Akredytacja Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr (WEPSiP.546.6.2020.KM)
kpcen facebook kpcen youtube kpcen instagram
kpcen bip

Doradztwo zawodowe szansą na rzecz kształcenia zawodowego - konferencja wojewódzka

07.11.2024

Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu organizuje 14-15 listopada br. konferencję wojewódzką "Doradztwo zawodowe szansą na rzecz kształcenia zawodowego". Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu "Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie" Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Konferencja objęta jest honorowym patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty.

Celem konferencji jest zintegrowanie podejścia doradców zawodowych i nauczycieli przedmiotów zawodowych do trafnego wyboru ścieżki kariery młodego człowieka, popularyzacja sposobów i narzędzi w diagnozie potrzeb zawodowych uczniów oraz upowszechnienie najnowszych badań i poznanie przykładowych zawodów przyszłości.

ZAPISY ZAMKNIĘTE

Miejsce obrad: Hotel Austeria w Ciechocinku (dzień I - godziny 13:00-18:15; dzień II - godziny 9:00-12.00).

 

PROGRAM:

Dzień I - 14.11.2024 roku (czwartek)

12:30-13:00        Rejestracja uczestników

13:00-13:15        Powitanie. Wprowadzenie do konferencji – Sławomir Żebrowski, dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu

13:15-13:45        Sylwetka absolwenta – Elżbieta Strzemieczna, Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

13:45-14:05        Wpływ pasji na życie zawodowe – dr Katarzyna Domańska, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

14:05-14:25        Szkolnictwo zawodowe – Urszula Chaberska, Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

14:25-14:45        Przerwa na kawę

14:45-15:05        Wyposażenie szkoły a rozwój kompetencji nauczycieli i uczniów – Paweł Krupiński, CEO KNET Services

15:05-15:25        Dualne kształcenie zawodowe – Małgorzata Łopatko, dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych, Elektrycznych i Elektronicznych w Toruniu

15:25-15:45        Audiowizualne programy edukacyjne jako wsparcie doradztwa zawodowego – Iwona Górzyńska, Kujawsko-Pomorski Fundusz Pożyczkowy w Toruniu

15:45-16:05        Narzędzia coachingowe w pracy doradcy zawodowego – Maja Korońska, nauczyciel, certyfikowany coach

16:05-16:25        Przerwa na kawę

16:25-16:45        Praca przedsiębiorcy wyzwaniem dla młodych – Dariusz Czermak, Art-Centrum Bydgoszcz

16:45-17:30        Narzędzia diagnostyczne w pracy doradcy zawodowego – model pomagania w oparciu o rozwój mocnych stron w Centrum Rozwoju Talentów – Kariona Chamier-Ciemińska, dyrektor Centrum Rozwoju Talentów w Gdańsku

17:30-18:00        Formy i metody pracy doradcy zawodowego. Optymalizacja procesu doradztwa zawodowego z perspektywy doradcy i klienta – dr Łukasz Brzeziński, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

18:00-18:15        Podsumowanie pierwszego dnia obrad – Sławomir Żebrowski, dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu

18:30-19:30        Obiadokolacja

20:00-22:00        Networking – wieczór integracyjny, wymiana doświadczeń, nawiązywanie współpracy

 

Dzień II - 15.11.2024 roku (piątek)

9:00-9:10            Doradztwo zawodowe w ofercie Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu – Dorota Andrzejewska, konsultantka ds. doradztwa zawodowego i kształcenia zawodowego Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu

9:10-9:30            Kompetencje na rynku pracy – Katarzyna Jagiełka, Biuro Karier Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

9:30-10:00          Jak pomóc uczniom rozwinąć skrzydła? Diagnoza potrzeb zawodowych z wykorzystaniem modelu stylów osobowości DISC – dr Adriana Kloskowska, Impuls dla rozwoju edukacji

10:00-10:30        Kompetencje przyszłości: jak zmienić oświatę – dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie

10:30-10:45        Przerwa na kawę

10:45-11:10        Wiedza o produktach i technologiach z wiarygodnego źródła jako wsparcie w nabyciu  rynkowych kompetencji zawodowych – Przemysław Müller, dyrektor operacyjny ds. edukacji V8 Team

11:10-11:30        Kluczowe zawody w najbliższych latach – Małgorzata Majewska, wicedyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Toruniu

11:30-11:50        Debata – Od szkoły do kariery: czy doradztwo zawodowe spełnia swoją rolę w XXI wieku? – Sławomir Żebrowski, dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu

11:50-12:00        Podsumowanie konferencji – Sławomir Żebrowski, dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu

12:15-13:00        Obiad

 

Pierwszego dnia konferencji uczestnicy będą mogli odwiedzić stoisko Ligi Niezwykłych Umysłów/The League of Extraordinary Minds: www.lnu.org.pl i www.t-lem.com.

