W trosce o dobrostan – wsparcie psychologiczne
Wiele z naszych form organizujemy z myślą o udzielaniu wsparcia psychologicznego (zwłaszcza w obliczu pandemii COVID-19). Nauczyciele mieli już okazję skorzystać ze szkoleń dotyczących emocji, relacji i obecności młodzieży w Internecie:
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole po roku pandemii;
- Profilaktyka trudnych zachowań – odbudowanie relacji, kształcenie postaw, minimalizowanie skutków po izolacji w pandemii;
- Jak pomóc dzieciom i młodzieży w kryzysie i sytuacji traumatycznej;
- Cyfrowe bezpieczeństwo i inne zagrożenia w sieci. Procedury reagowania w przypadku cyberprzemocy.
W trosce o dobrostan nauczycieli i uczniów proponujemy także formy doskonalenia dotyczące różnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Część z nich dotyczy pracy na emocjach, umiejętności komunikacyjnych na linii uczeń–nauczyciel i nauczyciel–rodzice, technik wspierających uczenie się i motywację. Zrealizowane w ostatnim czasie szkolenia i warsztaty z tego zakresu:
- Działamy i wzmacniamy – przykłady metod wspierających;
- Trening zarzadzania emocjami jako forma psychoedukacji;
- Nie ma edukacji bez relacji, czyli jak dbać o więzi w szkole;
- Doskonalenia umiejętności społecznych. Zastosowanie treningu umiejętności społecznych (TUS);
- Jak prowadzić rozmowę z rodzicem – trudne sytuacje wychowawcze;
- Profilaktyka trudnych zachowań dzieci w wieku przedszkolnym;
- Jak utrzymać uwagę i zaangażowanie uczniów – podnoszenie umiejętności nauczyciela;
- Profilaktyka zaburzeń koncentracji;
- Jak budować poczucie własnej wartości dziecka, czyli droga do szczęścia i sukcesu;
- Dziecko niepełnosprawne w warunkach szkoły ogólnodostępnej.
Do połowy listopada zorganizowaliśmy 29 szkoleń dotyczących wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, a udział w nich wzięło ponad 700 nauczycieli. Zajęcia prowadzili trenerzy KPCEN w Toruniu i specjaliści zewnętrzni: Małgorzata Kaczmarek, Ewa Kondrat, Wiesława Kuban, Małgorzata Pawłowska, Anna Piątek, Danuta Potręć, Agnieszka Przybyszewska i Eliza Sokołowska.
Wspomniane formy doskonalenia wpisują się w 4 priorytet MEiN: Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.