Akredytacja Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr (WEPSiP.546.6.2020.KM)
kpcen facebook kpcen youtube kpcen instagram KPCEN linkedin
kpcen bip

Doradztwo zawodowe szansą na rzecz kształcenia zawodowego – relacja z konferencji wojewódzkiej

19.11.2024

"Jeśli nie wiesz, dokąd zmierzasz, 
możesz trafić tam, gdzie wcale nie chcesz się znaleźć".
                                                   
                                                    John David Mann

 

Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu miało zaszczyt zorganizować 14-15 listopada br. konferencję wojewódzką "Doradztwo zawodowe szansą na rzecz kształcenia zawodowego". Wydarzenie odbyło się w ramach projektu "Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie" Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.Obrady odbywały się w Hotelu Austeria w Ciechocinku.

Konferencja objęta została honorowym patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty.

Celem konferencji było zintegrowanie podejścia doradców zawodowych i nauczycieli przedmiotów zawodowych do trafnego wyboru ścieżki kariery młodego człowieka, popularyzacja sposobów i narzędzi w diagnozie potrzeb zawodowych uczniów oraz upowszechnienie najnowszych badań i poznanie przykładowych zawodów przyszłości.

W konferencji wzięło udział około stu uczestników i osiemnastu prelegentów, którzy podejmowali różnorodne zagadnienia związane z tematyką doradztwa zawodowego. Z radością słuchaliśmy w kuluarach zapewnień, że uczestnicy doceniają różnorodność i merytorykę wystąpień oraz fakt, że prelegenci podejmują zagadnienia z różnej perspektywy, a jednocześnie ich wystąpienia się zazębiają i dopełniają. 

Podczas konferencji mieliśmy przyjemność gościć: Irenę Zielińską - dyrektor Delegatury Toruń Kujawsko-Pomorskiego Kuratorium Oświaty, Elizę Kaczmarek - dyrektor Departamentu Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Beatę Więckowską - zastępcę dyrektora Departamentu Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Martę Humienną - prezes Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Toruniu, Jerzego Wiśniewskiego - przewodniczącego KMPOiW NSZZ „Solidarność”, Witolda Jankowiaka - przedstawiciela Nadwiślańskiego Związku Pracodawców Lewiatan, Annę Ścibek i Annę Dorociak z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji oraz Agnieszkę Pawłowską z Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W bogatym programie pierwszego dnia konferencji znalazło się miejsce na dziesięć prelekcji. Licznie przybyli goście mogli wysłuchać Elżbiety Strzemiecznej z Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie, która opowiedziała o tworzonej na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej propozycji zmian w oświacie opartych na  profilu absolwenta i absolwentki, bazującym z kolei na wynikach badań i doświadczeń innych krajów oraz szeroko skonsultowanym. Mówiła o pytaniach, na które należy odpowiedzieć, przystępując do prac nad reformowaniem oświaty, o tym, gdzie są największe wyzwania i jak zmieniać edukację, by zachować skuteczność w nauczaniu wiedzy i jednocześnie poprawić dobrostan. Na koniec zaprezentowała wypracowany wstępny model profilu absolwenta polskiej szkoły gotowego do mierzenia się z wyzwaniami przyszłości.


Dr Katarzyna Domańska z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy opowiedziała pasjonująco - nomen omen - o wpływie pasji na kształcenie zawodowe. W swoim wystąpieniu podjęła temat edukacji sportowców, którzy mogą wykorzystać kompetencje nabyte podczas uprawiania sportu, ale też podczas kariery sportowej zyskują konkretne kwalifikacje. Istnieją dla nich konkretne ścieżki zawodowe, w których sportowe doświadczenia są zdecydowanym atutem. 


O kształceniu zawodowym w świetle przepisów prawa mówiła Urszula Chaberska, starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, zastępca koordynatora ds. kształcenia zawodowego w Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy. Prelekcja uwzględniła w szczególności trzy główne zagadnienia: 1) strukturę kształcenia w szkołach ponadpodstawowych, 2) klasyfikację zawodów szkolnictwa branżowego, 3) efektywność kształcenia zawodowego, w tym: aktualizację oferty kształcenia na potrzeby rynku pracy, stałe monitorowanie potrzeb rynku pracy, formy współpracy szkół z pracodawcami, warianty kształcenia praktycznego, dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy. 


