Konferencja "Uczenie się przez całe życie jako kompetencja przyszłości"
Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu zaprasza na konferencję pt. „Uczenie się przez całe życie jako kompetencja przyszłości", która jest realizowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, inwestycji A3.1.1 „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie” przez Województwo Kujawsko-Pomorskie, Departament Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Wartość dofinansowania netto wynosi 21 240 408,00 PLN.
Obszarem wsparcia jest województwo kujawsko-pomorskie.
Głównym celem projektu jest zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania działań w województwie kujawsko-pomorskich, zorientowanych na wsparcie uczenia się przez całe życie, w tym kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się osób dorosłych.
Konferencja odbędzie się w dniach 23-24 października 2025 roku w Hotelu Rondo w Wąbrzeźnie (dzień I - godziny 13:30-17:45; dzień II - godziny 9:00-12:00).
BRAK MIEJSC - zapisy zakończone
Celem konferencji jest upowszechnienie doniesień badawczych i raportów o kompetencjach przyszłości oraz popularyzacja różnych sposobów uczenia się i nauczania.
Tematyka konferencji obejmować będzie m.in. następujące zagadnienia:
- uczenie się przez całe życie: pułapki, sprzeczności i szanse;
- krytyczne myślenie;
- kreatywność;
- komunikacja;
- kooperacja;
- emocje w procesie uczenia się;
- motywacja do uczenia się przez całe życie;
- mądrość jako (właściwy) cel edukacji;
- tworzyć, błądzić, działać - wielka Ósemka Paperta w budowaniu kompetencji przyszłości;
- kooperacja w szkole.
UWAGA! Warunkiem przyjęcia zgłoszenia jest udzielenie pełnych odpowiedzi w polu "Uwagi" na pytania wskazane w opisie konferencji (po kliknięciu w link). Rejestracja nie jest równoznaczna z udziałem w konferencji, o zakwalifikowaniu się poinformujemy w oddzielnym mailu od organizatorów.
PROGRAM KONFERENCJI
Dzień I – 23.10.2025 roku (czwartek)
12.30-13.30 | Rejestracja uczestników.
13.30-14.00 | Powitanie. Wprowadzenie do konferencji – Sławomir Żebrowski, dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu
14.00-15.00 | Uczenie się przez całe życie: pułapki, sprzeczności i szanse – dr hab. Hanna Solarczyk, prof. UMK w Toruniu
15.00-15.30 | Przerwa kawowa. Zameldowanie w hotelu
15.30-16.30 | Sesje warsztatowe
• Krytyczne myślenie jako kompetencja przyszłości – między pułapką a szansą – Magdalena Ostrowska
• Kreatywność w czasach sztucznej inteligencji: praktyczne pomysły dla nauczycieli i uczniów – Agnieszka Halicka
• Mediacje, negocjacje i rozwiązywanie konfliktów w placówce oświatowej – Adam Piasecki
• Kooperacja - Współ… – Tomasz Wojtasik
16.30-16.45 | Przerwa kawowa.
