
Szkolimy się dla Was
Pracownicy KPCEN w Toruniu nieustannie się szkolą, aby aktualizować swoją wiedzę i rozwijać kompetencje zgodnie z najnowszymi trendami edukacyjnymi, co pozwala nam tworzyć nowoczesną i skuteczną ofertę szkoleniową. Dzięki temu nauczyciele korzystający z naszej oferty otrzymują praktyczne, sprawdzone rozwiązania oraz wsparcie dostosowane do realnych wyzwań w edukacji.
Anna Smolar uczestniczyła w kilkumiesięcznym zaawansowanym kursie trenerskim STEAM+ organizowanym przez Fundację Szkolną w Warszawie, który przygotowuje do prowadzenia zajęć i szkoleń w oparciu o interdyscyplinarną metodologię STEAM. Dzięki zdobytym kompetencjom naszej konsultantki szkolenia z naszej oferty będą jeszcze pełniej wspierać rozwój kluczowych umiejętności XXI wieku. Stawiamy na kreatywne rozwiązywanie problemów, myślenie projektowe, współpracę i praktyczne wykorzystanie wiedzy. Metodologia STEAM pozwala na odejście od tradycyjnego nauczania na rzecz doświadczania, eksperymentowania i tworzenia innowacyjnych rozwiązań.
Małgorzata Pawłowska 15 maja wzięła udział w konferencji Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą w procesie budowania dostępnej szkoły w ramach projektu Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą, organizowanej przez Ośrodej Rozwoju Edukacji w Warszawie. Program wydarzenia obejmował prezentację roli SCWEW w systemie wsparcia przedszkoli i szkół ogólnodostępnych oraz w kształtowaniu lokalnej polityki edukacyjnej. Uczestnicy wysłuchali wykładu eksperckiego z zakresu aktualnych wyzwań edukacji włączającej, zapoznali się z dobrymi praktykami wypracowanymi w poprzedniej edycji projektu. Zespół ORE przedstawił założenia nowego konkursu grantowego, którego celem jest rozwój sieci specjalistycznego wsparcia. Więcej informacji na stronie www dotyczącej SCWEW.
Anna Molenda od maja uczestniczy Szkoleniach hybrydowych (przedmiotowych z języka polskiego) z wykorzystania zestawów narzędzi edukacyjnych, organizowanych w ramach projektu realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji - Popularyzacja zestawów narzędzi edukacyjnych oraz metod nauczania i uczenia się wspomagających rozwój kluczowych kompetencji uczniów, dostosowanych do potrzeb rynku pracy, dofinansowanego ze środków Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na lata 2021-2027, Priorytet 1 – Umiejętności, Działanie 01.04 – Rozwój systemu edukacji. Szkolenie obejmuje zajęcia dydaktyczne online, warsztaty stacjonarne i doradztwo/mentoring.Tematyka podejmowana podczas zajęć dotyczy przygotowania do pracy z Zintegrowaną Platformą Edukacyjną (ZPE), planowania, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego oraz przygotowania własnych materiałów w oparciu o wdrożone elementy narzędzi edukacyjnych, modyfikacji narzędzi edukacyjnych zgodnie z potrzebami własnego środowiska dydaktycznego. W kolejnym szkoleniu dotyczącym wykorzystania Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej organizowanym przez ORE brała udział także Justyna Miklaszewska.
Beata Bawej-Lisiecka 23 maja wysłuchała wystąpień na konferencji „Marsz Śmierci. Refleksja w 80. rocznicę tragedii” organizowanej przez dyrektora Szkoły Podstawowej im. Franciszka Żwirki i Stanisława Wigury w Grzywnie oraz Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy (Delegatura w Toruniu).Tematem przewodnim spotkania był aspekt historyczny „Marszu Śmierci" jeńców KL Stutthof, w 80. rocznicę tego tragicznego wydarzenia. Celem spotkania było poszerzanie udziału historii regionalnej w edukacji, poprzez przekazanie nauczycielom historii cennej wiedzy na temat eksterminacji ludności i zbrodni popełnionych przez hitlerowskich okupantów w regionie Pomorza i Kujaw podczas II wojny światowej.
Z kolei 28 maja Beata Bawej-Lisiecka wzięła udział w spotkaniu regionalistów w ramach Forum Rozwoju Regionalnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, organizowanym przez dyrektora Szkoły Podstawowej im. K.K. Baczyńskiego w Czernikowie oraz Stowarzyszenie Czyż-nie. Dyskusja dotyczyła sposobów zachęcania młodego pokolenia do zainteresowania i poznawania lokalnego dziedzictwa kulturowego. Uczestnicy mogli zwiedzić szkolną Izbę Pamięci oraz zobaczyć wystawę rzeźb i mural autorstwa lokalnych twórców. W spotkaniu wzięli udział regionaliści z ziemi dobrzyńskiej, pracownicy FRR, naukowcy, Stowarzyszenie Czyż-nie, władze samorządowe, artyści, dyrektorzy i nauczyciele.