Paweł Krupiński - przedsiębiorca, edukator i ekspert w dziedzinie technologii edukacyjnych mówił o korelacji wyposażenia szkół z rozwojem kompetencji nauczycieli i uczniów. Objaśnił, jak nowoczesne technologie, takie jak monitory interaktywne czy oprogramowanie edukacyjne, wpływają na rozwój kompetencji pedagogicznych i cyfrowych nauczycieli. Zaprezentował również przykłady dobrych praktyk oraz główne wyzwania, z jakimi mierzą się szkoły podczas implementacji nowych rozwiązań. 


O dualnym kształceniu zawodowym fascynująco i w oparciu o własne doświadczenia opowiedziała Małgorzata Łopatko - dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych Elektrycznych i Elektronicznych w Toruniu. Pokazała, czym jest i co daje kształcenie dualne, jaki jest schemat pracy i od czego zacząć. Mówiła o rosnącym zapotrzebowaniu na świecie w tej kwestii i o korzyściach dla przedsiębiorców. Skupiła się także na konkretnym przykładzie prowadzonej przez siebie placówki kształcącej m.in. w zawodzie technik elektryk.


Iwona Górzyńska – koordynator projektów edukacyjnych z Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego mówiła o idei realizacji edukacyjnych programów audiowizualnych, które będą publikowane na platformach społecznościowych, takich jak YouTube, Facebook, TikTok. Pokazała, w jakim stopniu mogą stanowić wsparcie dla doradztwa zawodowego. Opowiadała o promowaniu "lifelong learning" oraz nabywania nowych kwalifikacji. Podjęła też temat edukacji pozaformalnej i wykorzystania filmów "PRZED SIEBIE" na zajęciach do pomagania uczestnikom lepiej zrozumieć różnorodność ścieżek zawodowych, dostępnych opcji kariery oraz wyzwań, z którymi mogą się spotkać w przyszłości.

O narzędziach coachingowych w pracy doradcy zawodowego opowiadała Maja Korońska – nauczycielka języka angielskiego, etyki i kreatywności, oligofrenopedagożka, trenerka biznesu i kompetencji miękkich, coach ICF. Mówiła m.in. o wartościach, które są istotną częścią poczucia tożsamości oraz zachęcała do autorefleksji na temat osobistych wartości i potrzeb. Pokazała, jak ważna jest diagnoza własnych zasobów i świadomość zarówno tego, czego się chce i czego nie chce. Wyjaśniła też, jak wykorzystać niektóre narzędzia coachingowe w zadaniach doradcy zawodowego.


Brawurowo ideę działania swojej firmy opartej na budowaniu relacji przedstawił Dariusz Czermak, człowiek wielu talentów, certyfikowany trener mentalny, aktor, producent filmowy, od 18 lat w branży nieruchomości. Jego wystąpienie skupiało się na tematyce skutecznej współpracy na linii pracownik–pracodawca i znaczeniu relacji dla pracy zespołu.


Kariona Chamier-Ciemińska – kierownik Centrum Rozwoju Talentów Gdańskiego Urzędu Pracy, przejęła mównicę wraz z Anną Kwiecińską i Sylwią Światłowską - doradczyniami zawodowymi w Centrum Rozwoju Talentów Gdańskiego Urzędu Pracy. Prelegentki opowiedziały o narzędziach diagnostycznych w pracy doradcy zawodowego i modelu pomagania w oparciu o rozwój mocnych stron w Centrum Rozwoju Talentów. W CRT doradcy pomagają odkryć i wykorzystać moce strony każdej zgłaszającej się osoby, bilansować jej zasoby i pokazywać możliwości.


Jako ostatni wystąpił dr Łukasz Brzeziński – doktor nauk społecznych, adiunkt badawczo-dydaktyczny Katedry Pedagogiki Pracy i Andragogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Opowiedział o formach i metodach pracy doradcy zawodowego oraz optymalizacji procesu doradztwa zawodowego z perspektywy doradcy i klienta. Mówił o teoriach psychologicznych człowieka i teoretycznych typach poradnictwa, zaprezentował mnóstwo wyników badań i analiz, a także opowiedział o strategiach i metodach rozmów doradczych.

Pierwszy dzień obrad zakończyliśmy wieczornym networkingiem, który był doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i nawiązywania kontaktów.

Kolejny dzień konferencji otworzył dyrektor KPCEN w Toruniu Sławomir Żebrowski, a po nim głos zabrała Dorota Andrzejewska. Konsultantka ds. doradztwa zawodowego i kształcenia zawodowego pokrótce przedstawiła ofertę toruńskiego KPCEN-u w zakresie doradztwa zawodowego. Opowiedziała także o prowadzonej przez siebie sieci wsparcia Klub Doradcy Zawodowego.


