I Kujawsko-Pomorskie Ekoforum dla Nauczycieli „Budujemy przyszłość, chronimy klimat!” - relacja z konferencji
Nie ma Ojczyzny bez miłości i ochrony przyrody ojczystej,
więc ucząc kochać i szanować przyrodę, krzewimy miłość do Ojczyzny.
prof. Adam Wodziczko
28 maja 2025 roku odbyło się I Kujawsko-Pomorskie Ekoforum dla Nauczycieli „Budujemy przyszłość, chronimy klimat!”. Organizatorami konferencji byli: Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, Stowarzyszenie Tilia, Szkoła Leśna na Barbarce, Polski Klub Ekologiczny Okręg Pomorsko-Kujawski. Wsparcia udzielił Departament Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu.
Spotkaliśmy się wraz z prelegentami, gośćmi i 60 nauczycielami różnych przedmiotów z wielu szkół w województwie w sali konferencyjnej budynku Dworku Szkoły Leśnej na Barbarce. To malownicze otoczenie doskonale komponowało się z ważną tematyką konferencji. Swoją obecnością zaszczycili nas Beata Sikorska – Kujawsko-Pomorski Wicekurator Oświaty, Marta Humienna – prezes Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Toruniu, oraz Leszek Wasielewski – zastępca dyrektora Departamentu Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu.
.png)
Część wykładową prowadziła Anna Molenda, konsultantka ds. języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych. Ekoforum otworzył dyrektor KPCEN w Toruniu Sławomir Żebrowski, który nie tylko powitał prelegentów i gości, ale też zaznaczył, że "w tak ważnym wydarzeniu warto wziąć udział, ponieważ stoimy przed wyzwaniami, które wymagają od nas – edukatorów – nie tylko wiedzy, ale i zaangażowania. A to dlatego, że zmiany klimatyczne to nie abstrakcyjny temat, lecz rzeczywistość, z którą mierzymy się na co dzień". Głos zabrała także dyrektor Szkoły Leśnej na Barbarce Monika Krauze, która podzieliła się refleksją o tym, że od dawna marzyła o podobnym wydarzeniu i cieszy się, że Szkoła Leśna na Barbarce mogła stać się jego współorganizatorem.
Pierwszą prelekcję nt. Przyczyn zmian klimatu Ziemi wygłosił prof. dr hab. Krzysztof Markowicz z Uniwersytetu Warszawskiego. Opowiedział o głównych czynnikach fizycznych odpowiedzialnych za zmiany klimatu obserwowane na Ziemi w ostatnich dekadach. Przypomniał, czym jest klimat, pokazał też przykładowe anomalie temperatury w 2025 r. na Podkarpaciu. W przystępny sposób objaśnił, dlaczego klimat się zmienia i jak wygląda budżet energii w atmosferze. Odniósł się też do zmian w pogodzie i budżetu promieniowania w Polsce w zależności od zachmurzenia. Zajął się przyczynami zmian oraz tematem efektu cieplarnianego, a następnie kwestią emisji dwutlenku węgla i wpływu aerozolu (smogu) na klimat. Podkreślił, że głównym czynnikiem odpowiedzialnym za ocieplanie klimatu jest wzrost koncentracji gazów cieplarnianych, a aerozole redukują wpływ gazów cieplarnianych, jednak w ostatnich latach uwidacznia się ich reedukacja i przyspieszanie globalnego ocieplania.
Prelekcja prof. dr. hab. Leona Andrzejewskiego z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu nt. Współczesnych zmian klimatycznych na tle epok lodowcowych w dziejach Ziemi świetnie współgrała z poprzedzającym ją wystąpieniem. Profesor zajął się analizą obecnych zmian klimatycznych w kontekście historii Ziemi, naturalnych czynników wpływających na klimat oraz skupił się na przykładzie Arktyki i potencjalnych scenariuszach przyszłych zmian. Opowiedział o kenozoicznej (współczesnej) epoce lodowcowej na tle dziejów Ziemi, egzogenicznych i endogenicznych uwarunkowaniach naturalnych zmian klimatycznych, ale też antropogenicznych uwarunkowaniach współczesnych zmian. Wyjaśnił także, dlaczego Arktykę traktujemy jako czuły indykator zmian klimatycznych.
