STEAM & AI w kilku odsłonach - relacja z konferencji
Współpracując z Uniwersytetem WSB Merito w Toruniu zorganizowaliśmy 3 lutego br. konferencję "STEAM & AI w edukacji", by odsłonić nowy wymiar uczenia, edukacji rozwijającej umiejętności XXI wieku, otwartej na kreatywność, nowe technologie, innowacyjność i współpracę.
Mieliśmy przyjemność gościć na konferencji Beatę Sikorską, kujawsko-pomorskiego wicekuratora oświaty oraz dr hab. Monikę Chodorek, rektor Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu.
Konferencję otworzyli dyrektor KPCEN w Toruniu Sławomir Żebrowski i dziekan Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu dr Ewa Jankowska.
Pierwsza część konferencji miała charakter wykładowy - wystąpiło 6 prelegentów:
- Startujemy ku przyszłości. Interdyscyplinarne podejście do edukacji: STEAM – Anna Smolar (KPCEN w Toruniu) przedstawiła jakie kompetencje będą najbardziej poszukiwane i jak na potrzeby przyszłości dzisiaj odpowiada model edukacyjny STEAM, który jest - cytując prof. Marlenę Plebańską: "Nauką i Technologią interpretowaną przez Inżynierię i Sztukę, i bazujących na Matematyce”. Zaznaczyła, jakie korzyści edukacja w nurcie STEAM przynosi uczniom, nauczycielom i szkole oraz społeczeństwu i środowisku lokalnemu.
- Lecieć czy nie lecieć? AI w edukacji – Jolanta Serocka-Kondej (KPCEN w Toruniu) mówiła o większych możliwościach, które daje nam AI, lepszej wydajności i efektywności, a przede wszystkim o gotowości do otwarcia się na nowość, która wymaga od nas przyjęcia postawy otwartości i chęci uczenia się (m.in. pisania skutecznych promptów, by móc dobrze wykorzystać zasoby AI). Mówiąc o tym powołała się na własny przykład uczestnictwa w szkoleniu organizowanym przez Uniwersytet WSB Merito, owocem którego było stworzenie asystenta w ocenianiu - GPTsa.
- Od polityki do praktyki: jak wdrażamy SI w proces kształcenia na naszej uczelni – dr Karolina Gołębiowska (Uniwersytet WSB Merito w Toruniu) przedstawiła politykę Uniwersytetu Merito dotyczącą wykorzystania SI w edukacji, w tym rekomendacje dla studentów i wykładowców dotyczące odpowiedzialnego, krytycznego i kreatywnego podejścia w wykorzystaniu SI w pracy dydaktycznej i nauce. Przybliżyła także idee szkolenia „SI jako Twój asystent dydaktyczny” oraz zaprezentowała asynchroniczny kurs „Podstawy sztucznej inteligencji dla studentów i studentek UWSB Merito w Toruniu”.
- Darmowe narzędzia, które odmienią Twoje lekcje – Radosław Świątkowski (Uniwersytet WSB Merito w Toruniu) pokazał darmowe aplikacje, dzięki którym nauczyciele oszczędzą swój czas przygotowując lekcje; aplikacje które są intuicyjne i darmowe, a zastosować je można do tworzenia materiałów dydaktycznych, podsumowywania treści, projektów uczniowskich - czyli usprawnić codzienną pracę.
- Pro et contra. Świadomość moralna w zderzeniu ze sztuczną inteligencją – dr Aleksandra Kondrat (KPCEN w Toruniu) postawiła sobie za cel poruszenie sumień słuchaczy i wzbudzenie refleksji nad naszą etycznością i postawą moralną w wykorzystywaniu sztucznej inteligencji. AI jako narzędzie sprawne i skuteczne - tak, ale z zachowaniem wartości - etycznego dobra, mając na uwadze, że przecież wszyscy jesteśmy humanistami, skoro w centrum naszej codziennej pracy stawiamy drugiego człowieka. Prelegentka wskazała na składowe myślenia moralnego w edukacji, kładąc nacisk na krytyczne myślenie i przeciwstawianie się lenistwu poznawczemu.
- Praca organiczna u podstaw jako klucz do wiedzy o AI z wiarygodnego źródła w oparciu o jakość procesu uczenia się Mistrzostw IT – Przemysław Müller (Mistrzostwa Mechaników) w swoim wystąpieniu dążył do pokazania uczestnikom znaczenia posiadania rzetelnej wiedzy o produktach i technologiach oraz jej wpływu na rozwój zawodowy i konkurencyjność na rynku pracy. Wskazywał na aspekt rozwoju osobistego, zawodowego i adaptację do zmian technologicznych. Zwrócił również uwagę na konieczność weryfikowania pozyskiwanych informacji, a tym sposobem jest sięganie do opracowań naukowych, publikacji w pismach branżowych, korzystanie z certyfikowanych szkoleń.
Dopełnieniem konferencji były warsztaty, podczas których uczestnicy mieli okazję przejść od teorii do praktyki: STEAM-owe lekcje, czyli jak łączyć naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę (prowadzenie: Agnieszka Szymczak), STEAM na lekcjach biologii, czyli kształtowanie myślenia analitycznego na lekcjach przyrodniczych (prowadzenie: Julia Idziak), What's it like to travel around the world? Lekcja po angielsku w nurcie STEAM (prowadzenie: Maria Lesisz-Wojciechowska), Sztuczna inteligencja w edukacji: praktyczne zastosowania w pracy nauczyciela z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (prowadzenie: Weronika Sarwa, Kamil Wrześniewski), Tworzenie pytań quizowych (także z pomocą AI) (prowadzenie: Marcin Czyżuk), Ocenianie wspierające uczenie się i rozwój z wykorzystaniem AI (prowadzenie: Jolanta Serocka-Kondej).
Prowadząca obrady Jolanta Serocka-Kondej mówiła, że "doświadczamy czwartej rewolucji przemysłowej i jesteśmy zmuszeni do zweryfikowania tradycyjnego myślenia o edukacji. Edukacja 4.0 to postępowe podejście do kształcenia, koncentrujące się na rozwijaniu u uczniów kluczowych umiejętności, niezbędnych do wytyczenia przyszłej ścieżki zawodowej". Z satysfakcją przyjmujemy fakt, że tak wielu nauczycieli jest gotowych do wejścia na tę drogę.