Dzień Bezpiecznego Internetu - seria webinarów
Internet dla młodych osób – jak pisze dr Rafał Lange we stępie do Nastolatki 3.0. Raportu z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców przygotowanego przez NASK – to realny świat społeczny, w którym socjalizują normy, wartości, budują tożsamości i w którym koncentrują swoje kanały komunikacji. Ten „realny świat cyfrowy” jest praktycznie zsynchronizowany z ich dobrostanem społecznym, psychicznym, somatycznym i nie jest to oddziaływanie marginalne, niszowe, ale nabrało cech zjawiska pokoleniowego.
Biorąc pod uwagę powyższe, dbanie o bezpieczeństwo młodych pokoleń w sieci, nauczenie ich odpowiedzialnego funkcjonowania w przestrzeni cyfrowej, okazuje się mieć nie mniejszą wagę od nauki funkcjonowania w tzw. rzeczywistości analogowej. Tym bardziej że, jak wynika ze wspomnianego raportu, który jest wynikiem piątej fali badań, obecnie nastolatki korzystają z internetu średnio 5 godzin 36 minut w dni powszednie (vs. 2020 rok – 4 godziny 50 minut). Do tego ich aktywność w dni wolne od zajęć szkolnych koncentruje się głównie na cyberprzestrzeni (średnio 6 godzin i 16 minut).
Sukcesywny wzrost czasu spędzanego w świecie cyfrowym oznacza rosnące narażenie na sytuacje niebezpieczne. I na te zagrożenia ma m.in. uwrażliwiać Dzień Bezpiecznego Internetu.
To święto obchodzone w całej Europie w pierwszej połowie lutego – w tym roku przypada 11 lutego. Jest inicjatywą Komisji Europejskiej, mającą na celu zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. Został ustanowiony w ramach programu Safer Internet.
W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu organizowany jest przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej pod nazwą Fundacja Dzieci Niczyje) oraz NASK, odpowiedzialne za realizację programu Safer Internet w Polsce.
Z tej okazji zespół KPCEN w Toruniu zaprasza na serię bezpłatnych webinarów dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, które odbędą się 25 lutego 2025 roku.
KIEDY: 25 lutego 2025 r. w godz. 16.30-19.20
GDZIE: online na platformie Teams
Udział w webinarach jest bezpłatny.
PROGRAM WYDARZENIA:
godz. 16.30-17.00 | (Nie)bezpieczne dziecko w sieci – prowadzenie Anna Smolar, konsultantka ds. nowoczesnych technologii w przedmiotach przyrodniczych
godz. 17.05-17.35 | Social media - miejsce (anty)rozwoju? Zysk i koszt bycia online – prowadzenie Dominika Wojtasińska, specjalista niebędący nauczycielem ds. informacji i promocji
godz. 17.40-18.10 | Jak rozpoznać prawdziwe treści w Internecie? – prowadzenie Grażyna Szabłowicz-Zawadzka, konsultantka ds. edukacji informatycznej
godz. 18.15-18.45 | Odpowiedzialny uczeń w przestrzeni cyfrowej – prowadzenie Aleksandra Kondrat, konsultantka ds. edukacji klasycznej
godz. 18.50-19.20 | Zarządzanie sytuacją kryzysową w szkole – prowadzenie Jolanta Serocka-Kondej, konsultantka ds. informacji i promocji
O webinarach:
- (Nie)bezpieczne dziecko w sieci
Tematyka webinaru związana jest z omówieniem najczęstszych zagrożeń, takich jak sharenting, grooming, patoinfluencerka oraz cyberprzemoc. Zostaną przekazane informacje o tym jak chronić dane osobowe i prywatność w sieci, w tym zasady bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie - jak nauczyć dziecko bezpiecznego korzystania z Internetu?
- Social media - miejsce (anty)rozwoju? Zysk i koszt bycia online
Webinar dotyczący rozwojowych, psychologicznych aspektów korzystania z social mediów, grup na komunikatorach, indywidualnych i grupowych form korzystania z mediów społecznościowych oraz aplikacji społecznościowych przez dzieci i młodzież. Czy wiesz, co Twój uczeń/Twoje dziecko robi w sieci i jak to przekłada się na jego codzienne funkcjonowanie i rozwój? Przykłady pozytywnego wykorzystania social mediów w edukacji i narzędzi kontroli czasu spędzonego online - podpowiedzi do wykorzystania dla nauczyciela/wychowawcy w rozmowie z rodzicami.
- Jak rozpoznać prawdziwe treści w Internecie?
Tematyka webinaru dotyczy odbioru treści zawartych w Internecie. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy jesteśmy w stanie rozpoznać fałszywe informacje? Przyjrzymy się phishingowi oraz innym podobnym zjawiskom jak spoofing, vishing. Zastanowimy się jak rozpoznawać fake newsy? Przyjrzymy się również niebezpiecznym wytworom sztucznej inteligencji. Dowiemy się czym jest deepfake.
- Odpowiedzialny uczeń w przestrzeni cyfrowej
Kluczowym celem webinaru jest wskazanie, na czym mogłaby polegać moralna odpowiedzialność ucznia w dobie cyfrowo-technologicznego świata. Bazując na dostępnych opracowaniach i danych autorka wskaże, w jaki sposób funkcjonuje w kulturze młodych ludzi sieć internetowych zmagań i odniesień. W trakcie spotkania wskazane zostaną także sposoby autozatroskania młodego człowieka o samego siebie oraz w jaki sposób możliwe jest racjonalizowanie procesu wychowania w dobie hegemonii rzeczywistości internetowej.
- Zarządzanie sytuacją kryzysową w szkole
Tematyka webinaru skupia się na zarządzaniu sytuacją kryzysową w szkole w kontekście bezpieczeństwa w sieci. Jakie są przyczyny kryzysu? Co jest jego przejawem? Jak przejść przez kryzys? Jak się komunikować w sytuacji kryzysowej? Odbiorca webinaru uzyska odpowiedzi na te i inne ważne pytania.
Zapraszamy!
Kierownikiem formy doskonalenia jest Grażyna Szabłowicz-Zawadzka.
W przypadku pytań prosimy o kontakt z:
- Anną Smolar – tel. 881-93-34-12, e-mail anna.smolar@kpcen-torun.edu.pl
- Anną Sawicką-Banaszkiewicz – tel. 881 933 355, e-mail anna.sawicka@kpcen-torun.edu.pl