Rafał Maszewski z Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu, członek Polskiego Klubu Ekologicznego, skupił się na Klimacie i jego zmianach w Toruniu, zabierając słuchaczy w podróż przez zmiany klimatyczne, które zaszły w naszym mieście. Wyjaśnił, czym jest pogoda i jakie są najważniejsze dane meteorologiczne. Mówił o czynnikach klimatotwórczych. Pokazał, jak wygląda przebieg wieloletni średniej rocznej temperatury powietrza w Toruniu od 1871 r., mówił o miejskich wyspach ciepła, stosunku dni upalnych do gorących, o spadku liczby dni mroźnych i klasyfikacji termicznej zim w Toruniu wg S. Paczosa, a także o opadach atmosferycznych. Zaznaczył, że musimy nauczyć się żyć ze zjawiskami ekstremalnymi, które będą coraz bardziej intensywne i które będą występowały coraz częściej, ponieważ „mamy klimat umiarkowany o nieumiarkowanych wahaniach”.
Zmiany klimatyczne a zdrowie to temat prelekcji dr. hab. Andrzeja Araźnego, prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Prelegent omówił związki pomiędzy zdrowiem i zmianą klimatu. Wskazał, że na organizm człowieka oddziałuje w sposób nieprzerwany – jednakże z różnym natężeniem, które zmienia się w czasie i przestrzeni – całe środowisko atmosferyczne. Pokazał, jak wygląda zdrowotne oddziaływanie poszczególnych elementów klimatu, skupił się też na trzech zespołach bodźców atmosferycznych (wg T. Kozłowskiej-Szczęsnej i in. 1997) działających na człowieka: fizycznych, chemicznych i biologicznych. Wskazał także, że zmiana klimatu wiąże się z rozprzestrzenianiem się chorób wektorowych, czyli chorób zakaźnych wywołanych przez patogeny przenoszone przez żywych pośredników (wektory chorób), takich jak: muchy, komary, kleszcze, wszy oraz gryzonie.
Jako ostatnia wystąpiła dr Marzena Fedorowicz, nauczyciel biologii w Szkole Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Budzisławiu Kościelnym, która mówiła nt. Współistnienia jako klucza do edukacji klimatycznej – doświadczenia z pogranicza ekologii, ochrony przyrody i przemysłu. Prelegentka podzieliła się refleksjami nad rolą edukacji ekologicznej, holistycznym podejściem do środowiska i metodami uczenia o ekologii z poczuciem sprawczości. Na początku zaznaczyła, że edukacja ekologiczna to nie dodatek, ale fundament współczesnego kształcenia. Opowiedziała o Kopalni Węgla Brunatnego Konin i terenie, który jest obecnie rekultywowany, oraz o zajęciach z uczniami, które w tym miejscu prowadzi. Zadała ważne pytania o to, czy edukacja ekologiczna w naszych szkołach zajmuje należne jej miejsce oraz czy aspekt łączenia zmian klimatu w kontekście tejże edukacji jest priorytetem, czy może marginalnym tematem. Mówiła o tym, że świat zmienia się szybko, intensywnie i nieodwracalnie, dlatego warto zastanowić się, jak przekazać uczniom wiedzę o złożonych procesach przyrodniczych i społecznych w sposób zrozumiały, angażujący i uczciwy. Jak rozmawiać o zagrożeniach bez budowania lęku, a zamiast tego – z poczuciem sprawczości i możliwości działania? Nie były to jednak pytania wyłącznie retoryczne, ponieważ prelegentka opowiedziała o własnych doświadczeniach w tej kwestii. Zaznaczyła także, że edukacja klimatyczna to nie opcja – to konieczność. Na koniec podkreśliła: „Wierzę, że szkoła może być właśnie takim miejscem zmiany. Nie musi być idealna. Musi być autentyczna i odważna”.
Po części wykładowej uczestnicy Ekoforum mogli uczestniczyć w jednych wybranych przez siebie warsztatach, które odbywały się symultanicznie.
Zespół edukatorów Stowarzyszenia Tilia: dr Katarzyna van Marke de Lumen, Anna Makowska i Robert Laskowski, przygotował dwa warsztaty pn. Mobilny escape room edukacyjny „Dbam o klimat”. Pierwszy zgromadził nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz klas IV szkół podstawowych , drugi przeznaczony był dla nauczycieli pracujących z uczniami starszych klas szkoły podstawowej (V-VIII) i szkół ponadpodstawowych. Uczestnicy warsztatów mogli zapoznać się z innowacyjnym narzędziem do edukacji ekologicznej i posłuchać o praktycznych doświadczeniach edukatorów. Poznali strukturę mobilnego escape roomu i jego elementy edukacyjne, wzięli udział w przykładowych aktywnościach z poszczególnych stanowisk tematycznych oraz otrzymali wskazówki, jak dostosować tę metodę do pracy dydaktycznej z uczniami w różnym wieku.
