Akredytacja Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr (WEPSiP.546.6.2020.KM)
kpcen facebook kpcen youtube kpcen instagram KPCEN linkedin
kpcen bip

Grudniowa kartka z kalendarza

29.12.2019

Rok 2019 żegnamy ostatnim miesiącem szkoleń – przed przerwą świąteczną domknęliśmy kilka rozpoczętych cyklów spotkań, otworzyliśmy kilka nowych kursów, przeprowadziliśmy wiele szkoleń rad pedagogicznych w terenie, czuwaliśmy nad przebiegiem projektu „Buduję, koduję, programuję”.

  • Nasze kursy, warsztaty, szkolenia

Na kolejnym seminarium z cyklu Akademia Zarządzania (organizowanym przez Sławomira Żebrowskiego) o cyberprzemocy mówił Sylwester Lewandowski. Bezpieczeństwo w sieci to istotny temat, któremu kadra kierownicza szkół i placówek chciała przyjrzeć się bliżej.

Terapie ukierunkowane na rozwój dziecka – wczesna interwencja to 70-godzinny kurs Agnieszki Przybyszewskiej przeprowadzony w Przedszkolu Miejskim nr 3 "Niezapominajka" w Rypinie. Zajęcia podniosły praktyczne umiejętności nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi z dysfunkcjami rozwoju – prowadziła je Eliza Sokołowska. Metoda dobrego startu, ruch rozwijający, masaż Shantala, kinezjologia edukacyjna Paula Dennisona, neurosensomotoryka INPP SallyGoddart – to tylko przykłady podejmowanych wątków.

Eksperymenty przyrodnicze w pracowni PASCO – warsztaty dr. Krzysztofa Rochowicza pozwalają nauczycielom poznać sposoby na regularne włączanie doświadczeń w proces nauczania, rozwinąć metody nauczania przez dociekanie i zobaczyć możliwości pracowni mobilnej PASCO. Uczestnicy warsztatów przeprowadzają przykładowe eksperymenty: badanie ruchu, wyznaczanie współczynnika tarcia, fotosyntezę, pomiar pH i stężenia CO2 z wykorzystaniem narzędzi PASCO.

Z Barbarą Iwanowską na Kosmetyce w przedmiotach przyrodniczych nauczyciele poznali walory biologiczne i chemiczne składników kosmetyków oraz przyjrzeli się substancjom (np. eucerynie, alkoholowi cetylowemu, glicerynie) i zagadnieniom z kosmetologii, z którymi uczniowie spotykają się w trakcie nauki szkolnej. Jak zrobić proste maseczki, peelingi, toniki, kremy i jak wpływają one na naszą skórę? Jakie są biologiczne i chemiczne trendy w kosmetyce? Na zakończenie dr Krzysztof Rochowicz zaprezentował zasoby pracowni przyrodniczej KPCEN z czujnikami PASCO.

Na warsztatach Techniki poznawczo-behawioralne jako skuteczne narzędzia w pracy wychowawczej nauczyciela grupa pod okiem dr Małgorzaty Kaczmarek poznawała możliwości zastosowania wybranych technik terapii poznawczo-behawioralnej w pracy wychowawczej i w profilaktyce. Uczestnicy zostali zapoznani z zagadnieniami dotyczącymi m.in. fobii społecznej, trudności w relacjach, syndromu wypalenia, objawami depresji u dzieci i młodzieży oraz zaburzeniami emocjonalnymi.

Od kodowania do programowania i sterowania to zajęcia z Agnieszką Przybyszewską, Grażyną Szabłowicz-Zawadzką i Danutą Korman zorganizowane w ramach promowania umiejętności kodowania. Kurs obejmuje wstęp do programowania, zasady programowania w języku Python i sterowanie płytką micro:bit. Drogę od kodowania do programowania pokonać można także z pomocą kosmity Scottiego. Gra "ScottieGo!" to świetny sposób na popularyzowanie wśród najmłodszych programowania.

  • Szkolenia rad pedagogicznych

Sławomir Żebrowski mówił o Odpowiedzialności prawnej nauczyciela w Szkole Podstawowej w Ciechocinku, a Regina Strzemeska z Małgorzatą Kaczmarek w Zespole Szkół nr 1 w Brodnicy poprowadziły zajęcia Tolerancja, akceptacja, życzliwość – budowanie otwartej społeczności.

Egzamin ósmoklasisty zadaniem szkoły. Wskazówki do pracy z uczniami – to szkolenie w Szkole Podstawowej we Wrockach poprowadziły Agnieszka Przybyszewska (od strony matematyka) i Ewa Kondrat (z perspektywy polonisty).

