Grudniowa kartka z kalendarza
Rok 2019 żegnamy ostatnim miesiącem szkoleń – przed przerwą świąteczną domknęliśmy kilka rozpoczętych cyklów spotkań, otworzyliśmy kilka nowych kursów, przeprowadziliśmy wiele szkoleń rad pedagogicznych w terenie, czuwaliśmy nad przebiegiem projektu „Buduję, koduję, programuję”.
- Nasze kursy, warsztaty, szkolenia
Na kolejnym seminarium z cyklu Akademia Zarządzania (organizowanym przez Sławomira Żebrowskiego) o cyberprzemocy mówił Sylwester Lewandowski. Bezpieczeństwo w sieci to istotny temat, któremu kadra kierownicza szkół i placówek chciała przyjrzeć się bliżej.
Terapie ukierunkowane na rozwój dziecka – wczesna interwencja to 70-godzinny kurs Agnieszki Przybyszewskiej przeprowadzony w Przedszkolu Miejskim nr 3 "Niezapominajka" w Rypinie. Zajęcia podniosły praktyczne umiejętności nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi z dysfunkcjami rozwoju – prowadziła je Eliza Sokołowska. Metoda dobrego startu, ruch rozwijający, masaż Shantala, kinezjologia edukacyjna Paula Dennisona, neurosensomotoryka INPP SallyGoddart – to tylko przykłady podejmowanych wątków.
Eksperymenty przyrodnicze w pracowni PASCO – warsztaty dr. Krzysztofa Rochowicza pozwalają nauczycielom poznać sposoby na regularne włączanie doświadczeń w proces nauczania, rozwinąć metody nauczania przez dociekanie i zobaczyć możliwości pracowni mobilnej PASCO. Uczestnicy warsztatów przeprowadzają przykładowe eksperymenty: badanie ruchu, wyznaczanie współczynnika tarcia, fotosyntezę, pomiar pH i stężenia CO2 z wykorzystaniem narzędzi PASCO.
Z Barbarą Iwanowską na Kosmetyce w przedmiotach przyrodniczych nauczyciele poznali walory biologiczne i chemiczne składników kosmetyków oraz przyjrzeli się substancjom (np. eucerynie, alkoholowi cetylowemu, glicerynie) i zagadnieniom z kosmetologii, z którymi uczniowie spotykają się w trakcie nauki szkolnej. Jak zrobić proste maseczki, peelingi, toniki, kremy i jak wpływają one na naszą skórę? Jakie są biologiczne i chemiczne trendy w kosmetyce? Na zakończenie dr Krzysztof Rochowicz zaprezentował zasoby pracowni przyrodniczej KPCEN z czujnikami PASCO.
Na warsztatach Techniki poznawczo-behawioralne jako skuteczne narzędzia w pracy wychowawczej nauczyciela grupa pod okiem dr Małgorzaty Kaczmarek poznawała możliwości zastosowania wybranych technik terapii poznawczo-behawioralnej w pracy wychowawczej i w profilaktyce. Uczestnicy zostali zapoznani z zagadnieniami dotyczącymi m.in. fobii społecznej, trudności w relacjach, syndromu wypalenia, objawami depresji u dzieci i młodzieży oraz zaburzeniami emocjonalnymi.
Od kodowania do programowania i sterowania to zajęcia z Agnieszką Przybyszewską, Grażyną Szabłowicz-Zawadzką i Danutą Korman zorganizowane w ramach promowania umiejętności kodowania. Kurs obejmuje wstęp do programowania, zasady programowania w języku Python i sterowanie płytką micro:bit. Drogę od kodowania do programowania pokonać można także z pomocą kosmity Scottiego. Gra "ScottieGo!" to świetny sposób na popularyzowanie wśród najmłodszych programowania.
- Szkolenia rad pedagogicznych
Sławomir Żebrowski mówił o Odpowiedzialności prawnej nauczyciela w Szkole Podstawowej w Ciechocinku, a Regina Strzemeska z Małgorzatą Kaczmarek w Zespole Szkół nr 1 w Brodnicy poprowadziły zajęcia Tolerancja, akceptacja, życzliwość – budowanie otwartej społeczności.