16.45-17.45 | Sesje warsztatowe
• Krytyczne myślenie jako kompetencja przyszłości – między pułapką a szansą – Magdalena Ostrowska
• Kreatywność w czasach sztucznej inteligencji: praktyczne pomysły dla nauczycieli i uczniów – Agnieszka Halicka
• Mediacje, negocjacje i rozwiązywanie konfliktów w placówce oświatowej – Adam Piasecki
• Kooperacja - Współ… – Tomasz Wojtasik
18.00-19.00 | Obiadokolacja
20.00-22.00 | Networking – sesja Q&A, wymiana doświadczeń, nawiązywanie współpracy
Dzień II – 24.10.2025 roku (piątek)
9.00-9.05 | Rozpoczęcie II dnia obrad
9.05-9.30 | Emocje w procesie uczenia się – Anna Cieślik
9.30-9.55 | Motywacja do uczenia się przez całe życie. Czyli jak znaleźć motywację w sobie zamiast zmuszać ją do posłuszeństwa – Maciej Jonek
9.55-10.20 | Dlaczego dziś potrzebujemy edukacji klasycznej bardziej niż kiedykolwiek? – dr hab. Rafał Toczko, prof. UMK w Toruniu
10.20-10.40 | Przerwa kawowa. Wymeldowanie z hotelu
10.40-11.05 | Tworzyć, błądzić, działać – wielka Ósemka Paperta w budowaniu kompetencji przyszłości – Emilia Andrzejczak
11.05-11.30 | Kooperacja w szkole – Andrzej Polaszek
11.30-12.00 | Podsumowanie konferencji – Sławomir Żebrowski, dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu
12.00-13.00 | Obiad
WARSZTATY
Warsztaty 1 | Krytyczne myślenie jako kompetencja przyszłości – między pułapką a szansą – Magdalena Ostrowska
W świecie przesyconym informacjami, fake newsami i błyskawicznymi odpowiedziami z wyszukiwarki, umiejętność krytycznego myślenia jest jedną z najważniejszych kompetencji przyszłości. Warsztat koncentruje się na ukazaniu myślenia analitycznego w przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem roli emocji i motywacji w procesach poznawczych. Przedstawione zostaną również strategie dydaktyczne wspierające rozwój tej kompetencji u uczniów oraz jej znaczenie w przygotowaniu do funkcjonowania w dynamicznie zmieniającym się świecie.
Warsztaty 2 | Kreatywność w czasach sztucznej inteligencji: praktyczne pomysły dla nauczycieli i uczniów – Agnieszka Halicka
Sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej obecna edukacji, zmieniając sposób, w jaki uczymy się, tworzymy i rozwiązujemy problemy. Podczas warsztatów uczestnicy będą mieli okazję przyjrzeć się roli AI jako narzędzia wspierającego kreatywność – zarówno w pracy nauczyciela, jak i w codziennych aktywnościach uczniów. Wspólnie odkryjemy, jak proste w obsłudze aplikacje i rozwiązania oparte na AI mogą pomóc w generowaniu pomysłów, rozwijaniu wyobraźni, a także w poszukiwaniu niestandardowych rozwiązań dydaktycznych.
Spotkanie będzie miało charakter praktyczny – uczestnicy poznają przykłady gotowych projektów, przećwiczą tworzenie własnych treści oraz zobaczą, jak wpleść elementy pracy z AI w różne przedmioty i etapy edukacyjne. Zastanowimy się także, jak zachować równowagę między technologią a twórczą aktywnością uczniów, aby AI nie zastępowała, lecz inspirowała do działania. Warsztaty staną się przestrzenią do dyskusji, wymiany doświadczeń i odkrywania, że kreatywność w erze sztucznej inteligencji zyskuje zupełnie nowe możliwości.
Warsztaty 3 | Mediacje, negocjacje i rozwiązywanie konfliktów w placówce oświatowej – Adam Piasecki
Szkolenie rozwija profesjonalne umiejętności mediacji, negocjacji i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów w środowisku oświatowym. Uczestnicy nauczą się aktywnego słuchania, jasnego wyrażania myśli i emocji oraz wykorzystywania komunikacji niewerbalnej. Dzięki zdobytej wiedzy nauczyciele poprawią relacje w zespole, wzmocnią współpracę i stworzą bezpieczną atmosferę w placówce. Uczestnicy dowiedzą się, jak prowadzić dialog w sytuacjach spornych w środowisku nauczycieli, uczniów i rodziców.
Warsztaty 4 | Kooperacja - Współ… – Tomasz Wojtasik
Chciałbym podczas tego spotkania zaprezentować sprawdzone ćwiczenie uruchamiające współpracę i pokazać źródła inspiracji w (nie)znanych scenariuszach i podręcznikach trenerskich dla nauczycieli. Bo dla mnie kooperacja to bardziej współpraca, która może się stać współ... działaniem, współ... uczestniczeniem, współ... autorstwem, współ... dzieleniem, , albo czasami współ... odpowiedzialnością i współ... udziałem lub może współ... czuciem.