Katarzyna Jagiełka – doradczyni kariery z 27-letnim doświadczeniem w Biurze Karier Uniwersytetu Mikołaja Kopernika mówiła o tym, jak rozpoznać potencjał zawodowy uczniów i wskazać im właściwą ścieżkę kariery. Korzystając ze swoich zawodowych doświadczeń, opowiedziała o dylematach, przed którymi stają młodzi ludzie. Mówiła o korelacji predyspozycji osobowościowych z wybieranym kierunkiem studiów, a także o testach predyspozycji. Zaprezentowała też model drzewka decyzyjnego i boksy celów edukacyjnych.


Po niej wystąpiła dr Adriana Kloskowska – doktor nauk humanistycznych, nauczyciel dyplomowany, polonista, wykładowca akademicki, doradca zawodowy i coach kariery, która z energią mówiła o tym, jak można pomóc uczniom rozwinąć skrzydła oraz jak diagnozować potrzeby zawodowe z wykorzystaniem stylów osobowości DISC. Opowiadała o wpływie znajomości stylów zachowań na wybór dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej, a także samoświadomości, która pozwala człowiekowi na lepsze funkcjonowanie zarówno w życiu osobistym,  jak i zawodowym. Jej skłaniające do refleksji wystąpienie to prawdziwy "impuls do rozwoju".


Kompetencjom przyszłości swoje wystąpienie poświęcił dr Tomasz Gajderowicz – zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych. Zwrócił uwagę, że o kompetencjach przyszłości rozmawiamy od 50 lat, ale trzeba odnieść się też do danych, a nie tylko do intuicji. Pokazał, jak mówimy o edukacji i co tak naprawdę wiemy o jej roli w życiu. Wskazał interesujące badania w tych obszarach i dane, jaki można z nich pozyskać. Zadał też ważne pytania o stan edukacji w Polsce w dobie AI. Pochylił się także nad trudnym tematem "straty edukacyjnej" i wyzwaniem, jakie stanowi głęboki kryzys w oświacie. Podjął próbę obalenia niektórych mitów dotyczących kompetencji przyszłości i podzielił się refleksją, że to transfer wiedzy jest właśnie tą kluczową kompetencją.


Przemysław Müller – pasjonat procesu uczenia się, andragog, współtwórca ogólnopolskich projektów edukacyjnych MistrzostwaMechanikow.pl, MistrzostwaIT.com oraz Akademia Młodego Mechanika On Tour z pasją opowiadał o wsparciu w nabyciu rynkowych kompetencji zawodowych dzięki wiedzę o produktach i technologiach z wiarygodnego źródła. Z ogromnym zaangażowaniem opowiedział zebranym, w jaki sposób stara się wspierać młodych w nabywaniu rynkowych kompetencji zawodowych i jakie jego V8 Team osiąga w tej kwestii efekty.


Małgorzata Majewska – wicedyrektor w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Toruniu mówiła o tym, jakie zawody będą w najbliższych latach kluczowe. Przedstawiła, jak zmiany we współczesnym świecie wpływają na rynek pracy i które zawody powoli zanikają. Mówiła też o branżach dzisiaj deficytowych.


Na koniec, w ramach podsumowania dwóch dni konferencji, odbyła się debata na temat tego, czy doradztwo zawodowe spełnia swoją rolę w XXI wieku.


Zakończyliśmy konferencję pełni wiedzy i refleksji, podbudowani pozytywnym odbiorem jej przez naszych gości. Dziękujemy wszystkim obecnym w Ciechocinku gościom i prelegentom i zachęcamy do dalszej z nami współpracy.

Relacja z konferencji: TVP 3 Bydgoszcz

Fot. Anna Sawicka-Banaszkiewicz, Kamila Rychlik.

Ostatnie aktualności
I Kujawsko-Pomorskie Ekoforum dla Nauczycieli „Budujemy przyszłość, chronimy klimat!”
05.05.2025 czytaj...
Szkolimy się dla Was
06.05.2025 czytaj...
Gala Konkursu na działania edukacyjne „Wokół historii regionu"
02.05.2025 czytaj...
Edukacja na miarę XXI wieku ze Zintegrowaną Platformą Edukacyjną - relacja
30.04.2025 czytaj...
Dzień Książki i Praw Autorskich - relacja
15.04.2025 czytaj...