poniedziałek, 23 kwiecień 2018 godz. 17:07

log in

 
 
Rozwijanie kompetencji kluczowych na przedmiotach przyrodniczych

Zajęcia laboratoryjne i ćwiczenia wykonywane samodzielnie przez uczniów są doskonałym miejscem do rozwijania kompetencji kluczowych. Warsztaty dla dwudziestu nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i edukacji wczesnoszkolnej Rola metody problemowej i eksperymentu uczniowskiego w rozwijaniu kompetencji kluczowych przebiegały w Brodnicy od 8 listopada do 5 grudnia 2017r.. W pierwszej części uczestnicy zostali zapoznali się z przykładami wykorzystania metody problemowej w różnych działaniach edukacyjnych. Następnie wykonali kilkanaście doświadczeń opisanych w podstawie programowej wykorzystując „mobilne stoły laboratoryjne” i pipety Pasteura, co pokazało szybkość działań i oszczędność odczynników. Poza profesjonalną analizą chemiczno – biologiczną pracowano również na produktach użytku codziennego. Na podkreślenie zasługuje fakt kreatywności nauczycieli, którzy wykorzystując zaprezentowane metody zaproponowali własne ciekawe rozwiązania.

więcej...

Zajęcia laboratoryjne i ćwiczenia wykonywane samodzielnie przez uczniów są doskonałym miejscem do rozwijania kompetencji kluczowych. Warsztaty dla dwudziestu nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i edukacji wczesnoszkolnej Rola metody problemowej i eksperymentu uczniowskiego w rozwijaniu kompetencji kluczowych przebiegały w Brodnicy od 8 listopada do 5 grudnia 2017r.. W pierwszej części uczestnicy zostali zapoznali się z przykładami wykorzystania metody problemowej w różnych działaniach edukacyjnych. Następnie wykonali kilkanaście doświadczeń opisanych w podstawie programowej wykorzystując „mobilne stoły laboratoryjne” i pipety Pasteura, co pokazało szybkość działań i oszczędność odczynników. Poza profesjonalną analizą chemiczno – biologiczną pracowano również na produktach użytku codziennego. Na podkreślenie zasługuje fakt kreatywności nauczycieli, którzy wykorzystując zaprezentowane metody zaproponowali własne ciekawe rozwiązania.

Część laboratoryjną prowadziła Maria Aleksandra Gancarz, konsultantka ds. przedmiotów przyrodniczych w KPCEN w Toruniu. W część kursu dotyczącej rozwijania kompetencji kluczowych, którą prowadziła Małgorzata Czaplicka, doradca metodyczny ds. przedmiotów przyrodniczych, nauczyciele rozważali, jakie metody i formy pracy wpływają na zaangażowanie uczniów. Uczestnicy wskazywali co pomaga, a co przeszkadza w stosowaniu różnych form pracy. Wskazywane były przykłady dobrych praktyk i praktycznych rozwiązań w rozwijaniu kompetencji kluczowych na przedmiotach przyrodniczych. Wypracowane zostały alternatywne rozwiązania dla rozmaitych trudnych sytuacji. Przeszkody w realizacji kompetencji kluczowych były przeformułowane na pozytywne rozwiązania. Nauczyciele wspólnie szukali rozwiązań eliminowania problemów wynikających zarówno ze strony nauczyciela, jak i ze strony uczniów. Kurs został bardzo wysoko oceniony przez uczestników ze względu na możliwość zastosowania w praktyce wszystkich przedstawionych elementów. Zaangażowanie nauczycieli prezentują poniższe zdjęcia

Tekst i zdjęcia Maria Aleksandra Gancarz i Małgorzata Czaplicka



Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego – szkolne wyzwanie
Coachingowe lekcje w Brzoziu
012131132
Organem prowadzącym dla Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.   kontakt
oferta

Copyright (C) 2008-2018 by Administrator <strona@kpcen.pl>