WYKŁADY
Uczenie się przez całe życie: pułapki, sprzeczności i szanse – dr hab. Hanna Solarczyk, prof. UMK w Toruniu
W wystąpieniu zostaną zaprezentowane różne znaczenia uczenia się przez całe życie, aby odkryć bogactwo tej idei i zasady pracy oświatowej. Zostaną także zdemaskowane pułapki i sprzeczności uczenia się przez całe życie w polityce oświatowej i praktyce edukacyjnej. Na koniec zostaną zaprezentowane możliwe strategie praktykowania uczenia się przez całe życie w życiu osobistym i zawodowym nauczycieli.
Emocje w procesie uczenia się – Anna Cieślik
Uczenie się przez całe życie staje się jedną z kluczowych kompetencji przyszłości. Jednak sam dostęp do wiedzy nie wystarcza – równie ważne są emocje, które wpływają na uwagę, pamięć, motywację i zdolność do podejmowania wyzwań. W trakcie wykładu przyjrzymy się roli emocji w procesie uczenia się, zarówno w kontekście indywidualnym, jak i grupowym. Zastanowimy się, jak emocje mogą wspierać lub blokować rozwój kompetencji oraz jak nauczyciele i edukatorzy mogą tworzyć środowisko sprzyjające uczeniu się przez całe życie.
Emocje a uczenie się w świecie VUCA/BANI
● Dlaczego kompetencje przyszłości nie istnieją bez inteligencji emocjonalnej.
● Krótka perspektywa badań (np. neurobiologia uczenia się).
Jak emocje wpływają na proces uczenia się
● Emocje a koncentracja uwagi i pamięć.
● Emocje jako regulator motywacji (np. ciekawość vs. lęk przed oceną).
● Rola emocji pozytywnych i negatywnych w utrwalaniu wiedzy.
Emocje nauczyciela i grupy – klimat emocjonalny w edukacji
● Jak klimat emocjonalny sprzyja lub hamuje uczenie się.
● Przykłady mikrointerwencji (np. pytania, pauzy, rytuały, feedback).
Strategie rozwijania kompetencji emocjonalnych w uczeniu się przez całe życie
● Uczenie rozpoznawania i regulacji emocji.
● Łączenie refleksji i doświadczenia (np. metoda uczenia się przez działanie).
● Budowanie odporności psychicznej i otwartości na błędy.
Motywacja do uczenia się przez całe życie. Czyli jak znaleźć motywację w sobie zamiast zmuszać ją do posłuszeństwa – Maciej Jonek
Motywacja to naturalna siła, którą każdy w sobie ma. Korzystanie z niej wymaga wprawy, umiejętności i odpowiednich warunków. Zmuszana do ciągłej aktywności odpłaca się np. ciągłym zmęczeniem. W moim wystąpieniu opowiem o tym jak zadbać o nią tak, by móc uczyć i rozwijać się trwale, a nie tylko od potrzeby do potrzeby.
Dlaczego dziś potrzebujemy edukacji klasycznej bardziej niż kiedykolwiek? – dr hab. Rafał Toczko, prof. UMK w Toruniu
W wystąpieniu tym chcę pokazać jak w czasach polikryzysu (przede wszystkim związanego z rozwojem AI i dominacją big-techów oraz z pogarszającym się zdrowiem psychicznym młodych ludzi i polaryzacją dyskursu publicznego) edukacja klasyczna, a w moim rozumieniu dziś to przede wszystkim: retoryka (obejmująca logikę), łacina i filozofia powinny być ważnymi elementami edukacji. Najwięcej miejsca poświęcę kształceniu retorycznemu. Edukację retoryczną pojmuję tu za Bryanem Garstenem i Hansem-Georgiem Gadamerem jako aktywność intelektualną i praktyczną dążącą do wyrobienia w uczniach szeregu zdolności, m.in.: trafnego osądu, phronesis – mądrości praktycznej, kreatywności w wyszukiwaniu argumentów za i przeciw różnym stanowiskom, analizy struktury i wartości argumentów, dystansowania się wobec zbyt prostych i zbyt jednostronnych idei, ale też pojmowania, że opinie i decyzje na nich uformowane nie są stricte racjonalne. Ważnymi aspektami tej edukacji jest kształtowanie nie w tylko w modelu agonistycznym (np. tzw. debaty oksfordzkie), ale przede wszystkim kooperatywnym. Dodatkowo poruszę wątek kształcenia retoryczno-filologicznego (model Izokratesa) oraz matematyczno-filozoficznego (model Platona) i wyjaśnię związek tych modeli ze współczesnością.