Katarzyna Stalkowska skorzystała z webinaru Google przybliżającego możliwości AI: Prompt Engineering: Jak tworzyć skuteczne zapytania do modeli językowych? Szkolenie tego typu pozwala lepiej zrozumieć, jak efektywnie komunikować się z narzędziami opartymi na sztucznej inteligencji, takimi jak modele językowe (np. ChatGPT). Dzięki temu tworzymy precyzyjne i skuteczne zapytania (prompty), co przekłada się na uzyskiwanie trafniejszych i bardziej użytecznych odpowiedzi. To cenna umiejętność wspierająca pracę dydaktyczną, przygotowanie materiałów edukacyjnych oraz rozwój kompetencji cyfrowych.
Aleksandra Kondrat 5 czerwca uczestniczyła jako słuchacz w konferencji "Edukacja obywatelska. Nowe wyzwania i nowe szanse", organizowanej przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie. Podczas obrad zwrócono uwagę na to, że realizowane treści obowiązkowe oraz fakultatywne stanowią nie tylko teoretyczny człon, ale są fundamentem, dzięki któremu uczniowie wykształcą w sobie kompetencje komunikacyjne, interakcyjne, poczucie wpływu na otaczającą rzeczywistość, będą zaangażowani w problemy lokalne oraz globalne. Nauczyciele natomiast są w tym procesie uważnymi, wspierającymi, skoncentrowanymi pedagogami.
W czerwcu Anna Molenda brała udział w szkoleniu Edukacja obywatelska w szkole - od podstawy programowej do oceniania organizowanym przez Wydział Rozwoju Kompetencji Kluczowych Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. Szkolenie dotyczyło przygotowania nauczycieli do prowadzenia edukacji obywatelskiej, nowego przedmiotu. Obejmowało omówienie podstawy programowej, w tym działu dotyczącego globalnych zależności. Uczestnicy zapoznali się z dobrymi praktykami dydaktycznymi, sposobami oceniania uczniów oraz możliwościami wykorzystania Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej i e-materiałów. Szkolenie miało na celu rozwój kompetencji metodycznych i wsparcie w efektywnej realizacji celów kształcenia.
Dorota Andrzejewska w czerwcu uczestniczyła w warsztatach Potencjał narzędzi Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (ZRK) w prowadzeniu lekcji doradztwa zawodowego dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych organizowanych w Bydgoszczy przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach projektu Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego uczenie się przez całe życie. Szkolenie pozwoliło na poszerzenie wiedzy na temat idei uczenia się przez całe życie oraz skutecznego wspierania uczniów w planowaniu ich przyszłości edukacyjno-zawodowej. Szczególnie cenne były wskazówki dotyczące wykorzystania narzędzi takich jak Kompas szkolnictwa branżowego, czatbot Zeterka oraz praca z zainteresowaniami i potencjałem uczniów. Udział w warsztatach dostarczył praktycznych rozwiązań, które pomogą lepiej dostosować lekcje doradztwa zawodowego do indywidualnych potrzeb i możliwości młodzieży.
Anna Smolar i Grażyna Szabłowicz-Zawadzka miały okazję na początku lipca wysłuchać wystąpień specjalistów podczas konferencji "Informatyka w edukacji" - to wydarzenie cykliczne, stały punkt na mapie edukacji informatycznej szkolnej i uniwersyteckiej w kraju. Współorganizatorami konferencji są Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika oraz Oddział Kujawsko-Pomorski Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Konferencja „Informatyka w Edukacji” od lat stanowi ważne forum wymiany doświadczeń i prezentacji nowości w dziedzinie edukacji informatycznej, gromadząc nauczycieli, wykładowców, ekspertów oraz przedstawicieli firm technologicznych.
Tegoroczna edycja konferencji koncentrowała się wokół aktualnych wyzwań i trendów w edukacji informatycznej, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki sztucznej inteligencji i jej zastosowań w nauczaniu oraz nowej podstawy programowej. Szczegółowe informacje są dostępne na stronie Wydziału Matematyki i Informatyki UMK.
Ciągłe uczenie się pracowników Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu jest wyrazem realizacji idei lifelong learning, którą inspirują i wzmacniają również u uczestników szkoleń.