Akredytacja Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr (WEPSiP.546.6.2020.KM)
kpcen facebook kpcen youtube kpcen instagram
kpcen bip

Naczynia biodegradowalne jednym ze sposobów ochrony środowiska

25.06.2024

.

    dr Aleksandra Pietkiewicz-Graczyk

Barbara Iwanowska

 

Naczynia biodegradowalne jednym ze sposobów ochrony środowiska

 

BIODEGRADOWALNY, CZYLI JAKI?

Z definicji biodegradowalności wynika, że to biochemiczny rozkład związków organicznych zachodzący przy udziale mikroorganizmów z wytworzeniem dwutlenku węgla, wody i in. związków mineralnych[1], ale nie jest ujęte w jakim czasie ma to nastąpić. W ostatnich latach coraz częściej słyszymy, że proponowane produkty są biodegradowalne, czyli eko. Warto zastanowić się, na czym nam zależy: na tym, żeby reklamówka z marketu lub talerze na grilla były biodegradowalne czy kompostowalne? W przypadku kompostowalnych jest określony czas 6 miesięcy, w którym materiał rozłoży się na nietoksyczne składniki w 90%.

 

PO CO TO WSZYSTKO?

W raporcie NIK[2] opublikowanym w roku 2022 przedstawiony jest cykl życia plastiku:

Czy możemy mówić o biodegradacji plastiku? Na czym nam zależy? Każdego roku do oceanów trafia od 6 do prawie 15 milionów ton odpadów z tworzyw sztucznych, czyli 1,8 mln ciężarówek.

UNIJNA DYREKTYWA PLASTIKOWA 2021 I POLSKIE OPÓŹNIENIA

Z art. 17 tzw. dyrektywy plastikowej wynika, że do 3 lipca 2021 r. państwa członkowskie powinny dokonać implementacji zawartych w niej zaleceń. Polskie ministerstwo klimatu opóźnienie we wprowadzaniu unijnego zakazu używania jednorazowych plastikowych sztućców i naczyń tłumaczy tym, że dopiero teraz Komisja Europejska wydała wytyczne w sprawie dyrektywy plastikowej, a prace nad projektem implementującym unijne prawo zablokowały liczne uwagi. Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw[3] aktualnie jest na etapie przekazania Prezydentowi i Marszałkowi Senatu (stan na 10 marca 2023 r.).

 

CO WPROWADZI TA USTAWA?

Produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych objęte zakazem wprowadzania do obrotu: patyczki higieniczne, sztućce (widelce, noże, łyżki, pałeczki), talerze, słomki, mieszadełka, pojemniki na żywność wykonane z polistyrenu ekspandowanego. Na zawsze pożegnamy kubeczki i słomki.

NACZYNIA Z OTRĄB ALTERNATYWĄ DLA PLASTIKÓW?

Jadalne talerze wymyślił Polak, Jerzy Wysocki –młynarz, który w ten sposób uratował rodzinną firmę. Z każdej tony pszenicy w młynie zostawało 30% otrąb. Okazuje się, że z tony sprasowanych otrębów można stworzyć blisko 10 tysięcy naczyń, np. misek czy talerzy.

 

GENIALNOŚĆ POMYSŁU NA NACZYNIA Z OTRĄB

 

Otręby zawierają dużą ilość błonnika, witamin i makro- oraz mikroelementów.  Przyczyniają się do sprawniejszego funkcjonowania układu pokarmowego. Jedzenie tych talerzy poprawi metabolizm.

 

SZTUĆCE Z MIESZANKI BIOPOLIMERU POLILAKTYDU PLA – TWORZYWA POWSTAJĄCEGO Z PRZETWORZONEJ SKROBI KUKURYDZIANEJ – ORAZ OTRĄB

https://biopack.com.pl/wszystko-co-powinienes-wiedziec-o-bioplastiku,24,7

 

Jak wykorzystać naczynia z otrąb na lekcjach? Propozycje tematów:

Temat 1: Analiza składu naczynia biodegradowalnego.

Forma pracy: w grupach lub pokaz z asystą. Czas: 1 lekcja.

Doświadczenie: Badanie materiału, z którego wykonane jest biodegradowalne naczynie

Odczynniki: kawałek biotworzywa, woda destylowana, kwas solny, wodorotlenek sodu, siarczan (VI) miedzi (II), jodyna (alkoholowy roztwór jodu).

Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewka, probówki, statyw, bagietka, nożyczki, papierek wskaźnikowy uniwersalny.

Wykonanie:

Rozdrobnić biotworzywo za pomocą nożyczek, dodać wodę, zamieszać bagietką i pozostawić aby „rozmiękło” (najlepiej na kilka godzin). Następnie pobrać 2 próbki cieczy znad zawiesiny do probówek A i B. Do próbki A dodać kilka kropel jodyny. Na próbkę B podziałać kwasem solnym i pozostawić na kilka minut lub podgrzać w celu przyspieszenia hydrolizy.

Następnie zneutralizować kwas wobec papierka wskaźnikowego, przenieść do probówki zawierającej świeżo strącony wodorotlenek miedzi i umieścić układ w gorącej łaźni wodnej (np. zlewka z wrzątkiem).

Obserwacje: w próbce A obserwuje się charakterystyczne fioletowe zabarwienie, zawartość probówki B zabarwia się na pomarańczowo/brązowo.

Wniosek: wykrytymi składnikami talerza były skrobia oraz glukoza, która powstała w wyniku hydrolizy celulozy.

Komentarz metodyczny:

Gdy nie mamy biotalerza, jego funkcję może pełnić krążek chleba ryżowego.

Testy jakościowe można wzbogacić działając na suchą próbkę kwasem azotowym (V) w celu wykrycia białek. Można także polać próbkę biotworzywa stężonym kwasem siarkowym (VI) i obserwować czarną pozostałość i wydzielającą się parę wodną.

 

 

Temat 2: Wady i zalety opakowań jednorazowych z masy trzcinowej  

 

Forma pracy: małe grupy lub w parach. Czas: 1 lekcja.

Pomoce dydaktyczne: kartki i pisaki, duży arkusz papieru.

Polecenie: Przyporządkuj informacje A-H do odpowiednych kategorii w tabeli.

 

  wady

  zalety

 

 

 

 

 

 

  1. Masowa produkcja trzciny cukrowej może powodować wycinkę lasów pod uprawy
  2. Biodegradowalne
  3. Dobrze utrzymują temperaturę
  4. Szeroki wybór opakowań
  5. Doskonałe do transportu posiłków
  6. Nie wpływają na smak i zapach potraw
  7. Wysoka cena
  8. Szybko rozmiękają pod wpływem potraw

 

W oparciu o dokonaną klasyfikację cech zastanów się i rozwiń myśl: „największa zaleta tworzyw sztucznych jest jednocześnie ich największą wadą”.

Przygotuj mapę myśli, na której zebrane zostaną wypowiedzi uczestników.

 

Artykuł opublikowany w „UczMy” 2024, nr 1 (53), s. 37-39.

Ostatnie aktualności
Konkurs na działania edukacyjne „Wokół historii regionu”
21.11.2024 czytaj...
Doradztwo zawodowe szansą na rzecz kształcenia zawodowego – relacja z konferencji wojewódzkiej
19.11.2024 czytaj...
Szkolimy się dla Was
08.11.2024 czytaj...
Świętujemy z Wami
08.11.2024 czytaj...
Doradztwo zawodowe szansą na rzecz kształcenia zawodowego - konferencja wojewódzka
07.11.2024 czytaj...