Akredytacja Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr (WEPSiP.546.6.2020.KM)
kpcen facebook kpcen youtube kpcen instagram KPCEN linkedin
kpcen bip

Dzień Bezpiecznego Internetu - relacja z wydarzenia

27.02.2025

Obchodzony corocznie w lutym Dzień Bezpiecznego Internetu pobudza powstawanie wielu inicjatyw mających na celu uwrażliwianie na zagrożenia wiążące się z obecnością współczesnego człowieka w świecie cyfrowym. KPCEN w Toruniu przygotował z tej okazji wydarzenie edukacyjne, które przybrało formę serii bezpłatnych webinarów.


Połączyliśmy się ze sporym gronem słuchaczy 25 lutego, a nasi konsultanci poprowadzili aż pięć różnorodnych spotkań, w trakcie których podjęli temat bezpieczeństwa w sieci w wielu różnych aspektach.

 

Pierwszy webinar – (Nie)bezpieczne dziecko w sieci – poprowadziła Anna Smolar, konsultantka ds. nowoczesnych technologii w przedmiotach przyrodniczych i był on próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie o to, jak nauczyć dziecko bezpiecznego korzystania z internetu. 


Prowadząca powołała się na raport „Nastolatki 3.0” przygotowany przez NASK i wyjaśniła, dlaczego edukacja dotycząca bezpiecznego poruszania się po sieci jest tak istotna. Następnie nasza konsultantka wyjaśniła najpowszechniej występujące zagrożenia, jak sharenting, patoinfluencerka, cyberprzemoc i jej różne przejawy, FOMO i gaming. Uczestnicy spotkania dowiedzieli się, jak chronić dane osobowe i prywatność w sieci oraz dbać o bezpieczeństwo korzystania z mediów społecznościowych, a na zakończenie – z jakich programów edukacyjnych w tym temacie można korzystać.

 

 

Drugie wystąpienie – Social media – miejsce (anty)rozwoju? Zysk i koszt bycia online – przygotowała Dominika Wojtasińska, specjalista niebędący nauczycielem ds. informacji i promocji. Webinar dotyczył rozwojowych, psychologicznych aspektów korzystania z social mediów, indywidualnych i grupowych form korzystania z mediów społecznościowych oraz aplikacji społecznościowych.


Prowadząca, również powołując się na raport NASK, spróbowała odpowiedzieć na pytanie o to, co w sieci robią dzieci i młodzież. Podjęła temat social mediów i dobrych relacji, realizowania psychologicznej potrzeby przynależności, mówiła też o pułapkach relacji online wpływających na poczucie własnej wartości dzieci oraz o zagubieniu młodzieży w gąszczu informacji. Uczestnicy spotkania mieli także szansę zastanowić się nad świadomością rodziców w kwestii korzystania z sieci przez nastolatki.

 

 

Jak rozpoznać prawdziwe treści w internecie – opowiadała Grażyna Szabłowicz-Zawadzka, konsultantka ds. edukacji informatycznej. Tematyka webinaru dotyczyła odbioru treści zamieszczanych w przestrzeni cyfrowej.


Konsultantka wyjaśniła, czym są phishing, spoofing, vishing i jak sobie z tymi zagrożeniami radzić. Prelegentka wskazała, na co należy zwracać szczególną uwagę nawet przy otwieraniu maili, wspomniała o zespole CERT Polska działającym w strukturach NASK (Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej). Zaznaczyła, jak ważna jest rozwaga po otrzymaniu próśb o szybki przelew pozornie od znajomych osób oraz weryfikowanie wiarygodności sklepów internetowych. Przywołała niepokojące statystyki CERT Polska dotyczące wzrastającej skali phishingu i podszywania się pod instytucje publiczne. Omówiła także tematykę fake newsów i narzędzia, które wykorzystują osoby je rozpowszechniające (np. generatory fałszywych tweedów), ale też narzędzia pomocne w rozróżnianiu informacji prawdziwych i fałszywych. Na koniec pokazała uczestnikom webinaru przykłady deepfake’ów i objaśniła zagrożenia, które powstały wraz z pojawieniem się łatwo dostępnych aplikacji do ich tworzenia.

 

Aleksandra Kondrat, konsultantka ds. edukacji klasycznej, podczas webinaru Odpowiedzialny (moralnie) uczeń w przestrzeni cyfrowej szukała odpowiedzi na pytanie, na czym mogłaby polegać moralna odpowiedzialność ucznia w dobie cyfrowo-technologicznego świata.


Prelegentka zadała na początek trzy kluczowe pytania: o to, czy jesteśmy wolni i odpowiedzialni w przestrzeni online i co to oznacza oraz czym jest odpowiedzialność moralna. Na spotkaniu poruszono kwestie zjawisk FOMO i JOMO oraz jak „wirtualność” wpływa na młodych ludzi. Uczestnicy, którzy włączali się też do dialogu na czacie, rozmawiali o wartościach oraz sednie „niezalogowania”, a przede wszystkim o konieczności podejmowania tych kwestii w rozmowach z młodymi ludźmi.

 

 

 

Ostatnie spotkanie poprowadziła Jolanta Serocka-Kondej, konsultantka ds. informacji i promocji, która omawiała kwestię Zarządzania sytuacją kryzysową w szkole w kontekście bezpieczeństwa w sieci


Prelegentka zaczęła swoje wystąpienie od przywołania prawdziwej, dość nieodległej w czasie sytuacji i w tym kontekście rozmawiała o przyczynach kryzysu, jego przejawach i prawidłowej komunikacji. Dowodziła, że nie tracąc z oczu człowieka można, a nawet trzeba, przejść do zarządzania kryzysową sytuacją. Przedstawiła także 7 potencjalnych sytuacji kryzysowych szkole z perspektywy wizerunku marki w kontekście bezpieczeństwa w sieci, pokazując zarówno zagrożenia, jak i działania, które można podjąć. Także w czasie tego spotkania uczestnicy wymieniali się spostrzeżeniami na czacie. 

 

 

W wydarzeniu wzięło udział ponad 180 osób, co dowodzi, jak ważny jest to temat i jak dużą potrzebę mają nauczyciele, by go zgłębiać i się w tej kwestii dokształcać. Dziękujemy wszystkim za obecność i aktywność i zapraszamy na kolejne wydarzenia edukacyjne przygotowywane przez KPCEN. 
 

Ostatnie aktualności
I Kujawsko-Pomorskie Ekoforum dla Nauczycieli „Budujemy przyszłość, chronimy klimat!”
05.05.2025 czytaj...
Szkolimy się dla Was
06.05.2025 czytaj...
Gala Konkursu na działania edukacyjne „Wokół historii regionu"
02.05.2025 czytaj...
Edukacja na miarę XXI wieku ze Zintegrowaną Platformą Edukacyjną - relacja
30.04.2025 czytaj...
Dzień Książki i Praw Autorskich - relacja
15.04.2025 czytaj...