Szkolimy się - dla was!
"Każdy, kto przestaje się uczyć, jest stary, bez względu na to, czy ma 20, czy 80 lat. Kto kontynuuje naukę, pozostaje młody. Najwspanialszą rzeczą w życiu jest utrzymywanie swojego umysłu młodym”.
Henry Ford
Ciągłe dążenie do rozwoju to część naszej pracy, ale i naturalna potrzeba. Żeby służyć wsparciem w rozwoju innym, trzeba samemu nieustannie zaspokajać głód wiedzy. Dlatego nasi pracownicy nie tylko prowadzą szkolenia, ale i sami udają się na różnego rodzaju wysokiej klasy konferencje, warsztaty i szkolenia.
Sławomir Żebrowski, dyrektor KPCEN w Toruniu, uczestniczył 26-27 września 2024 r. w konferencji "Sztuczna inteligencja w służbie nauki i edukacji". Realizowana była w ramach projektu Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych.
Celem konferencji była popularyzacja wiedzy o SI, rozważanie dylematów etycznych dotyczących jej zastosowania, wskazanie kierunków ewolucji kompetencji cyfrowych oraz identyfikacja przyszłych ścieżek rozwoju edukacyjno-zawodowego w oparciu o nowoczesne technologie.
W czasie konferencji odbyły się inspirujące prelekcje. Pierwszą z nich - "Po co rewolucjonizować przemysł przy użyciu narzędzi AI?" – wygłosił Łukasz Dworski, menadżer z kilkunastoletnim doświadczeniem w branży edukacyjnej, założyciel CEO ROBOproject, nauczyciel mianowany przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Mechanicznych nr 1 w Bydgoszczy. Kolejny wykład - "Przyszłość SI w erze AI, czyli przyszłość myślenia w erze SI" - wygłosił prof. Maciej Sysło, matematyki, informatyk, który przygotowuje dla uczniów i nauczycieli propozycje włączenia sztucznej inteligencji (AI) do praktyki edukacyjnej. Dr Łukasz Brzeziński, adiunkt badawczo-dydaktyczny Katedry Pedagogiki Pracy i Andragogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, wygłosił prelekcję "Rezyliencja cyfrowa młodzieży w obliczu cyberzagrożeń", po nim zaś wystąpiła dr hab. Renata Tomaszewska, zatrudniona w Katedrze Pedagogiki Pracy i Andragogiki na Wydziale Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, profesor uczelni, z tematem "Od tradycji do transformacji. Wprowadzanie AI do edukacji".
W drugim dniu konferencji uczestnicy zaczęli dzień od wysłuchania prelekcji "Rola robotyki przemysłowej w edukacji" mgr. inż. Adama Mrozińskiego i mgr. inż. Marcina Kaczmarka z FANUC, firmy z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem w rozwijaniu technologii komputerowego sterowania urządzeń numerycznych. Następnie z tematem "Zastosowanie SI w nowoczesnej onkologii" wystąpił dr n. med. Janusz Winiecki, fizyk medyczny, wykładowca akademicki, asystent w Katedrze Onkologii i Brachyterapii Collegium Medicum UMK, a także na Wydziale Fizyki Stosowanej Politechniki Gdańskiej. Finalną prelekcję "Inteligencja w mózgach i komputerach" wygłosił prof. Wodzisław Duch, profesor nauk fizycznych specjalizujący się w informatyce stosowanej, neuroinformatyce, sztucznej inteligencji, uczeniu maszynowym, kognitywistyce i neurokognitywnych technologiach. Konferencję zakończył panel Przyszłość edukacji w erze SI. Jak AI zmieni proces uczenia (się)?
***
25-26 września 2024 r. na Politechnice Gdańskiej odbyła się X konferencja "e-Technologie w Kształceniu Inżynierów: dydaktyka i technologia!", w której uczestniczyła Jolanta Serocka-Kondej, konsultantka ds. informacji i promocji w KPCEN w Toruniu. Konferencja, zorganizowana przez Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej wraz z Centrum e-Learningu i Innowacyjnej Dydaktyki Akademii Górniczo-Hutniczej, służy popularyzacji wykorzystania Internetu, najnowszych technologii, AI, e-learningu w edukacji oraz upowszechnianiu dobrych praktyk.
Konferencja eTEE to także przestrzeń, w której uczestniczki i uczestnicy konferencji dzielą się swoim doświadczeniem i pomysłami na wykorzystanie nowych technologii. Podczas sesji plakatowej Jolanta Serocka z Karoliną Gołębiowską, metodyczką z Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu, zaprezentowały plakat wideo pokazujący możliwości stworzonego przez nie modelu chatbota – GPT-sa "Wsparcie procesu oceniania/udzielania informacji zwrotnej". GPT-s to narzędzie dla nauczycieli i wykładowców, pomocne w procesie oceniania wspierającego uczenie się i rozwój – w dawaniu uczniom i studentom wartościowej informacji zwrotnej. Został zasilony literaturą z zakresu oceniania wspierającego/kształtującego. W efekcie powstało praktyczne narzędzie skierowane do edukatorów, którzy chcieliby zacząć stosować elementy oceniania wspierającego, ale nie są pewni, jak to zrobić. GPT-s krok po kroku poprowadzi użytkownika przez ten proces, ułatwiając i przyspieszając go. Wygeneruje pomysły, dostosowując je do indywidualnych potrzeb. Autorki przygotowały cztery wstępne instrukcje. Projekt powstał w czasie kursu "SI jako Twój asystent dydaktyczny" Centrum Szkół Wyższych Merito. Autorki otrzymały wyróżnienie i stały się Ambasadorkami SI w dydaktyce. Poniżej kod QR, który przekierowuje do chatbota.
***
27 września 2024 r. Aleksandra Kondrat, konsultantka ds. edukacji klasycznej, uczestniczyła w konferencji "Edukacja - nowe horyzonty, nowe wyzwania", organizowanej przez NeuroN Foundation, w Liceum Ogólnokształcącym im. prof. Zbigniewa Religi w Gilowicach. Nasza konsultantka wystąpiła tam w roli eksperta i prelegenta i wygłosiła wykład "Etyczne aspekty wykorzystania sztucznej inteligencji". Jak podkreśla prelegentka, warto nieustannie rozmawiać o edukacji etycznej w tych trudnych dla człowieka czasach.
Konferencja w założeniu stanowiła odpowiedź na dynamiczne zmiany w dziedzinie edukacji, wynikające z postępu technologicznego oraz ewolucji społeczeństwa i odbywała się na trzech płaszczyznach: wykładowej, warsztatowej oraz wystawowej. Była okazją do wymiany doświadczeń, zdobycia nowej wiedzy oraz nawiązania cennych kontaktów. Poświęcona była również temu, jak ciągle doskonalić umiejętności nauczycieli, aby byli gotowi na zmiany zachodzące w edukacji. Świadomość nowych trendów, umiejętność adaptacji oraz otwarcie na innowacje są przecież kluczowe dla skutecznego nauczania.