Akredytacja Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr (WEPSiP.546.6.2020.KM)
kpcen facebook kpcen youtube kpcen instagram KPCEN linkedin
kpcen bip

Kartka z kalendarza – listopad za nami

12.12.2019

W atmosferze pracy domknęliśmy listopad. Druga połowa miesiąca minęła nam pod znakiem zajęć na kursach, warsztatach i szkoleniach.

  • W drugiej połowie listopada konsultanci kontynuowali prowadzenie zajęć rozpoczętych wcześniej, a poza tym rozpoczęli spotkania w ramach kolejnych.

Nowe i zapomniane gry i zabawy ruchowe i rekreacyjne to zajęcia Marzenny Wierzbickiej dla nauczycieli pracujących w przedszkolach i z uczniami na etapie edukacji wczesnoszkolnej, podczas których uczestnicy poznają metodykę nauczania gier, techniki, taktyki, przepisy oraz rolę gier i zabaw ruchowo-rekreacyjnych w sporcie.

Na kursie Ewy Kondrat Sztuka mówienia. Jak panować nad ciałem i prawidłowo posługiwać się aparatem mowy zajęcia prowadzi Anna Magalska, aktorka Teatru im. Wilama Horzycy. Podczas spotkań uczestniczki poznawały techniki prawidłowego posługiwania się aparatem mowy, znaczenie gestu i ekspresji ciała, sposoby panowania nad tremą, by zdobyte umiejętności móc wykorzystać w codziennej pracy, a także podczas przygotowywania uczniów do wystąpień publicznych.

Kurs na kierownika wypoczynku dzieci i młodzieży, prowadzony przez Wiesławę Kuban, przeznaczony jest dla nauczycieli, trenerów i instruktorów sportowych, instruktorów PTTK, instruktorów harcerskich od stopnia podharcmistrza oraz innych osób mających co najmniej 3-letni staż pracy z dziećmi i młodzieżą. Uczestnicy tego kursu kwalifikacyjnego otrzymają uprawnienia do kierowania wypoczynkiem dzieci i młodzieży zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Bez względu na nauczany przedmiot, nauczyciele mogli wziąć udział w kursie Zofii Spalińskiej Motywowanie uczniów do nauki. Uczestnicy poznali sposoby na motywowanie uczniów, a zwłaszcza rolę oceniania kształtującego w tym zakresie. Podniesiono również zagadnienie współpracy z rodzicami, oceny koleżeńskiej i samooceny.

Na kursie Awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego Małgorzaty Trzeciak nauczyciele przygotowywali się do osiągnięcia kolejnego stopnia awansu zawodowego – m.in. ćwicząc tworzenie planów rozwoju zawodowego i sprawozdań oraz prezentacji dorobku nauczycielskiego podczas postępowania egzaminacyjnego.

Autyzm, zespół Aspergera. Praca z uczniem ze spektrum autyzmu w oparciu o techniki behawioralne i wybrane wspomagające metody terapii – to już kolejna edycja kursu Wiesławy Kuban dla nauczycieli pracujących z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Biorą w nich udział nauczyciele różnych specjalności, pedagodzy szkolnych, pedagodzy specjalni oraz pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych.

Na warsztatach Kodujemy i programujemy z wykorzystaniem ciekawych środków dydaktycznych Marzenny Wierzbickiej nauczyciele wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej wzbogacali swój warsztat pracy o umiejętności w zakresie przygotowania uczniów do nauki programowania. Wykorzystywali przy tym m.in. aplikacje, ozoboty, drzewa i maty kodowania, blue boty i bee-boty.

Ewa Kondrat na kursie Ocenianie kształtujące jako nowoczesna metoda służąca rozwojowi ucznia przybliżyła problematykę oceniania kształtującego w wielu kontekstach – w zapisach prawnych, w działaniu nauczyciela, ucznia i rodzica, jego znaczenie dla motywacji, samooceny i rozwoju ucznia.

Jak przygotować uczniów do wypowiedzi pisemnej na egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego? Strategie dla ucznia i nauczyciela – odpowiedzi na to pytanie padły na kursie Agnieszki Chabros. Nauczyciele analizowali podstawę programową w kontekście egzaminu ósmoklasisty, poznali przykłady zadań w części dotyczącej wypowiedzi pisemnej z zakresu obowiązującego na egzaminie i wypracowywali ćwiczenia podnoszące efektywność nauki pisania. Zwieńczeniem zajęć była analiza kryteriów oceniania prac pisemnych i namysł, jak je zastosować do oceny prac uczniowskich.