Tworzyć, błądzić, działać – wielka Ósemka Paperta w budowaniu kompetencji przyszłości – Emilia Andrzejczak
Po wielu osobistych doświadczeniach, a także analizie badań i źródeł naukowych, śmiało stawiam tezę: nauka powinna być angażująca, zakorzeniona w działaniu, oparta na relacjach i odbywać się w atmosferze bezpieczeństwa i zaufania. Znacie to? Pewnie tak. W codziennym pośpiechu, przy natłoku zmian i obowiązków, zapominamy. Tymczasem kolejne pokolenia wchodzą w dorosłość z bardzo różnymi doświadczeniami edukacyjnymi.
Podczas wystąpienia pokażę, jakie działania podejmujemy, by choć trochę odczarować edukację, szkołę, „trudne przedmioty" i narrację „bo Pani się uwzięła". To nie wymaga rewolucji. Czasem wystarczy inna perspektywa, odrobina wolności, przestrzeń na błędy i zaufanie, że dzieci naprawdę potrafią się uczyć.
Bo błędy są nieodłączną częścią procesu uczenia się, to dzięki nim odkrywamy, eksperymentujemy, uczymy się refleksji i odwagi. Kiedy traktujemy błąd nie jako porażkę, ale jako zaproszenie do działania, otwieramy drzwi do prawdziwego uczenia się.
Jako nauczyciele macie realny wpływ na tworzenie środowiska, w którym uczenie się staje się przygodą, a nie tylko obowiązkiem. Więc... co możemy zrobić już jutro? I czy jesteśmy gotowi zacząć od małych zmian, które prowadzą do wielkich rezultatów?
Kooperacja w szkole – Andrzej Polaszek
Na podstawie wieloletnich doświadczeń zawodowych podzielę się z Państwem wypracowanymi sposobami na współpracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami. Opowiem o sukcesach, porażkach oraz wnioskach, jakie z nich wyciągnąłem. Pokażę, że kooperacja to nie jedno działanie, a proces.
PRELEGENCI
Emilia Andrzejczak – menadżerka, ekspertka edukacji pozaformalnej i trenerka, z wykształcenia i zamiłowania socjolożka.
Od ponad 20 lat prowadzi szkolenia i warsztaty, specjalizując się w kompetencjach miękkich, zarządzaniu oraz udzielaniu informacji zwrotnej. Tworzyła Program Trenerów Wewnętrznych i wiele programów i materiałów szkoleniowych w statystyce publicznej. Uzyskała brązowy poziom Programu Certyfikacyjnego Kirkpatricka® w zakresie ewaluacji szkoleń. Ukończyła studia podyplomowe z zarządzania projektami i posiada certyfikaty PMI oraz Prince2. Obecnie, we współpracy z NASK, współtworzy innowacyjny projekt mający na celu wsparcie dzieci w rozwijaniu umiejętności z zakresu nowych technologii oraz przełamywanie stereotypów związanych z budowaniem ścieżek kariery.
Pasjonuje ją edukacja medialna, statystyczna oraz rozwój kompetencji przyszłości. Współtworzyła wiele ogólnopolskich działań edukacyjnych, w tym Olimpiadę Statystyczną oraz Europejski Konkurs Statystyczny, konkurs na najlepsze prace magisterskie i doktorskie. Tworzyła gry online dla dzieci i młodzieży oraz ofertę edukacyjną dla pasjonatów statystyki. Jest ekspertką w obszarze komunikacji i promocji, doświadczenie zdobyła w projektach krajowych (spisy powszechne) i międzynarodowych. Współautorka podręcznika UNECE na temat angażowania interesariuszy i komunikacji strategicznej.