Egzamin ósmoklasisty zadaniem szkoły. Wskazówki do pracy z uczniami – to szkolenie w Szkole Podstawowej we Wrockach poprowadziły Agnieszka Przybyszewska (od strony matematyka) i Ewa Kondrat (z perspektywy polonisty).
Wiesława Kuban zaprezentowała Trening umiejętności wychowawczychw Szkole Podstawowej nr 4 w Grudziądzu, Konflikty w szkole – sztuka ich rozwiązania w Liceum Ogólnokształcącym nr 1 w Brodnicy, a w toruńskiej Szkole Podstawowej nr 9 Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Opowiedziała o Profilaktyce trudnych zachowań w Szkole Podstawowej w Lubiczu Górnym i o Komunikacji interpersonalnej w mogileńskim Zespole Szkół.
Grażyna Szabłowicz-Zawadzka o Chmurze Google w edukacji i stosowaniu nowoczesnych narzędzi dostępnych online mówiła w Szkole Podstawowej w Łążynie, a w Szkole Podstawowej w Waldowie Szlacheckim przybliżyła temat Uzależnienie od Internetu i komputera – wprowadzenie do profilaktyki.
Temat Lekcja odwrócona przykładem kształcenia wyprzedzającego z wykorzystaniem nowych technologii przybliżyła Barbara Iwanowska w Szkole Podstawowej w Lubiczu Górnym, a Skuteczne zapamiętywanie – uczenie się przez tworzenie graficznych notatek – Ewa Kondrat w Szkole Podstawowej „Prometheus” w Toruniu.
Jak oceniać, aby motywować i wspierać? Na to pytanie odpowiedziała Zofia Spalińska podczas szkolenia w Szkole Podstawowej w Górsku, a Danuta Potręć poprowadziła szkolenie Jak uczyć uczenia się – teoria w praktyce dla Szkoły Podstawowej nr 9 w Inowrocławiu i Szkoły Podstawowej nr 4 w Grudziądzu.
Rozwój umiejętności matematycznych i ich wpływ na trudności w uczeniu się pokazała Agnieszka Przybyszewska w Szkole Podstawowej w Choceniu i Szadłowicach, a Platforma Edupolis wsparciem dla nauczyciela to jej szkolenie w Szkole Podstawowej w Łubiance.
- Sieci współpracy i samokształcenia
W Bibliotece Pedagogicznej odbyło się spotkanie sieci współpracy i samokształcenia Danuty Potręć Nauczyciel mistrzem dla ucznia (tutoring i mentoring w szkole). Warsztaty na temat "Tutor, czyli mentor wyposażony w narzędzia coacha" przeprowadziła uczestniczka sieci Joanna Robaczewska. Wymiana doświadczeń i pomysłów była - jak zwykle - ważną częścią spotkania.
- Konsultacja zespołowa
Nauka, zabawa i świąteczny nastrój w jednym, czyli to nasza konsultacja zespołowa Wykorzystanie notatki graficznej i myślenia wizualnego w pracy w KPCEN. Dzięki Ewie Kondrat uwierzyliśmy, że rysować każdy może – trochę lepiej lub... coraz lepiej (odkrywanie talentów najlepiej przebiega pod okiem mistrza i przewodnika).
- Projekt „Buduję, koduję, programuję”
Projekt "Buduję, koduję, programuję” w Szkole Podstawowej w Turzanach dobiegł końca – z sukcesem. Zajęcia tak podobały się dzieciom, że będą kontynuowane – ku naszej ogromnej radości! Gratulujemy pierwszoklasistom, ich nauczycielce Magdalenie Kubskiej oraz dyrektor szkoły Joannie Głowackiej. Natomiast w Gniewkówcu pierwszaki ze Szkoły Podstawowej pod kierunkiem Piotra Kopydłowskiego układały trasy dla ozobotów – grudniowa atmosfera podpowiedziała dzieciom, jak zaprogramować szlak do Świętego Mikołaja.
Nad zajęciami w Turzanach i Gniewkówcu czuwała Marzenna Wierzbicka.
Podobno jaki koniec starego roku, taki cały nowy rok – możemy zatem spodziewać się, że w nowym roku 2020 twórcza i pracowita atmosfera nas nie opuści!