  • PASCO

W Pracowni PASCO 28 XI odbyły się warsztaty przyrodnicze prowadzone przez dr. Krzysztofa Rochowicza i Małgorzatę Trzeciak. Przyjechali do nas nauczyciele przedmiotów przyrodniczych polskich szkół z Białorusi, Czech, Litwy i Ukrainy, dla których warsztaty przygotowali konsultanci Małgorzata Trzeciak i dr Krzysztof Rochowicz. Zajęcia pokazały, jak wykorzystując pracownię Pasco innowacyjnie uczyć przedmiotów przyrodniczych. Zaprezentowaliśmy nauczycielom nowoczesne metody i narzędzia wykorzystywane w nauczaniu w polskich szkołach, korzystających z pracowni mobilnych PASCO. Czytaj więcej

  • Szkolenia rad pedagogicznych

Nasi konsultanci przeprowadzili także szereg szkoleń rad pedagogicznych w szkołach z regionu. Sławomir Żebrowski z tematem Kompetencje kluczowe w kształceniu zawodowym i Regina Strzemeska (Sposoby rozwijania umiejętności kluczowych przez nauczycieli wszystkich przedmiotów) odwiedzili inowrocławski Zespół Szkół Chemiczno-Elektronicznych im. Jana Pawła II. Agnieszka Przybyszewska o Rozwoju umiejętności matematycznych i ich wpływie na trudności w uczeniu się mówiła w Szkole Podstawowej w Trzebiegoszczu, a w Szkole Podstawowej nr 2 w Chełmży przedstawiła temat Platforma Edupolis wsparciem dla nauczyciela. Marzenna Wierzbicka poprowadziła szkolenia z tematami Odwrócona lekcja (Golub-Dobrzyń i z Barbarą Iwanowską w Grzybnie) oraz Storyline – metoda opowieści wychowawczej w pracy z przedszkolakami i/lub w edukacji wczesnoszkolnej (Przedszkole Miejskie w Jabłonowie, Przedszkole Samorządowe „Bajka” w Ciechocinku i Przedszkole Miejskie w Skępem). Danuta Potreć mówiła o Narzędziach coachingowych w indywidualnym podejściu do ucznia w Szkole Podstawowej w Strzygach i o Kompetencjach obywatelskich w kontekście edukacji globalnej z Reginą Strzemeską w III LO w Brodnicy. Barbara Iwanowska poprowadziła Nauczanie przez eksperymentowanie w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w Przedszkolu Miejskim nr 12 w Toruniu, Analizę jakościową wyników egzaminu ósmoklasisty jako warunek rozwoju ucznia, nauczyciela i szkoły dla przedstawicieli czterech szkół podstawowych: z Rogowa, Nowego Kobrzyńca, Nardroża i Sosnowa (Rogowo), Kompetencje kluczowe a podstawa programowa (Szkoła Podstawowa w Bądkowie) oraz szkolenie Lekcja odwrócona przykładem kształcenia wyprzedzającego z wykorzystaniem nowych technologii w Szkole Podstawowej w Tupadłach.

  • Sieci współpracy

W drugiej połowie listopada odbyły się spotkania sieci współpracy i samokształcenia, m.in. Programowanie tekstowe na II i III etapie edukacyjnym Grażyny Szabłowicz-Zawadzkiej oraz Wymieńmy doświadczenia, czyli o ciekawych metodach i formach pracy z przedszkolakami Marzenny Wierzbickiej. Uczestnicy wymieniali się doświadczeniami, dzielili wiedzą i wypracowanymi materiałami.

  • Projekty

Danuta Potręć i Regina Strzemeska są zaangażowane w ogólnopolski projekt „Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju, moduł 2” i przeprowadziły pod koniec listopada szkolenie Edukacja globalna. Zatrzymajmy falę nienawiści. W naszej placówce zebrali się uczestnicy projektu – szkolni liderzy edukacji globalnej i nauczyciele z zespołów 16 szkół naszego województwa.

W ramach projektu „Buduję, koduję, programuję”, finansowanego ze środków UE, trwa nauka programowania, kodowania i rozwijania myślenia algorytmicznego, a nad przebiegiem zajęć czuwają nasi konsultanci.

 

Ostatnie aktualności
I Kujawsko-Pomorskie Ekoforum dla Nauczycieli „Budujemy przyszłość, chronimy klimat!”
05.05.2025 czytaj...
Szkolimy się dla Was
06.05.2025 czytaj...
Gala Konkursu na działania edukacyjne „Wokół historii regionu"
02.05.2025 czytaj...
Edukacja na miarę XXI wieku ze Zintegrowaną Platformą Edukacyjną - relacja
30.04.2025 czytaj...
Dzień Książki i Praw Autorskich - relacja
15.04.2025 czytaj...