wtorek, 21 listopad 2017 godz. 22:19

log in

 
 
Nauczanie o Holokauście w teorii i praktyce szkolnej

Nauczyciele języka polskiego i historii oraz dyrektorzy szkół województwa kujawsko-pomorskiego poznali metody pracy z młodzieżą w zakresie nauczania o Holokauście podczas konferencji poświęconej tej tematyce, która miała miejsce 17 kwietnia 2013 r. w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu. Iwona Michałek, koordynatorka regionalna Ośrodka Rozwoju Edukacji ds. edukacji o Holokauście i konsultantka Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, przygotowała spotkanie w taki sposób, żeby pedagodzy zostali wyposażeni w wiedzę, dotyczącą stosunków polsko-żydowskich i miejsc pamięci, związanych z Holokaustem w naszym województwie oraz w umiejętności pracy z uczniami w zakresie tego trudnego tematu. Przedsięwzięcie wpisuje się w „Strategię Edukacji Województwa Kujawsko-Pomorskiego” i zostało dofinansowane ze środków Samorządu Województwa.


więcej...

Nauczyciele języka polskiego i historii oraz dyrektorzy szkół województwa kujawsko-pomorskiego poznali metody pracy z młodzieżą w zakresie nauczania o Holokauście podczas konferencji poświęconej tej tematyce, która miała miejsce 17 kwietnia 2013 r. w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu. Iwona Michałek, koordynatorka regionalna Ośrodka Rozwoju Edukacji ds. edukacji o Holokauście i konsultantka Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, przygotowała spotkanie w taki sposób, żeby pedagodzy zostali wyposażeni w wiedzę, dotyczącą stosunków polsko-żydowskich i miejsc pamięci, związanych z Holokaustem w naszym województwie oraz w umiejętności pracy z uczniami w zakresie tego trudnego tematu. Przedsięwzięcie wpisuje się w „Strategię Edukacji Województwa Kujawsko-Pomorskiego” i zostało dofinansowane ze środków Samorządu Województwa.


Teoria przeplatała się z praktyka szkolną. W części teoretycznej wykład „Długi cień zagłady. Stosunki polsko-żydowskie od 1939 roku” wygłosił prof. Grzegorz Berendt z Oddziałowego Biura Edukacji Publicznej IPN w Gdańsku. Refleksjami na temat opowiadania Tadeusza Różewicza „Wycieczka do muzeum” podzielił się dr Łukasz Skowroński, nauczyciel j. polskiego w VII Liceum Ogólnokształcącym w Toruniu.

Część poświęcona dobrym praktykom wypełniona była omówieniem różnych metod nauczania młodzieży o Holokauście. Wśród nich duże zainteresowanie wśród uczestników konferencji uzyskały: debata oksfordzka, którą omówiła Maria Jadczak (doradca metodyczny i nauczycielka historii w V LO w Toruniu), film dokumentalny „Bocień – oblicza nazistowskiego okrucieństwa”, którego wykorzystaniem podczas lekcji zajął się Sebastian Bortkowski (prezes Unisławskiego Towarzystwa Historycznego i nauczyciel w LO w Unisławiu), oraz videokonferencja z prof. Maxymilianem Epsteinem, będąca osią lekcji ukazanej przez Adama Marolewskiego, nauczyciela historii w Zespole Szkół Gastronomicznych i Hotelarskich w Toruniu. Wystąpienie „Nie wystarczy urodzić się człowiekiem, trzeba jeszcze być człowiekiem” na temat przygotowania uczniów do wizyty w Muzeum-Obozie i omówienia tego faktu z młodzieżą, aby nie została sama z emocjami i przeżyciami związanymi z obozami zagłady, było ważną podpowiedzią dla nauczycieli, pracujących z młodymi ludźmi. Tym problemem zajęły się nauczycielki historii: Aneta Plewa (VII LO w Bydgoszczy) i Marzena Wolschlaeger (Zespół Szkół Medycznych i VIII LO w Bydgoszczy). Natomiast inscenizacja opowiadania Idy Fink „Zabawa w klucz” przygotowana przez uczniów VIII LO w Toruniu pod kierunkiem Ewy Sosnal, nauczycielki j. polskiego w tym liceum, to jeszcze jedna propozycja metody nauczania o Holokauście, która zyskała uwagę słuchaczy.

Nauczyciele docenili merytoryczną stronę konferencji. Podobało im się spojrzenie na problem poprzez pryzmat historii i literatury. Tematyka jest trudna, dlatego poloniści i historycy, uczący w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, szukają sposobów poruszania jej z uczniami. Prelegenci dostarczyli pedagogom konkretne pomysły, metody i formy pracy na tematy związane z Holokaustem.

Konferencję „Nauczanie o Holokauście w teorii i praktyce szkolnej” zaszczycili swoim udziałem Danuta Drywa, kierownik Działu Dokumentacyjnego i Marcin Owsiński, kierownik Działu Oświatowego Muzeum Stutthof.


oprac. Danuta Potręć,
KPCEN w Toruniu,
Pracownia Informacji, Promocji i Wydawnictw
Doradztwo zawodowe dziś i jutro - sieć współpracy i samokształcenia
Jaką rolę spełnia eksperyment w edukacji? - sprawozdanie
012119120
Organem prowadzącym dla Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.   kontakt
oferta

Copyright (C) 2008-2016 by Administrator <strona@kpcen.pl>