Liga Niezwykłych Umysłów to grywalizacyjna platforma do innowacyjnej nauki kodowania, baz danych oraz AI. Oprócz standardowych cech platformy, czyli intuicyjnej nauki, wsparcia pracy nauczycieli i uczniów przez zaawansowany moduł stayltystyk, pomocy, sprawdzianów i egzaminowania na stanowisku przedstawiciele Ligi będą prezentować metodę projektową, która ma uczyć młodzież kreatywności, współpracy w zespole (imitować pracę w zespole interdyscyplinarnym, kreując produkt dla odbiorcy zewnętrznego w firmie IT).

 

PRELEGENCI:

 

Dorota Andrzejewska – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, trener. Nauczyciel konsultant ds. doradztwa zawodowego. Certyfikowany  Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji. Otwarta na rozwiązania metodyczne w oparciu o podstawy neurodydaktyki. Autorka programów kursów i szkoleń z zakresu komunikacji, współpracy w zespole, obserwacji zajęć, metody projektu, automotywacji i wielu innych.

Doradztwo zawodowe w ofercie Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu

Prelegentka przedstawi dostępne w tegorocznej ofercie KPCEN w Toruniu formy doskonalenia w zakresie doradztwa zawodowego. Opowie także o działaniach sieci wsparcia Klub Doradcy Zawodowego przy KPCEN w Toruniu.

 

***

 

 

dr Łukasz Brzeziński – doktor nauk społecznych, adiunkt badawczo-dydaktyczny Katedry Pedagogiki Pracy i Andragogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Pedagog o spec. psychopedagogika, International Professional Trainer (ACI®),  Erickson Professional Coach ICF, Trener Biznesu (GAUM), Ekspert ds. HR. Koordynator Pracowni Rozwoju Coachingu, której misją jest działanie na rzecz unaukowienia coachingu i zrzeszania praktykujących coachów oraz teoretyków. Autor i kierownik studiów podyplomowych Coaching realizowanych na UKW. Jego zainteresowania zawodowe i naukowe oscylują wokół human flourishing, coachingu, poradnictwa zawodowego, a także psychologicznej rezyliencji. Specjalizuje się głównie w szeroko rozumianej komunikacji interpersonalnej i psychologicznej oraz w przekładaniu jej aspektów na kompetencje osobiste, społeczne i menadżerskie. Poszerza swoje kompetencje kliniczne podczas stażu w Wojewódzkim Szpitalu dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Świeciu, pracując z pacjentami na oddziale o podstawowym zabezpieczeniu.

Formy i metody pracy doradcy zawodowego. Optymalizacja procesu doradztwa zawodowego z perspektywy doradcy i klienta

Autor wystąpienia przedstawi wnioski z przeprowadzonych badań własnych. Prezentacja skupi się na analizie najbardziej efektywnych form i metod pracy w doradztwie zawodowym, cenionych zarówno przez doradców zawodowych, jak i ich klientów.

 

***

 

Urszula Chaberska – starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, zastępca Koordynatora ds. kształcenia zawodowego w Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, wizytator rejonu wizytacyjnego obejmującego szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, egzaminator egzaminów zawodowych OKE w Gdańsku.

Szkolnictwo zawodowe

Wystąpienie obejmować będzie w szczególności trzy główne zagadnienia: 1) struktura kształcenia w szkołach ponadpodstawowych, 2) klasyfikacja zawodów szkolnictwa branżowego, 3) efektywność kształcenia zawodowego, w tym: aktualizacja oferty kształcenia na potrzeby rynku pracy, stałe monitorowanie potrzeb rynku pracy, formy współpracy szkół z pracodawcami, warianty kształcenia praktycznego, dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy.

 

***

 

 

Kariona Chamier-Ciemińska – kierownik Centrum Rozwoju Talentów Gdańskiego Urzędu Pracy.