Regularnie uczestniczy w konferencjach i spotkaniach branżowych. W swojej pracy podejmuje decyzje oparte na faktach i zawsze dąży do weryfikacji danych. Wierzy w siłę uczenia się przez całe życie.
Anna Cieślik – CEO Pracowni Rozwoju, psycholożka, trenerka biznesu i edukatorka. Popularyzuje wiedzę psychologiczną, pracując jako wykładowczyni na Uniwersytecie Wrocławskim. Ekspertka w tematyce budowania odporności psychicznej i zarządzania emocjami w biznesie. Współpracuje z firmami z branży motoryzacyjnej, produkcyjnej, finansowej, usług wspólnych oraz IT. Specjalizuje się w zakresie doskonalenia umiejętności przywódczych, motywowania, zarządzania emocjami oraz kompetencji komunikacyjnych. W procesie rozwojowym koncentruje się na diagnozowaniu potencjału i rozwijaniu mocnych stron u każdego człowieka.
Dyplomy i certyfikaty: dyplom magistra psychologii, Uniwersytet Wrocławski (2005), dyplom ukończenia studiów doktoranckich, Uniwersytet Wrocławski (2010), akredytacja VCC – conducting VCC standard training sessions in social skills (2018), certyfikaty uczestnictwa w szkoleniach z zakresu kompetencji przywódczych organizowane przez PTTB (polskie Towarzystwo Trenerów Biznesu) i ICAN Institute (2020), Członkini Zarządu PTTB (Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu). Doświadczenie w prowadzeniu sesji coachingowych: ponad 5 000 godzin indywidulanych sesji coachingowych i psychologicznych – business and life coaching, z poziomu executive – coachingi menedżerskie dla firm: Schaeffler, Lindorff, Wago Elwag, Bosch, Toshiba, Bank Spółdzielczy w Trzebnicy, ViaCon, AXA.
Agnieszka Halicka – nauczycielka bibliotekarka w Szkole Podstawowej Integracyjnej nr 5 w Konstancinie-Jeziornie i trenerka prowadząca szkolenia dla nauczycieli.
Prowadzi kanał eduTriki w serwisie YouTube oraz stronę na Facebooku: EduTriki – Agnieszka Halicka. Bardzo aktywnie działa na rzecz podnoszenia kompetencji cyfrowych nauczycieli oraz transformacji cyfrowej bibliotek szkolnych.
Członkini Rady do spraw Informatyzacji Edukacji przy MEN. Reprezentantka Polski w Sieci Promotorów Edukacji o Cyfrowym Obywatelstwie przy Radzie Europy. Inicjatorka oddolnego ruchu Laboratoria Przyszłości w praktyce. Swoim doświadczeniem dzieli się także jako administratorka grup na Facebooku: Canva – polska społeczność edukatorów, Genially – oficjalna polska grupa, Wakelet Polska, Laboratoria Przyszłości w praktyce oraz EduTriki nauczycieli – TIK jakiego nie znasz.
Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Jest Ambasadorką marek: Canva, Wakelet, Dell, Genially, Korbo, Zosia – mała nauczycielka, EkoEksperymentarium oraz POPOJUTRZE. A także do grona Microsoft Innovative Educator Expert. Posiada też tytuł Microsoft Innovative Educator Fellow. Jest członkiem zarządu Sekcji Informatyki Szkolnej przy Polskim Towarzystwie Informatycznym.
Znalazła się na Liście 100 osób, które w znaczący sposób przyczyniły się do rozwoju kompetencji cyfrowych w Polsce w 2020, 2021 i 2022 roku. Wpisana na Honorową Listę 100. Nominowana do tytułu Nauczyciel Roku 2021.
Maciej Jonek – psycholog, nauczyciel akademicki. Prowadzi własną praktykę psychologiczną w ramach której pracuje indywidualnie z młodzieżą i dorosłymi, oraz grupowo, głównie z profesjonalistami pracującymi z ludźmi. Wspiera również osoby nieprofesjonalnie pomagające innym. Ma doświadczenie jako nauczyciel i psycholog szkolny na każdym etapie edukacyjnym. Interesuję się edukacją, psychologią społeczną, podejściem idiograficznym. Mąż i ojciec.