Wiesława Kuban zaprezentowała Trening umiejętności wychowawczychw Szkole Podstawowej nr 4 w Grudziądzu, Konflikty w szkole – sztuka ich rozwiązania w Liceum Ogólnokształcącym nr 1 w Brodnicy, a w toruńskiej Szkole Podstawowej nr 9 Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Opowiedziała o Profilaktyce trudnych zachowań w Szkole Podstawowej w Lubiczu Górnym i o Komunikacji interpersonalnej w mogileńskim Zespole Szkół.

Grażyna Szabłowicz-Zawadzka o Chmurze Google w edukacji i stosowaniu nowoczesnych narzędzi dostępnych online mówiła w Szkole Podstawowej w Łążynie, a w Szkole Podstawowej w Waldowie Szlacheckim przybliżyła temat Uzależnienie od Internetu i komputera – wprowadzenie do profilaktyki.

Temat Lekcja odwrócona przykładem kształcenia wyprzedzającego z wykorzystaniem nowych technologii przybliżyła Barbara Iwanowska w Szkole Podstawowej w Lubiczu Górnym, a Skuteczne zapamiętywanie – uczenie się przez tworzenie graficznych notatek – Ewa Kondrat w Szkole Podstawowej „Prometheus” w Toruniu.

Jak oceniać, aby motywować i wspierać? Na to pytanie odpowiedziała Zofia Spalińska podczas szkolenia w Szkole Podstawowej w Górsku, a Danuta Potręć poprowadziła szkolenie Jak uczyć uczenia się – teoria w praktyce dla Szkoły Podstawowej nr 9 w Inowrocławiu i Szkoły Podstawowej nr 4 w Grudziądzu.

Rozwój umiejętności matematycznych i ich wpływ na trudności w uczeniu się pokazała Agnieszka Przybyszewska w Szkole Podstawowej w Choceniu i Szadłowicach, a Platforma Edupolis wsparciem dla nauczyciela to jej szkolenie w Szkole Podstawowej w Łubiance.

  • Sieci współpracy i samokształcenia

W Bibliotece Pedagogicznej odbyło się spotkanie sieci współpracy i samokształcenia Danuty Potręć Nauczyciel mistrzem dla ucznia (tutoring i mentoring w szkole). Warsztaty na temat "Tutor, czyli mentor wyposażony w narzędzia coacha" przeprowadziła uczestniczka sieci Joanna Robaczewska. Wymiana doświadczeń i pomysłów była - jak zwykle - ważną częścią spotkania.

  • Konsultacja zespołowa

Nauka, zabawa i świąteczny nastrój w jednym, czyli to nasza konsultacja zespołowa Wykorzystanie notatki graficznej i myślenia wizualnego w pracy w KPCEN. Dzięki Ewie Kondrat uwierzyliśmy, że rysować każdy może – trochę lepiej lub... coraz lepiej (odkrywanie talentów najlepiej przebiega pod okiem mistrza i przewodnika).

  • Projekt „Buduję, koduję, programuję”

Projekt "Buduję, koduję, programuję” w Szkole Podstawowej w Turzanach dobiegł końca – z sukcesem. Zajęcia tak podobały się dzieciom, że będą kontynuowane – ku naszej ogromnej radości! Gratulujemy pierwszoklasistom, ich nauczycielce Magdalenie Kubskiej oraz dyrektor szkoły Joannie Głowackiej. Natomiast w Gniewkówcu pierwszaki ze Szkoły Podstawowej pod kierunkiem Piotra Kopydłowskiego układały trasy dla ozobotów – grudniowa atmosfera podpowiedziała dzieciom, jak zaprogramować szlak do Świętego Mikołaja.

Nad zajęciami w Turzanach i Gniewkówcu czuwała Marzenna Wierzbicka.

Podobno jaki koniec starego roku, taki cały nowy rok – możemy zatem spodziewać się, że w nowym roku 2020 twórcza i pracowita atmosfera nas nie opuści!

Ostatnie aktualności
I Kujawsko-Pomorskie Ekoforum dla Nauczycieli „Budujemy przyszłość, chronimy klimat!”
05.05.2025 czytaj...
Szkolimy się dla Was
06.05.2025 czytaj...
Gala Konkursu na działania edukacyjne „Wokół historii regionu"
02.05.2025 czytaj...
Edukacja na miarę XXI wieku ze Zintegrowaną Platformą Edukacyjną - relacja
30.04.2025 czytaj...
Dzień Książki i Praw Autorskich - relacja
15.04.2025 czytaj...