Pedagog, doradca zawodowy i coach z bogatym doświadczeniem w pracy indywidualnej i grupowej z klientami. Specjalizuje się w zakresie identyfikacji talentów i mocnych stron, co pozwala na skuteczne wspieranie rozwoju osobistego i zawodowego. W pracy wykorzystuje neuropedagogikę, bo mocno wierzy, że rozumienie sposobów działania mózgu jest kluczem do skuteczniejszego nauczania i doradzania. Od wielu lat zarządza pracą doradców zawodowych, dbając o wysoką jakość świadczonych usług i tworzenia takich środowisk, które sprzyjają rozwojowi człowieka. Największą wartość czerpie z nauki płynącej ze spotkań z innymi ludźmi, co stanowi fundament jej podejścia do pracy. Wierzy, że skuteczny doradca to ten, który podsyca u klienta właściwe nastawienie. 

Narzędzia diagnostyczne w pracy doradcy zawodowego – model pomagania w oparciu o rozwój mocnych stron w Centrum Rozwoju Talentów

Wystąpienie ma na celu zaprezentowanie nowoczesnych narzędzi, które wspierają doradców zawodowych w odkrywaniu i rozwijaniu mocnych stron uczniów i uczennic. Skupimy się na praktycznym zastosowaniu tych narzędzi, które w dzisiejszych czasach są nieocenione. Przygotowując młodzież do zawodów przyszłości, które jeszcze nie istnieją, kluczowe jest rozpoznanie ich wrodzonych talentów i naturalnych predyspozycji. Rozwijanie tych cech, niezależnie od okoliczności, czasu, miejsca czy rodzaju pracy, pomaga osiągnąć wyższy poziom efektywności i sukcesu w każdej dziedzinie. To właśnie zdolność do zarządzania i wykorzystywania wewnętrznych zasobów umożliwi młodym ludziom skuteczne stawianie czoła wyzwaniom przyszłości. Doradcy zawodowi powinni pomagać młodzieży w rozwijaniu tych umiejętności, aby mogli pewnie i z sukcesem kroczyć swoją zawodową ścieżką.

 

***

 

 

Dariusz Czermak – 40 lat w sprzedaży, manager w bankach i firmach ubezpieczeniowych, od 18 lat w branży nieruchomości. Twarz spisu powszechnego w 2021 jako agent nieruchomości. Prelegent na konferencji Google w Polsce, certyfikowany trener mentalny, aktor, producent filmowy.

Praca przedsiębiorcy wyzwaniem dla młodych

Na podstawie własnych doświadczeń zawodowych prelegent odpowie na pytania o to, czy młodzi pracownicy są wyzwaniem dla przedsiębiorcy i w jakim stopniu oraz czy praca przedsiębiorcy jest wyzwaniem dla innych. Opowie o skutecznej współpracy pracownik-pracodawca i jakie znaczenie mają relacje dla pracy zespołu.

 

 

***

 

 

dr Katarzyna Domańska – pedagog, informatolog, szkoleniowiec, żeglarka. Pracownik Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy,  Instytutu Komunikacji Społecznej i Mediów. Poza pracą dydaktyczną i naukową na uczelni od wielu lat prowadzi różnorodne szkolenia, w tym również szkolenia dla zawodników kadry narodowej Polskiego Związku Żeglarskiego i zawodników Klubu Uczelnianego AZS Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Kształci kadrę szkoleniową różnych związków sportowych.

Wpływ pasji na życie zawodowe

Podczas wystąpienia poruszona zostanie problematyka kompetencji sportowych i okołosportowych. Jak można je wykorzystać w życiu zawodowym. Jak kompetencje sportowe mogą wpłynąć na karierę zawodową oraz jak przekształcić swoją pasję w zawód. Jak pokierować karierą zawodową młodego zawodnika w oparciu o uprawianą dyscyplinę sportu.

