poniedziałek, 23 kwiecień 2018 godz. 17:21

log in

 
 
Kolejna metoda w nauczaniu, czy synteza wielu metod?

Metoda projektu – przez niektórych nazywana „królową metod”. Ostatnio wiele się mówi na temat zalet pracy tą metodą. Dla wielu organizacji, również dla szkoły, podejmowanie projektów, staje się sposobem na realizację takich zamierzeń, których nie da się osiągnąć w trakcie normalnej działalności operacyjnej. Na czym polega praca projektowa?, czym się charakteryzuje?, czego uczy?, jaka jest rola nauczyciela w projekcie?

więcej...

Metoda projektu – przez niektórych nazywana „królową metod”. Ostatnio wiele się mówi na temat zalet pracy tą metodą. Dla wielu organizacji, również dla szkoły, podejmowanie projektów, staje się sposobem na realizację takich zamierzeń, których nie da się osiągnąć w trakcie normalnej działalności operacyjnej. Na czym polega praca projektowa?, czym się charakteryzuje?, czego uczy?, jaka jest rola nauczyciela w projekcie?

Odpowiedź na te i wiele innych pytań próbowali znaleźć konsultanci i doradcy metodyczni podczas sześciogodzinnego szkolenia prowadzonego przez trenerkę Centrum Edukacji Obywatelskiej – Joannę Soćko, które odbyło się 1 lutego w siedzibie KPCEN. Uczestnicy warsztatu poznawali projekt jako sposób realizacji planowanych celów: krok po kroku. Zdecydowanie się na temat, wyznaczanie celów, określanie metod pracy to pierwsze kroczki w planowaniu projektu. Powoływanie zespołów jest bardzo ważnym elementem projektu, gdyż może mieć wpływ na zaangażowanie poszczególnych uczniów w pracę, na realizację ich własnych zainteresowań. Nauczyciel sam lub wraz z uczniami wyznacza terminy i kryteria oceny poszczególnych etapów pracy i rodzajów aktywności podopiecznych. Mogą to zrobić w formie instrukcji. Rezultaty grupowej pracy młodzież prezentuje na forum klasy, szkoły lub wśród społeczności lokalnej.

Wspólnie zastanawialiśmy się nad korzyściami pracy metodą projektu. Czego uczy praca tą metodą?: odpowiedzialności, samodzielności, planowania i organizacji pracy, współpracy, rozwiązywania problemów, zbierania i selekcjonowania informacji, podejmowania decyzji, komunikowania się, oceniania własnej pracy wreszcie prezentacji tego, czego wspólnie dokonali realizatorzy projektu. Okazuje się, że projekt kształci wszystkie umiejętności, które potrzebne są dorosłemu człowiekowi w pracy zawodowej, w ogóle w życiu.

Nauczyciel musi być jednak świadomy trudności, które mogą pojawić się podczas realizacji projektu. Jak sobie z nimi poradzić? Pani Joanna Soćko podsunęła uczestnikom kilka pomysłów na to, jak wzmocnić motywację wśród uczniów, aby zadanie (szczególnie długoterminowe) zakończyło się sukcesem oraz jak pozyskiwać sojuszników w pracy nad projektem.

Otrzymując kolejne zadania, konsultanci i doradcy metodyczni ćwiczyli umiejętność współpracy w grupie, rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji. Bogaty materiał, jaki otrzymali, pozwoli w formie samokształceniowej zgłębić pracę metodą projektu oraz wykorzystać ćwiczenia w pracy z nauczycielami.



Grupowa praca konsultantów i doradców nad zadaniami

oprac. Danuta Potręć
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego – szkolne wyzwanie
Coachingowe lekcje w Brzoziu
012131132
Organem prowadzącym dla Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.   kontakt
oferta

Copyright (C) 2008-2018 by Administrator <strona@kpcen.pl>