PROGRAM SZKOŁA I PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE

„Promocja zdrowia jest to proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad własnym zdrowiem i jego poprawę.”
Ottawska Karta Promocji Zdrowia, 1986 r.
ROZPOCZNIJ Z NAMI PODRÓŻ PO ZDROWIE...
Program „Szkoła Promująca Zdrowie” (SzPZ) w Polsce to długofalowa i systematyczna inicjatywa, której korzenie sięgają końca lat 80. XX wieku. Jej rozwój można podzielić na kilka kluczowych etapów, które pokazują ewolucję od międzynarodowego pomysłu do ugruntowanego krajowego systemu.
Początki (1986–1991)
-
1986 – udział polskich przedstawicieli z Instytutu Matki i Dziecka oraz Ministerstwa Zdrowia w pierwszych europejskich konferencjach dot. zdrowia w szkole.
-
Rozpowszechnienie w Polsce europejskiego raportu „Zdrowa szkoła”.
-
1991 – Polska otrzymuje od WHO oficjalne zaproszenie do projektu.
-
Powstanie Polskiego Zespołu ds. Projektu i wybór 15 szkół podstawowych do udziału w pilotażu.
-
Porozumienie Ministra Edukacji Narodowej i Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej na czas realizacji projektu 1992-1995 (30.12.1991).
Budowa fundamentów (1992–1999)
-
1992 – Polska dołącza do Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie jako jeden z 7 pierwszych członków – realizacja 3-letniego projektu.
-
Tworzenie wojewódzkich i rejonowych sieci SzPZ (pierwsza sieć w Ciechanowie).
-
Do końca dekady do programu należy ponad 600 szkół.
-
Wydanie kluczowych publikacji, np. „Jak tworzymy szkołę promującą zdrowie”.
-
Wprowadzenie edukacji zdrowotnej do podstawy programowej.
Rozwój polskiej koncepcji (od 2000 r.)
-
Opracowanie pierwszego polskiego modelu, definicji i standardów SzPZ (2006).
-
Działalność sieci SzPZ we wszystkich 16 województwach.
-
2008 – ustanowienie Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie (MEN).
-
Porozumienie o współpracy między Ministrem Edukacji Narodowej, Ministrem Zdrowia i Ministrem Sportu w sprawie promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci i młodzieży (23.11.2009, na czas nieokreślony). (link do porozumienia)
-
Rozszerzenie programu o promocję zdrowia pracowników szkoły.
-
Włączenie do programu: przedszkoli oraz szkół specjalnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
-
2017 – ustanowienie Krajowego Certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie.
-
Organizowanie konferencji jubileuszowych (20-, 25-, 30-lecie).
-
Aktywny udział koordynatorów w spotkaniach międzynarodowych (również online w czasie pandemii), cyklicznych szkoleniach.
Więcej informacji o programie na stronie ORE:
https://ore.edu.pl/category/szkola/promocja-zdrowia/
DOŁĄCZENIE DO WOJEWÓDZKIEJ SIECI SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI PROMUJĄCYCH ZDROWIE…
…pozwala systematycznie budować przyjazne, zdrowe środowisko, oparte na partnerstwie i dobrych relacjach między uczniami, pracownikami i rodzicami. Wszyscy zyskują konkretne umiejętności planowania, diagnozy i ewaluacji, co podnosi ich kompetencje, daje satysfakcję i pozwala skuteczniej wprowadzać pozytywne zmiany.
Przejdź z nami przez całą ścieżkę krok po kroku:
2. Wybierz obszar do wzmacniania
3. Zaplanuj działania
4. Zrealizuj plan
5. Przeprowadź ewaluację
6. Uzyskaj certyfikat
OTRZYMANIE CERTYFIKATU PLACÓWKI PROMUJĄCEJ ZDROWIE
stanowi oficjalne uznanie i docenienie długofalowej, systemowej pracy, co umożliwia upowszechnianie jej osiągnięć jako przykładu dobrej praktyki w całym kraju. Certyfikacja wspiera również rozwój ogólnopolskiego programu promocji zdrowia, będącego ważnym elementem polityki oświatowej, oraz inicjuje współpracę między szkołami i przedszkolami.
KONTAKT Z WOJEWÓDZKIM ZESPOŁEM KOORDYNUJĄCYM Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli |
CZŁONKOWIE ZESPOŁU Małgorzata Pawłowska |
Anna Smolar |
Lista placówek z certyfikatami
1. Wypełnij formularz zgłoszeniowy → |