 

***

 

dr Tomasz Gajderowicz – zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych. Jest doświadczonym naukowcem w krajowych i międzynarodowych projektach, otrzymał wiele prestiżowych wyróżnień i nagród, w tym Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców, Stypendium Dekaban-Liddl, Stypendium „Doktoraty dla Mazowsza II" oraz Stypendium START Fundacji Nauki Polskiej. Związany jest z Wydziałem Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, kształcił się również za granicą, między innymi na Uniwersytecie w Glasgow. Tomasz Gajderowicz jest ponadto praktykiem kształcenia, regularnie nagradzanym przez Rektora Uniwersytetu Warszawskiego za wybitne osiągnięcia dydaktyczne. Jego pasją jest propagowanie metod nauczania opartych na badaniach – w tym obszarze przeprowadził setki szkoleń dla nauczycieli oraz gościnnych wykładów dla instytucji zagranicznych.

Jako dyrektor ds. badań w Fundacji Evidence Institute zajmował się analizą danych z międzynarodowych badań (PISA, TIMSS, PIRLS) oraz doradzał w obszarze polityki edukacyjnej rządom i instytucjom międzynarodowym, w tym m.in. Bankowi Światowemu, UNESCO, ETEC oraz Komisji Europejskiej. W swoich badaniach specjalizuje się w implementacji nowoczesnych metod mikroekonometrycznych do analizy motywacji i wyborów w kształceniu i pracy zawodowej. Jego publikacje obejmują innowacyjne rozwiązania metodologiczne dotyczące badania kapitału ludzkiego w gospodarce (szczególnie zielonej i cyfrowej), łącząc sektor edukacji z rynkiem pracy.

Kompetencje przyszłości: jak zmienić oświatę

W prezentacji poruszone zostaną zagadnienia związane z umiejętnościami przyszłości w kontekście pięciu dekad publicznej debaty i najnowszych wyników badań PISA i PIAAC. Omówione będą wyzwania związane z uczeniem się przez całe życie, krytycznym myśleniem i przygotowaniem na zmiany związane z AI. Wskazane zostaną także problemy niekognitywne, takie jak spadek poczucia przynależności i dobrostanu uczniów po pandemii. Prezentacja proponuje strukturalne i oparte na badaniach metody nauczania, które mają wspierać rozwój kompetencji poznawczych i emocjonalnych, kładąc nacisk na adaptowalność i gotowość do uczenia się przez całe życie jako kluczowe umiejętności przyszłości.

 

***

 

 

Iwona Górzyńska – koordynator projektów edukacyjnych z wszechstronnym doświadczeniem w biznesie, administracji i edukacji. Przez wiele lat realizowała ambitne projekty artystyczne i promocyjne, organizując także wydarzenia komercyjne, społeczne, produkcje telewizyjne. Praca w szkolnictwie, biznesie i instytucjach z otoczenia biznesu pozwoliła jej zdobyć szeroką wiedzę i umiejętności. Fascynuje ją człowiek – lubi słuchać ludzi i zawsze stawia ich w centrum swojej pracy.

Audiowizualne programy edukacyjne jako wsparcie doradztwa zawodowego

Podczas konferencji zostanie przedstawiona idea realizacji edukacyjnych programów audiowizualnych, które będą publikowane na platformach społecznościowych, takich jak YouTube, Facebook, TikTok. Filmy zostaną zrealizowane z udziałem lokalnych przedsiębiorców, pracowników firm i pasjonatów, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami, oraz młodzieży, która wcieli się w rolę prowadzących. Celem jest promowanie idei uczenia się przez całe życie (lifelong learning) poprzez prezentację nowych umiejętności i kwalifikacji, które mogą pomóc w znalezieniu zatrudnienia lub rozwinięciu własnego biznesu.

***

 

 

Katarzyna Jagiełka – doradczyni kariery z 27-letnim doświadczeniem w Biurze Karier Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Specjalizuje się w indywidualnym wsparciu studentów i absolwentów w poszukiwaniu ścieżek zawodowych. Prowadzi szkolenia z zakresu przygotowania na rynek pracy oraz rozwijania kompetencji społecznych. Współorganizuje Targi Pracy i aktywnie uczestniczy w licznych projektach wspierających sprawne przejście z uczelni na rynek pracy.

Jak rozpoznać potencjał zawodowy uczniów i wskazać im właściwą ścieżkę kariery

Prezentacja skupi się na metodach rozpoznawania indywidualnych talentów i predyspozycji uczniów, które mogą pomóc w wyborze ich przyszłej ścieżki zawodowej. Omówione zostaną narzędzia diagnostyczne, takie jak testy kompetencyjne oraz obserwacje w środowisku szkolnym. Ważnym elementem będzie również rola nauczyciela i doradcy zawodowego w procesie wspierania uczniów. Celem prezentacji jest pokazanie, jak efektywnie dopasować ścieżkę kariery do potencjału i zainteresowań młodych ludzi. 

