GrajMY, UczMY, InspirujMY - relacja z konferencji
2 grudnia br. w Szkole Podstawowej nr 12 w Toruniu zorganizowaliśmy konferencję metodyczną "GrajMY, UczMY, InspirujMY" pod honorowym patronatem Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty. Wydarzenie, skierowane dla nauczycieli szkół podstawowych szukających pomysłów na angażujące i kreatywne lekcje, koordynowane było przez zespół doradców metodycznych KPCEN w Toruniu.
Konferencję otworzył dyrektor KPCEN w Toruniu Sławomir Żebrowski, a po nim wystąpiła Julia Idziak, doradca metodyczny ds. biologii w szkołach podstawowych, z tematem "Mózg w trybie gry – co dzieje się, gdy gramy". Przedstawiła m.in. dzialanie układu nagrody i jego związek z uczeniem się i motywacją.
W drugiej części konferencji uczestnicy wybierali jeden z pięciu warsztatów prowadzonych przez nauczycieli – doradców metodycznych KPCEN w Toruniu: Julię Idziak, Karolinę Szostak-Lubomską, Adama Szymańskiego, Agnieszkę Szymczak, Wandę Wakułę-Kunz:
GrajMy w język polski – uczestnicy zagrali w planszówkę “Wyścigi z częściami mowy”, wspierającą naukę gramatyki;
InspirujMy biologią – nauczyciele biologii przekonali się, że na ich lekcjach mogą wykorzystać gry dydaktyczne, by wspierać zaangażowanie i uczenie się poprzez zabawę;
Od planszy do aplikacji – uczestnicy poznali trzy różnorodne narzędzia dydaktyczne – grę planszową, aplikację mobilną oraz grę karcianą – wspierające rozwój kompetencji matematycznych, cyfrowych i strategicznych u uczniów;
Learning by gaming – na tych zajęciach pokazano gry utrwalające słownictwo i struktury gramatyczne z języka angielskiego;
Komunikacja na wychowaniu fizycznym poprzez gry planszowe – nauczyciele przekonali się, że gry planszowe wspierają współpracę i rozwijają komunikację społeczną.
Kolejną częścią wydarzenia był speedgaming - 2 sesje po 30 minut, podczas których nauczyciele wybierali dwie gry i sprawdzali ich potencjał edukacyjny. Zajęcia prowadzili doradcy metodyczni KPCEN w Toruniu i eksperci Math Vegas: Joanna Kornetowska, Elżbieta Kwiecińska, Bartosz Osenka, Beata Piątkowska. Uczestnicy mieli okazję poznać bliżej gry Rummikub, Pechową krowę, Sztos, Times up, Superfarmer i przekonać się, że dzięki nim można rozwijać kompetencje językowe, matematyczne, poznawcze, społeczne, obywatelskie, a także dotyczące tworzenia i rozumienia informacji.
Na zakończenie zaplanowaliśmy dla uczestników niespodziankę - losowanie gier planszowych, które ufundowały firmy GRANNA i MUDUKO. Sprawiło to nauczycielom wiele radości!
Gamifikacja nie jest dodatkiem do lekcji - coraz częściej staje się jej motorem. Lee Sheldon, pionier dydaktyki opartej na grach, zauważył, że dzięki temu zabiegowi pozwalamy uczniom na wzięcie odpowiedzialności za własne uczenie się. Nasza konferencja pokazała, że dobrze zaprojektowana gra edukacyjna potrafi nie tylko angażować, ale przede wszystkim budować trwałe, świadome uczenie się. O takie doświadczenia w KPCEN w Toruniu gramy - zawsze na poziomie ekspertów.
Fot. Anna Sawicka-Banaszkiewicz i Dominika Wojtasińska

.jpg)







.jpg)

























.jpg)











.jpg)






























