Akredytacja Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr (WEPSiP.546.6.2020.KM)
kpcen facebook kpcen youtube kpcen instagram
kpcen bip

Ocena wspierająca ucznia – między prawem a motywacją do nauki. Relacja z konferencji

27.09.2024

Większość nauczycieli traci czas na zadawanie pytań,
które mają ujawnić to, czego uczeń nie umie,
podczas gdy nauczyciel z prawdziwego zdarzenia stara się
za pomocą pytań ujawnić to, co uczeń umie lub czego zdolny 
jest się nauczyć.

Albert Einstein

 

25 września 2024 roku odbyła się zorganizowana przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu konferencja Ocena wspierająca ucznia – między prawem a motywacją do nauki, w której wzięło udział ponad 100 nauczycieli. W gościnnych murach Centrum Dialogu im. Jana Pawła II spotkaliśmy się, by porozmawiać o tym, jaka jest rola oceny w procesie edukacyjnym i jak promować ocenianie wspierające rozwój ucznia, podnosić kompetencje nauczycieli w zakresie efektywnego oceniania, a także rozważyć wpływ oceniania na rozwój emocjonalny i społeczny uczniów.

Uczestników konferencji powitał dyrektor KPCEN Sławomir Żebrowski. Po nim kilka ciepłych słów do zebranych w sali nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych powiedziała przewodnicząca Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego Elżbieta Piniewska. Podczas obrad gościliśmy także: Irenę Zielińską, dyrektora toruńskiej delegatury Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, Elizę Kaczmarek, dyrektora Departamentu Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Beatę Więckowską, zastępcę dyrektora tegoż Departamentu oraz Jerzego Wiśniewskiego, przewodniczącego Komisji Międzyzakładowej Pracowników Oświaty i Wychowania w Toruniu NSZZ „Solidarność”.

Jako pierwsza wystąpiła Izabela Ziętara, dyrektor SP nr 4 w Toruniu, która przygotowała dla uczestników Przegląd przepisów prawnych dotyczących oceniania. Jej prezentacja pozwoliła uporządkować wiedzę o kluczowych przepisach prawnych regulujących kwestie oceniania uczniów w szkołach.

Zaraz po niej swoją prelekcję wygłosił Sławomir Żebrowski, który mówił o Podnoszeniu kompetencji nauczycieli w zakresie efektywnego oceniania. W nawiązaniu do wystąpienia pani dyrektor wskazał najważniejsze akty prawne, po czym przeszedł do rozważań nad językiem oceniania i jego wartością. W dalszej części wystąpienia zaprezentował, jakie trudności przy ustalaniu ocen śródrocznych i rocznych napotykają nauczyciele i jak można je rozwiązać, wskazał także najczęstsze błędy w ocenianiu, a także praktyki niezgodne z prawem. Na koniec dodał, jakimi wytycznymi warto się kierować, żeby ocenianie rzeczywiście było wspierające.

Ewa Skrzypczak, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w SP nr 4 w Toruniu, opowiedziała uczestnikom konferencji o ocenianiu wspierającym rozwój ucznia w klasach 1-3 szkoły podstawowej. Prelegentka podzieliła się swoimi doświadczeniami w tym zakresie, opowiedziała o tym, jak stosowane przez nią metody oceniania budują w uczniach poczucie własnej wartości oraz sprzyjają rozwijaniu relacji w klasie.

W podobnym tonie o doświadczeniach ze swojej praktyki, choć w odniesieniu do starszych uczniów, opowiadała Joanna Robaczewska, nauczycielka języka polskiego w SP nr 4 w Toruniu. Przedmiotem jej wystąpienia było Promowanie oceniania wspierającego rozwój ucznia w klasach 4-8 szkoły podstawowej. Prelegentka również podzieliła się swoimi spostrzeżeniami na temat oceniania uczniów, a przede wszystkim na konkretnych przykładach opowiedziała o własnych rozwiązaniach, które wypracowała przez lata.

Patryk Hałajczak, koordynator ds. Psychologii Edukacyjnej Warszawskiego Oddziału Terenowego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, podzielił się spostrzeżeniami na temat Wpływu oceniania na rozwój emocjonalny i społeczny uczniów. Uczestnikom konferencji ogromnie spodobało się zaprezentowane przez prelegenta koło uczuć i emocji, które wykorzystuje podczas pracy z uczniami, a którego kopię otrzymali słuchacze.

Następnie odbyła się krótka debata prelegentów na temat Zrozumienia roli oceny w procesie edukacyjnym. Pozwoliła ona uporządkować podejmowane w czasie konferencji tematy i dołożyć kolejne refleksje.

Na koniec dyrektor Sławomir Żebrowski krótko zaprezentował znajdujące się w ofercie KPCEN-u w Toruniu formy doskonalenia związane z tematyką oceniania i opowiedział o narzędziu pomocnym w procesie oceniania wspierającego uczenie się i rozwój opartym o ChatGPT przygotowanym przez Karolinę Gołębiowską – metodyczkę e-learningu w Centrum Nowoczesnych Technologii Nauczania Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu oraz Jolantę Serocką-Kondej – konsultantkę ds. informacji i promocji w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu.

Konferencja dostarczyła uczestnikom mnóstwa wiedzy i choć z pewnością nie wyczerpuje tematu oceniania wspierającego, może stać się inspiracją dla nauczycieli do wprowadzenia metod oceniania, które nie tylko weryfikują wiedzę uczniów, ale też są dla nich wartościową informacją zwrotną, motywacją i wsparciem w edukacyjnym rozwoju.

Relacja w TV Toruń: https://tvtorun.pl/35402/nauczyciele-o-ocenach

 

Ostatnie aktualności
Od innowacji do integracji przedmiotowej - relacja z konferencji metodycznej
26.11.2024 czytaj...
Seminarium o sztucznej inteligencji i mediach społecznościowych
25.11.2024 czytaj...
Współpraca KPCEN w Toruniu z Uniwersytetem WSB Merito - konsultacje
22.11.2024 czytaj...
Kujawsko-Pomorski Festiwal Projektów Edukacyjnych. XV edycja - dla nauczycieli
22.11.2024 czytaj...
Konkurs na działania edukacyjne „Wokół historii regionu”
21.11.2024 czytaj...