 

***

 

 

dr Adriana Kloskowska – doktor nauk humanistycznych, nauczyciel dyplomowany, polonista, wykładowca akademicki, doradca zawodowy i coach kariery. Dyrektor i szkoleniowiec w Impuls do Rozwoju Edukacji, dyrektor, diagnosta i terapeuta neurorozwojowy w Impuls do Rozwoju Specjalistycznym Centrum Neurorozwojowym w Grudziądzu. Mówca motywacyjny, autorka licznych publikacji na tematy związane z edukacją i rozwojem człowieka. Pasjonatka ludzkiego mózgu, propaguje edukację opartą na wiedzy z zakresu neuronauki. Prowadzi na Facebooku strony Impuls do Rozwoju Edukacji, Impuls do Rozwoju Specjalistyczne Centrum Neurorozwojowe oraz grupy Impuls dla nauczycieli, Impuls dla rodziców.

Jak pomóc uczniom rozwinąć skrzydła? Diagnoza potrzeb zawodowych z wykorzystaniem stylów osobowości DISC

Poznanie samego siebie to zaczątek wszelkiej wiedzy. 

Arystoteles

Samoświadomość pozwala człowiekowi na lepsze funkcjonowanie zarówno w życiu osobistym,  jak i zawodowym. Jest kluczem do maksymalnego wykorzystania potencjału. Ważne, by młodzi ludzie mieli możliwość odkrycia swoich stylów zachowań, co pomoże im zrozumieć sposoby własnego myślenia, działania, komunikacji, nawiązywania i podtrzymywania relacji, reakcji w sytuacji stresu, rozpoznać, co przychodzi im z łatwością, a co sprawia trudność w zakresie rozwoju zawodowego. O wpływie znajomości stylów zachowań na wybór dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej powie podczas konferencji dr Adriana Kloskowska.

 

***

 

 

Maja Korońska – nauczycielka języka angielskiego, etyki i kreatywności, oligofrenopedagożka, trenerka biznesu i kompetencji miękkich, coach ICF. Poza szkołą pracuje jako manager ds. reklamy i promocji Festiwalu Wisły, tłumaczka, szkoleniowiec.  

Narzędzia coachingowe w pracy doradcy zawodowego

Przedstawienie skutecznych metod coachingowych prowadzących do samopoznania, autorefleksji i wspierania decyzyjności. Porozmawiamy o wartościach, potrzebach, zasobach i wyznaczaniu celów. Poczujemy moc wizualizacji i nauczymy się myśleć pytaniami, bo „jeśli nie wiesz, dokąd zmierzasz, możesz trafić tam, gdzie wcale nie chcesz się znaleźć" (John David Mann).

 

 

 

***

 

 

Paweł Krupiński – przedsiębiorca, edukator i ekspert w dziedzinie technologii edukacyjnych. Jest właścicielem firm informatycznych, w tym firmy specjalizującej się w branży EdTech, która dostarcza nowoczesne rozwiązania technologiczne dla sektora edukacji. Jako założyciel fundacji wspierającej rozwój edukacji w Polsce, aktywnie działa na rzecz podnoszenia standardów nauczania, promując innowacyjne narzędzia oraz technologie w szkołach. Ma bogate doświadczenie jako szkoleniowiec, prowadząc warsztaty i programy doskonalące dla nauczycieli, aby pomóc im efektywnie wykorzystywać nowoczesne narzędzia cyfrowe w pracy dydaktycznej. Jego działalność koncentruje się na wprowadzaniu zmian w edukacji poprzez technologie oraz wspieraniu rozwoju kompetencji nauczycieli i uczniów.

Wyposażenie szkoły a rozwój kompetencji nauczycieli i uczniów

W dobie cyfryzacji szkoły stają przed wyzwaniem dostosowania wyposażenia do zmieniających się potrzeb nauczycieli i uczniów. W trakcie wystąpienia omówione zostanie, jak nowoczesne technologie, takie jak monitory interaktywne czy oprogramowanie edukacyjne, wpływają na rozwój kompetencji pedagogicznych i cyfrowych nauczycieli.