Magdalena Ostrowska – psychoterapeutka terapii poznawczo-behawioralnej in spe, pedagożka i logopedka, trenerka umiejętności społecznych oraz edukatorka Pozytywnej Dyscypliny. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą, rodzicami i nauczycielami, prowadzi terapię, szkolenia i warsztaty rozwojowe. Specjalizuje się w profilaktyce zdrowia psychicznego, wspieraniu odporności emocjonalnej oraz rozwijaniu myślenia krytycznego. Współtworzy Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli – Partner oraz prowadzi firmę szkoleniowo -terapeutyczną Cztery Perspektywy.
Adam Piasecki – mentor, trener i ekspert edukacyjny. Od ponad 15 lat działa w branży edukacyjnej – jako dyrektor szkół, twórca programów rozwojowych oraz ekspert w obszarze transformacji cyfrowej i strategii EdTech. Absolwent Head of University Management & Administration in Europe na Uniwersytecie w Helsinkach.
Współtworzył Polski Uniwersytet Wirtualny – jedną z największych platform zdalnego nauczania w Polsce. Pełnił funkcję Zastępcy Kanclerza Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Prowadził zajęcia dla studentów i profesjonalistów m.in. w Łódzkiej Szkole Filmowej, Wyższej Szkole Bankowej oraz Okręgowej Izbie Radców Prawnych.
Specjalizuje się w przywództwie edukacyjnym, komunikacji organizacyjnej, negocjacjach oraz projektowaniu procesów rozwojowych dla dyrektorów i rad pedagogicznych. Współtworzy Instytut Rozwoju Edukacji Adama Piaseckiego – Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, tworząc innowacyjne programy wspierające rozwój kadry oświatowej.
Andrzej Polaszek – doświadczony i ceniony dyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego z udaną karierą w dziedzinie edukacji. Z wykształcenia jest matematykiem. Legitymuje się 40-letnim stażem pracy, w tym 31-letnim na stanowisku dyrektora. Posiada szerokie doświadczenie w kształtowaniu i wdrażaniu polityki edukacyjnej. Koordynował realizację takich programów i projektów jak: „Obchody uroczystości 200-lecia szkolnictwa w Osięcinach”, „Dwujęzyczne Przedszkolaki Pomorza i Kujaw”, „Dzieciństwo bez przemocy”, „Na szachownicy życia – uczymy się podejmować decyzje”, „Wybieram ruch i marzenia – nie uzależnienia” i wielu innych. Jest znany z rozwijania silnych i produktywnych relacji z pracownikami, uczniami i rodzicami. Od wielu lat współpracuje z NPDN „Akademia Wiedzy”, gdzie prowadził szkolenia w dziedzinie zarządzania oświatą.
Dr hab. Hanna Solarczyk, prof. UMK – pedagog, andragog, germanistka. Profesor nauk społecznych, pracownik Instytutu Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu. Wiceprezes Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, redaktor naczelna „Rocznika Andragogicznego”.
Realizatorka projektów dydaktycznych i wdrożeniowych, m.in. Improving Teaching Methods for Europe, Uni-Misja – rozwój kompetencji społecznych, uczenia się i kulturowych uczniów szkoły podstawowej, Uni-Komp-As – rozwój kompetencji społecznych i zawodowych studentów do wejścia na rynek pracy.
Autorka i współautorka publikacji naukowych, m.in. „Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego”, 2009; Inspiracje pedagogią freinetowską: Dzienniki Haliny Semenowicz – matki i obywatelki, 2016, Podstawy programowe kształcenia ogólnego (od)nowa? Raport z badania kompetencji społecznych i obywatelskich, 2021.
Zainteresowani naukowe: edukacja całożyciowa, edukacja dorosłych, rozwój kompetencji społecznych, adaptacyjność uczenia się dorosłych.
Hobby: dobra książka i praca w ogrodzie.
