
Klucz do uczenia 3.0 - działamy w projektach unijnych
Rok szkolny 2024/2025 upływa w KPCEN w Toruniu również pod znakiem opracowania, wdrożenia oraz realizacji unijnego programu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego „Klucz do uczenia 3.0”, w ramach którego odbyły się warsztaty językowe dla nauczycieli języka angielskiego, zajęcia pozalekcyjne dla uczniów szkół podstawowych, konsultacje indywidualne dla nauczycieli, spotkania sieci współpracy i wzajemnego uczenia się prowadzone z myślą o nauczycielach języka angielskiego. Z ramienia KPCEN w realizację zadań projektowych zaangażowana była Maria Lesisz-Wojciechowska, konsultantka ds. języków obcych.
Zajęcia pozalekcyjne z języka angielskiego przeprowadzone w ramach projektu w 50 wytypowanych szkołach podstawowych województwa kujawsko-pomorskiego były zajęciami skierowanymi do uczniów klas siódmych i ósmych. Nauczyciele angliści, prowadząc zajęcia pozalekcyjne zgodnie z przygotowanymi scenariuszami, wykorzystywali szeroki wachlarz metod i form pracy aktywnie angażujących uczniów, stawiając na pierwszym miejscu praktykę używania języka angielskiego w codziennej komunikacji mówionej i pisanej.
Oprócz umiejętności posługiwania się językiem obcym w sytuacjach życia codziennego, zajęcia pozalekcyjne z języka angielskiego stworzyły uczniom możliwość rozwijania kompetencji społecznych oraz interpersonalnych poprzez nabywanie umiejętności współpracy w zespole opierającej się na skutecznej komunikacji, podziale zadań, wzajemnym wsparciu, osiąganiu wspólnych celów drogą negocjacji, oraz możliwość rozwijania umiejętności udzielania informacji zwrotnej.
Zajęcia przeprowadzane w ramach unijnego programu „Klucz do uczenia 3.0” pomogły uczniom poszerzyć kompetencje osobiste i organizacyjne dzięki planowaniu oraz organizacji pracy, monitorowaniu własnych postępów, aktywnym wykorzystaniu posiadanej wiedzy poprzez rozwijanie krytycznego myślenia, znajdowanie rozwiązań, adaptację wcześniej nabytych umiejętności do różnych sytuacji językowych w praktycznym życiu. Również nauczyciele języka angielskiego zostali objęci szeroko rozumianym wsparciem w postaci indywidualnych konsultacji, organizowanych spotkaniach sieci współpracy i wzajemnego uczenia się, stworzonej z myślą o wymianie pomysłów na atrakcyjne sposoby nauczania, a także wdrażanie dobrych praktyk.
Powyższe wielowektorowe działania podejmowane przez nauczycieli i uczniów w ramach europejskiego programu „Klucz do uczenia 3.0” stanowią przepis na sukces językowy dla samych uczniów, ich nauczycieli, a także szkół podstawowych województwa kujawsko-pomorskiego.