Dorota Januczek, Magdalena Kosk, nauczycielki ze Szkoły Podstawowej im. Wojska Polskiego w Pluskowęsach, w Sali Leśniczówki spotkały się z nauczycielami na warsztatach pn. Odnawialne źródła energii – nasza przyszłość. Były one inspirowane metodą design thinking. Dzięki temu podejściu uczniowie uczą się kreatywnie rozwiązywać problemy i projektować innowacyjne rozwiązania. Uczestnicy mogli zbudować filtr do wody, wiatraki i poznać działanie prądu z cytryny! Prowadzące dzieliły się w trakcie zajęć doświadczeniami z działania szkolnej ekopracowni SP w Pluskowęsach, gdzie z sukcesem wykorzystywana jest aktywna metoda nauczania.
Anna Molenda i dr Aleksandra Kondrat przygotowały warsztaty Ekohumanistyka – nie nowy przedmiot, lecz nowa wrażliwość. Celem warsztatów było uświadomienie roli człowieka jako współistoty w sieci życia, rozpoznanie, jak humanistyczne dziedziny wiedzy mogą wspierać budowanie postawy szacunku wobec przyrody i wszystkich bytów, odczytanie tekstów kultury w perspektywie relacji człowiek-świat przyrody i wzmacnianie podmiotowości nauczyciela jako edukatora zmian. Uczestnicy poznali propozycje metod do wykorzystania na lekcjach wychowawczych, w aktywny sposób włączających elementy ekohumanistyki w pracę z uczniami. Rozmawiali o ekologicznej egzystencji i aspektach ekouważności. Pracowali też w grupach, dyskutując o pomysłach na działania edukacyjne. Na zakończenie prowadzące podzieliły się refleksją, że „humanistyka uczy nie tylko czytać słowa, ale i świat. A świat dziś mówi do nas cicho, lecz wyraźnie: Potrzebuję twojej troski!”. Warto zastanowić się nad tym, jakie historie opowiemy uczniom, by ratować świat.
Terenowe warsztaty Gatunki roślin pochodzących z różnych stron świata (i stref klimatycznych) w naszej przyrodzie na przykładzie otoczenia Szkoły Leśnej na Barbarce planował poprowadzić dr Lucjan Rutkowski, doświadczony botanik, którego zainteresowanie przyrodą, a w szczególności botaniką, sięga wczesnego dzieciństwa. Plany próbował zepsuć deszcz, jednak grupa poszukała schronienia pod dachem i z zainteresowaniem słuchała, co do powiedzenia ma dr Rutkowski. Prowadzący opowiadał o przyczynach odmienności flory w różnych strefach klimatycznych oraz krótką historię naszej flory w okresie polodowcowym. Zajął się identyfikacją naturalnych składników flory Polski, które przybyły bez udziału człowieka, a także roślinami, które pojawiły się u nas bez świadomego działania człowieka, wraz z hodowlą zwierząt i uprawą roli, aż do czasu wielkich odkryć geograficznych. Zwrócił również uwagę na gatunki z odległych kontynentów, które przybyły od XVII wieku do czasów współczesnych, oraz rośliny wprowadzane do upraw, które zdziczały i zaczęły spontanicznie zasiedlać różne siedliska. Mimo niekorzystnej aury z pewnością nie był to czas stracony.
Uczestnictwo w Ekoforum było nie tylko szansą na poszerzenie wiedzy, wysłuchanie ogromnie ciekawych prelekcji i udział w fascynujących warsztatach, ale także na wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami, nawiązanie nowych kontaktów i wspólne poszukiwanie najlepszych rozwiązań dla edukacji ekologicznej. Cieszymy się, że mogliśmy współtworzyć tę przestrzeń dla edukatorów, a jednocześnie – w bliskim kontakcie z przyrodą – stworzyć szansę na naładowanie akumulatorów przed zakończeniem roku szkolnego. Dziękujemy za waszą obecność. Razem możemy budować przyszłość, w której edukacja i ochrona klimatu idą w parze.
Zdjęcia: Kamila Rychlik, Anna Sawicka-Banaszkiewicz, Jarosław Smolar

.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)







.jpg)
.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)


.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)