Dr hab. Rafał Toczko, prof. UMK – urodzony w 1981 roku w Elblągu, gdzie w 2000 roku ukończył III LO im. Jana Pawła II. Podjął Międzydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne na UMK, w ramach których uzyskał w 2005 roku magisterium z filozofii, a w 2007 roku z filologii klasycznej, kiedy to otrzymał nagrody za najlepszą pracę magisterską i dla najlepszego absolwenta Wydziału Filologicznego UMK. W czasie studiów był dwukrotnie stypendystą MEN. W 2010 roku uzyskał doktorat. W roku akademickim 2008/2009 odbył jeden semestr studiów w Istituto Patristico Augustinianum w Rzymie, co było możliwe dzięki zdobyciu Stypendium Rządu Włoskiego.
W 2007 roku podjął pracę nauczyciela języka łacińskiego, filozofii i etyki w VII LO w Toruniu, którą zakończył w 2013 roku, a od 2011 roku uczył łaciny w ULO w Toruniu. W 2010 roku został zatrudniony jako adiunkt w Katedrze Filologii Klasycznej na WF UMK w Toruniu, a od 2020 jest tam profesorem UMK.
Jego praca badawcza dotyczy literatury późnoantycznej, w tym przede wszystkim literatury polemicznej, w mniejszym stopniu hagiografii. Głównym celem jego działalności badawczej jest analiza retorycznej warstwy tych tekstów, niezwykle ważnej w okresie ich powstania, która przez współczesnych badaczy pozostaje często niezauważana. Jego badania zyskiwały przychylność gremiów przyznających granty i stypendia, np. Lanckorońskich z Brzezia, International Association of Patristic Studies, czy NCN-u. Przedstawiał swoje pomysły badawcze na seminariach naukowych w Warszawie, Leuven, Heidelbergu, Würzburgu, Oksfordzie, Marburgu, Paryżu, Erlangen oraz na konferencjach m.in. w Durham, Leeds, Oksfordzie, Norwich, Würzburgu, Rzymie, Barcelonie, Nowym Jorku, Coimbrze.
Ponieważ niezwykle istotna jest dla niego promocja badań nad antykiem i obecność łaciny w polskim systemie szkolnym, od 2007 roku działa jako sekretarz zarządu w Fundacji „Traditio Europae”, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Filologicznego oraz od 2020 roku przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady Języka Łacińskiego.
Tomasz Wojtasik – psycholog, konsultant w Regionalnym Ośrodku Metodyczno-Edukacyjnym Metis w Katowicach, koordynator projektu Szkoły Promujące Zdrowie w województwie śląskim, trener Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, trener programu Projekt Bohaterskiej Wyobraźni Prof. Zimbardo, Certyfikowany Edukator Krajowego Centrum ds. AIDS w Warszawie, absolwent szkoły trenerów dla Nauczycieli woj. Śląskiego fundacji IBRAS. Pracuje w oparciu o podejście psychodynamiczne. Zajmuje się działaniami antydyskryminacyjnymi, zapobieganiem przemocy rówieśniczej i promocją zdrowia.
Sławomir Żebrowski – dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, konsultant ds. doskonalenia kadry kierowniczej oświaty, wykładowca na studiach podyplomowych i kursach kwalifikacyjnych. Nauczyciel fizyki, informatycznych przedmiotów zawodowych i matematyki, trener wspomagania oświaty i biznesu, autor publikacji i propagator nowatorskich rozwiązań w zarządzaniu i edukacji. Specjalizuje się w prawie oświatowym, zarządzaniu w edukacji, naukach przyrodniczych i technologiach informacyjno-komunikacyjnych.
Zespół organizatorów:
● Sławomir Żebrowski – dyrektor KPCEN, konsultant ds. doskonalenia kadry kierowniczej
tel. kom. 881-93-00-83 e-mail: Slawomir.Zebrowski@kpcen-torun.edu.pl
● Dorota Andrzejewska – konsultantka ds. doradztwa zawodowego i kształcenia zawodowego
tel. kom. 881-93-31-90 e-mail: Dorota.Andrzejewska@kpcen-torun.edu.pl
● Aleksandra Kondrat – konsultantka ds. edukacji klasycznej
tel. kom. 881-93-33-67 e-mail: Aleksandra.Kondrat@kpcen-torun.edu.pl
