Akredytacja Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr (WEPSiP.546.6.2020.KM)
kpcen facebook kpcen twitter kpcen youtube kpcen instagram
kpcen bip

KPCEN Toruń w „Matematycznym Wszechświecie”

Autor: Dominika Wojtasińska | 19.02.2020

XXIX Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki „Matematyczny wszechświat" z patronatem merytorycznym KPCEN w Toruniu już za nami. Od 7 lutego przez 4 dni 750 nauczycieli matematyki z całej Polski wzięło udział w wykładach i warsztatach (które mieliśmy zaszczyt również prowadzić).

Uroczysta inauguracja XXIX KK SNM odbyła się 7 lutego w Centrum Konferencyjnym Hotelu Filmar w Toruniu. Przemawiali zaproszeni goście, obecni byli m.in. Marek Gralik, Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty, MariaMazurkiewicz, Wicekurator oraz zastępca dyrektora Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Torunia Katarzyna Nowicka-Skuza. Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, podobnie jak Minister Edukacji Narodowej, Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki, Prezydent Miasta Torunia Michał Zaleski i Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu objęło kongres matematyczny honorowym patronatem. Podczas inauguracji wręczano Medal Komisji Edukacji Narodowej i odznaki Honorowego Członka SNM.

Już wystąpienia z pierwszego dnia konferencji były solidną dawką wiedzy. Wykład inauguracyjny Gamifikacja w edukacji, czyli jak sprawić, by uczniowie uczenie się matematyki traktowali jak fascynującą przygodęwygłosili dr hab. Joanna Mytnik, prof. UG i dr Wojciech Glac (Uniwersytet Gdański). Zagadnienie Szkoła Ateńska a Polskie Towarzystwo Matematyczne przedstawili dr hab. Małgorzata Makiewicz, prof. US i dr Zdzisław Pogoda, Iwona Brzózka-Złotnicka ze Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog (projekt Centrum Mistrzostwa Informatycznego) przedstawiła temat Algorytmika = Matematyka. CMI dla matematyków. Po przerwie mogliśmy posłuchać o Projekcie Lekcja: Enter – zgłoś się! – mówiła o nim Elżbieta Dydak z Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Dariusz Kulma przedstawił temat Nie ma dobrej lekcji bez…, a Blended learning na matematyce – od czego zacząć przybliżyło nam Catalyst Education.

Warsztaty konsultantów KPCEN w Toruniu

Od 8 do 10 lutego w programie konferencji zaplanowano warsztaty. KPCEN w Toruniu jako partner merytoryczny XXIX KK SM zaproponowało uczestnikom 12 warsztatów prowadzonych przez naszych konsultantów – wzięło w nich udział blisko 300 osób:

  • Sławomir Żebrowski –Odpowiedzialność prawna nauczyciela(zakres odpowiedzialności prawnej nauczyciela podczas wykonywania obowiązków: odpowiedzialność porządkowa, dyscyplinarna, cywilna, karna i materialna);
  • Agnieszka Przybyszewska – QR kody i ich wykorzystanie(prezentacja odmian QR kodów i pokazanie możliwości, co może się kryć za dwuwymiarowym kwadratem; przykłady edukacyjnego wykorzystania QR kodów; przećwiczenie przykładowych zabaw edukacyjnych z wykorzystaniem QR kodów);
  • dr Krzysztof Rochowicz –Kosmiczne podróże. Opowiadamy dzieciom o niebie i planetach(programy i aplikacje pobudzające zainteresowane astronomią; interaktywne symulacje – Skale Wszechświata, Gdyby Księżyc był wielkości 1 piksela; smarfonowe aplikacje – heavens-above, Skymap, wirtualne planetarium Stellarium, odwoływania do praktycznych zastosowań matematyki);
  • Anna Piątek –Emocje i matematyka – wykorzystanie metody kamishibai w dydaktyce i wychowaniu(metoda kamishibai i wykorzystanie jej w pracy z uczniami na lekcjach matematyki; pozytywne emocje w nauczaniu; połączenie zabawy i nauki – tekst i ilustracje sposobem efektywnej pracy z najmłodszymi uczniami);
  • Barbara Iwanowska –Lekcja odwrócona przykładem kształcenia wyprzedzającego z wykorzystaniem nowych technologii (lekcja odwrócona; zastosowanie quizu, krótkometrażowych filmów, dyskusji; nowoczesne technologie w edukacji; wykorzystanie smartfonów i aplikacji – skanera kodów QR i quizizz);
  • Grażyna Szabłowicz-Zawadzka – Cyfryzacja i sztuczna inteligencja a edukacja przyszłości(edukacja przyszłości wobec ryzyka automatyzacji niektórych zawodów, kompetencji kluczowych, dynamicznych zmian, kwalifikacji wymaganych przez pracodawców etc.);
  • Małgorzata Trzeciak –Trzy żywioły – powietrze, ogień, woda – eksperymentujemy z dziećmi. Inspiracje dla nauczyciela (nauczanie przez eksperymentowanie: jakotrzymać i zbadać składniki powietrza, dlaczego kropla wody przyjmuje kulisty kształt, działanie podnośnika hydraulicznego, czy woda może być sucha?);
  • Danuta Potręć –Jak uczyć uczenia się – teoria w praktyce(wykorzystywanie mnemotechnik do zapamiętywania i uczenia się; preferencje sensoryczne i rodzaj inteligencji a proces uczenia się);
  • Marzenna Wierzbicka –Heksy oraz inne metody motywowania uczniów(motywowanie uczniów, rodzaje i sposoby wykorzystania heksów w pracy z uczniami na każdym etapie edukacyjnym i różnych przedmiotach);
  • Wiesława Kuban –Jak radzić sobie z prowokacyjnym zachowaniem uczniów?(doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczycieli pracujących z uczniami sprawiającymi trudności, doskonalenie kompetencji osobistych nauczycieli z zakresu komunikacji interpersonalnej);
  • drMałgorzata Kaczmarek –Trening zarządzania emocjami i kształtowanie kompetencji społecznych(elementy psychoedukacji, nowe wyzwania w pracy wychowawczej, przebodźcowanie, zagrożenia uzależnieniami i nerwicami, zaburzenia emocjonalne, samotność);
  • Ewa Kondrat –Myślenie wizualne (sketchnoting) w praktyce szkolnej (zasady tworzenia notatek graficznych; stosowanie w praktyce podstawowych schematów rysunkowych i sposoby ich wykorzystania m.in. na lekcji matematyki).