Przedstawione zostaną korzyści wynikające z wdrożenia tych narzędzi oraz sposoby ich praktycznego doboru i zastosowania w pracy dydaktycznej. Zostaną również zaprezentowane przykłady dobrych praktyk oraz główne wyzwania, z jakimi mierzą się szkoły podczas implementacji nowych rozwiązań. 

 

***

 

 

Małgorzata Łopatko – nauczyciel dyplomowany z 27-letnim stażem. Obecnie dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych Elektrycznych i Elektronicznych w Toruniu. Absolwentka Studiów Podyplomowych Organizacja i zarządzanie w oświacie. Strategie regionalne i szkolne oraz studiów podyplomowych w zakresie zarządzania oświatą. Dyrektor jako Lider Oświaty.

Kształcenie dualne - przyszłość i konieczność

Dualne kształcenie zawodowe opiera się na ścisłej współpracy dwóch partnerów: przedsiębiorstwa oraz szkoły zawodowej. Firma i szkoła dzielą między siebie obowiązki związane z kształceniem uczniów. W szkole przekazywana jest wiedza teoretyczna, a przedsiębiorstwo przejmuje odpowiedzialność za kształcenie praktyczne. Kształcenie dualne to nowoczesny i skuteczny sposób nauczania. Polega na połączeniu teorii z praktyką. Obok lekcji prowadzonych w szkole, uczniowie nabywają praktyczne umiejętności w partnerskich przedsiębiorstwach. Pozwala to na odpowiednie przygotowanie zawodowe, które nie rozmija się z oczekiwaniami potencjalnego pracodawcy i wymaganiami rynku pracy. Zespół Szkół Mechanicznych i Elektrycznych jako pierwsza szkoła zawodowa w Toruniu rozpoczęła kształcenie swoich uczniów w systemie dualnym. W czasie wystąpienia zostaną  przekazane praktyczne informacje, co tak naprawdę oznacza kształcenie dualne  i  jak wdrożyć kształcenie dualne w technikum. Zaznaczona zostanie rola doradcy zawodowego w procesie  wprowadzania  kształcenia dualnego.

 

***

 

Małgorzata Majewska – wicedyrektor w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Toruniu. Z publicznymi służbami zatrudnienia związana od niemal 20 lat. Zdobyła wieloletnie doświadczenie w zakresie wdrażania funduszy strukturalnych UE w obszarze kapitału ludzkiego, zarówno jako Instytucja Pośrednicząca, jak i beneficjent. Posiada świetną znajomość problematyki rynku pracy. Zaangażowana w pracę wielu grup roboczych i doradczych m.in. przy marszałku i ministrze ds. rozwoju. Z wykształcenia i zamiłowania badacz społeczny. Uważnie obserwuje rynek pracy i szuka odpowiedzi na trudne pytania. W ostatnich latach wiele uwagi poświęca kwestii całożyciowego doradztwa zawodowego i dopasowania kształcenia do potrzeb rynku pracy. 

Kluczowe zawody w najbliższych latach

Spojrzymy na zmiany zachodzące na rynku pracy w ostatnich latach i spróbujemy znaleźć odpowiedź na pytanie, czy w dobie „rynku pracownika” można jeszcze mówić o zawodach kluczowych, deficytowych i nadwyżkowych. Jakich zmian spodziewamy się na rynku pracy w związku z rozwojem sztucznej inteligencji, ale też, a może i przede wszystkim, z dokonującą się zmianą społeczną. 

 

***

 

 

Przemysław Müller – pasjonat procesu uczenia się, andragog, współtwórca ogólnopolskich projektów edukacyjnych MistrzostwaMechanikow.pl, MistrzostwaIT.com oraz Akademia Młodego Mechanika On Ture. Propagator pracy organicznej u podstaw w celu świadomego rozwoju zawodowego i pielęgnacji pasji w procesie edukacji.

Wiedza o produktach i technologiach z wiarygodnego źródła jako wsparcie w nabyciu  rynkowych kompetencji zawodowych

Temat jest bardzo aktualny i istotny, szczególnie w kontekście dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Przy  uczeniu się przez całe życie i adaptacji do zmieniających się technologii prelegent pragnie zwrócić uwagę, że rynki pracy stają się coraz bardziej zglobalizowane, a umiejętność szybkiego przyswajania nowej wiedzy z wiarygodnych źródeł jest kluczowa dla przyszłych pracowników. Rozpoczęcie tego procesu już na etapie edukacji w szkołach średnich wpływa na wzrost konkurencyjności danego kandydata na pracownika.

 

***

 

 

Elżbieta Strzemieczna – koordynatorka projektów, trenerka biznesu, facylitatorka, moderatorka Design Thinking. Absolwentka pedagogiki, socjologii i studiów podyplomowych z zarządzania zasobami ludzkimi. Z Instytutem Badań Edukacyjnych związana od 2018 roku na stanowiskach odpowiedzialnych za współpracę i wsparcie kluczowych interesariuszy Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Przed laty z ramienia organizacji społecznych uczestniczyła w pracach nad przygotowaniem Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, dzisiaj kieruje projektem mającym na celu opracowanie koncepcji zmian w polskiej szkole. Zawodowo i prywatnie zajmuje się tworzeniem innym warunków do rozwoju ich kompetencji.

Od profilu do zmian w systemie edukacji

Jednymi z kluczowych wyzwań w polskim systemie edukacji są pogarszające się samopoczucie uczniów oraz rezygnacja i brak motywacji nauczycieli. By temu przeciwdziałać, Instytut Badań Edukacyjnych, na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej, podjął się wyzwania przygotowania propozycji zmian w oświacie opartych na  profilu absolwenta i absolwentki, bazującym z kolei na wynikach badań i doświadczeń innych krajów oraz szeroko skonsultowanym. Zmian, które wprowadzą nowy program nauczania, kładący nacisk zarówno na rozwój akademicki, jak i osobisty, z uwzględnieniem kluczowych kompetencji, takich jak myślenie krytyczne, rozwiązywanie problemów i współpraca. Prezentacja stanowi podsumowanie ostatnich miesięcy wytężonych prac, pokazuje propozycje profilu absolwenta i absolwentki oraz wnioski z konsultacji społecznych. Przedstawione zostaną plany na wdrażanie profilu w podstawach programowych i codziennej praktyce szkolnej.

 

***

 

 

Sławomir Żebrowski – dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, konsultant ds. doskonalenia kadry kierowniczej oświaty, wykładowca na studiach podyplomowych i kursach kwalifikacyjnych. Nauczyciel fizyki, informatycznych przedmiotów zawodowych i matematyki, trener wspomagania oświaty i biznesu, autor publikacji i propagator nowatorskich rozwiązań w zarządzaniu i edukacji. Specjalizuje się w prawie oświatowym, zarządzaniu w edukacji, naukach przyrodniczych i technologiach informacyjno-komunikacyjnych.



 

 

 

 

Zespół organizatorów:

●            Sławomir Żebrowski – dyrektor KPCEN, konsultant ds. doskonalenia kadry kierowniczej

tel. kom. 881-93-00-83 e-mail: Slawomir.Zebrowski@kpcen-torun.edu.pl

●            Dorota Andrzejewska – konsultantka ds. doradztwa zawodowego i kształcenia zawodowego

tel. kom. 881-93-31-90 e-mail: Dorota.Andrzejewska@kpcen-torun.edu.pl

●            Aleksandra Kondrat – konsultantka ds. edukacji klasycznej

tel. kom. 881-93-33-67 e-mail: Aleksandra.Kondrat@kpcen-torun.edu.pl

 

MATERIAŁY EDUKACYJNE DO POBRANIA:

Doradztwo zawodowe - wybór publikacji dostępnych online

Szkolnictwo zawodowe - wybór publikacji dostępnych online

Doradztwo zawodowe - wybór publikacji ze zbiorów Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu

Szkolnictwo zawodowe - wybór publikacji dostępnych w Bibliotece Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu

Ostatnie aktualności
Szkolimy się dla Was - także w ostatnich miesiącach roku!
19.12.2024 czytaj...
W świątecznym nastroju
19.12.2024 czytaj...
Mikołajkowa zabawa
05.12.2024 czytaj...
Od innowacji do integracji przedmiotowej - relacja z konferencji metodycznej
26.11.2024 czytaj...
Seminarium o sztucznej inteligencji i mediach społecznościowych
25.11.2024 czytaj...