 

Wszystkie zajęcia bardzo podobały się uczestnikom(dotarli do Torunia z różnych części Polski: Gdańsk, Kraków, Warszawa, Białystok, Tomaszów Lubelski, Gołdap, Wrocław, Oleśno, Brzeg...). Aktywnie brali w nich udział i słuchali z zainteresowaniem.

Cenną okazją do wymieniania się wrażeniami z warsztatów i wystąpień plenarnych oraz doświadczeniami z codziennej pracy były rozmowy w kuluarach.

Atrakcje towarzyszące

Organizatorzy kongresu zapewnili uczestnikom wiele atrakcji towarzyszących. W sobotę 8 lutego można było wziąć udział w grze terenowej „Tajemnice Torunia”, odwiedzić Żywe Muzeum Piernika, a także wybrać się do Teatru im. Wilama Horzycy na Koncert marzeń. Niedzielne zwiedzanie miasta z przewodnikiem było doskonalą okazją do poznania urokliwych zakątków Torunia. Na konferencji oczywiście nie mogło zabraknąć toruńskich pierników – matematycy policzyli, że podczas 4 dni pojawiło się na stołach 300 kg tego lokalnego specjału!

W sobotni wieczór Katarzyna Chorodeńska zabrała uczestników w „Taneczną podróż dookoła świata” (druga okazja do udziału była w niedzielę), Grupa Robocza SNM Math Vegas zorganizowała „Wieczór gier z turniejem w Rummikub”, a Grupa Robocza SNM Origami i Matematyka (Barbara Pfützner, Teresa Cetera) – „Matematyczne obrazy”. W sobotę można było też wziąć udział w „Papierowych pudełkach” Anny Kuś, „Matematycznym wszechświecie na temari” oraz w warsztatach otwartych (powtórzonych także w niedzielę) „Pracownia całodobowa” Grupy Roboczej SNM Warsztat Otwarty. W niedzielę uczestnicy konferencji skorzystali z „Wieczoru gier” Grupy Roboczej SNM Math Vegas, „Moving origami” Grupy Roboczej Origami i Matematyka i wzięli udział w warsztatach „Pchły – kolejne zwierzęta ziarenkowe” z Grupą Roboczą Warsztat Otwarty (Katarzyna Burnicka).Podczas konferencji była okazja do zapoznania się z publikacjami wydawnictw współpracujących ze SNM i kupienia pomocy dydaktycznych.

Cieszymy się, że mogliśmy wziąć udział w tak wspaniale przygotowanym, cennym poznawczo i ważnym dla nauczycieli matematyki w całej Polsce wydarzeniu – nie tylko jako partner merytoryczny, również jako prowadzący warsztaty i słuchacze – bardzo serdecznie za to dziękujemy organizatorom XXIX KK SNM.

 

Ostatnie aktualności
Coś się zamyka, nowe się otwiera
26.11.2020 czytaj...
Zapraszamy do naszego zespołu
16.11.2020 czytaj...
Myślenie krytyczne skutecznym rozwiązaniem w czasach edukacji hybrydowej
05.11.2020 czytaj...
Zmiana terminu konkursu
03.11.2020 czytaj...
Ważne życiowe decyzje
30.10.2020 czytaj...