Akredytacja Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr (WEPSiP.546.6.2020.KM)
kpcen facebook kpcen youtube kpcen instagram KPCEN linkedin
kpcen bip

Dzień Bezpiecznego Internetu - relacja z wydarzenia

27.02.2025

Obchodzony corocznie w lutym Dzień Bezpiecznego Internetu pobudza powstawanie wielu inicjatyw mających na celu uwrażliwianie na zagrożenia wiążące się z obecnością współczesnego człowieka w świecie cyfrowym. KPCEN w Toruniu przygotował z tej okazji wydarzenie edukacyjne, które przybrało formę serii bezpłatnych webinarów.


Połączyliśmy się ze sporym gronem słuchaczy 25 lutego, a nasi konsultanci poprowadzili aż pięć różnorodnych spotkań, w trakcie których podjęli temat bezpieczeństwa w sieci w wielu różnych aspektach.

 

Pierwszy webinar – (Nie)bezpieczne dziecko w sieci – poprowadziła Anna Smolar, konsultantka ds. nowoczesnych technologii w przedmiotach przyrodniczych i był on próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie o to, jak nauczyć dziecko bezpiecznego korzystania z internetu. 


Prowadząca powołała się na raport „Nastolatki 3.0” przygotowany przez NASK i wyjaśniła, dlaczego edukacja dotycząca bezpiecznego poruszania się po sieci jest tak istotna. Następnie nasza konsultantka wyjaśniła najpowszechniej występujące zagrożenia, jak sharenting, patoinfluencerka, cyberprzemoc i jej różne przejawy, FOMO i gaming. Uczestnicy spotkania dowiedzieli się, jak chronić dane osobowe i prywatność w sieci oraz dbać o bezpieczeństwo korzystania z mediów społecznościowych, a na zakończenie – z jakich programów edukacyjnych w tym temacie można korzystać.

 

 

Drugie wystąpienie – Social media – miejsce (anty)rozwoju? Zysk i koszt bycia online – przygotowała Dominika Wojtasińska, specjalista niebędący nauczycielem ds. informacji i promocji. Webinar dotyczył rozwojowych, psychologicznych aspektów korzystania z social mediów, indywidualnych i grupowych form korzystania z mediów społecznościowych oraz aplikacji społecznościowych.


Prowadząca, również powołując się na raport NASK, spróbowała odpowiedzieć na pytanie o to, co w sieci robią dzieci i młodzież. Podjęła temat social mediów i dobrych relacji, realizowania psychologicznej potrzeby przynależności, mówiła też o pułapkach relacji online wpływających na poczucie własnej wartości dzieci oraz o zagubieniu młodzieży w gąszczu informacji. Uczestnicy spotkania mieli także szansę zastanowić się nad świadomością rodziców w kwestii korzystania z sieci przez nastolatki.

 

 

Jak rozpoznać prawdziwe treści w internecie – opowiadała Grażyna Szabłowicz-Zawadzka, konsultantka ds. edukacji informatycznej. Tematyka webinaru dotyczyła odbioru treści zamieszczanych w przestrzeni cyfrowej.


Konsultantka wyjaśniła, czym są phishing, spoofing, vishing i jak sobie z tymi zagrożeniami radzić. Prelegentka wskazała, na co należy zwracać szczególną uwagę nawet przy otwieraniu maili, wspomniała o zespole CERT Polska działającym w strukturach NASK (Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej). Zaznaczyła, jak ważna jest rozwaga po otrzymaniu próśb o szybki przelew pozornie od znajomych osób oraz weryfikowanie wiarygodności sklepów internetowych. Przywołała niepokojące statystyki CERT Polska dotyczące wzrastającej skali phishingu i podszywania się pod instytucje publiczne. Omówiła także tematykę fake newsów i narzędzia, które wykorzystują osoby je rozpowszechniające (np. generatory fałszywych tweedów), ale też narzędzia pomocne w rozróżnianiu informacji prawdziwych i fałszywych. Na koniec pokazała uczestnikom webinaru przykłady deepfake’ów i objaśniła zagrożenia, które powstały wraz z pojawieniem się łatwo dostępnych aplikacji do ich tworzenia.

 

Aleksandra Kondrat, konsultantka ds. edukacji klasycznej, podczas webinaru Odpowiedzialny (moralnie) uczeń w przestrzeni cyfrowej szukała odpowiedzi na pytanie, na czym mogłaby polegać moralna odpowiedzialność ucznia w dobie cyfrowo-technologicznego świata.


Prelegentka zadała na początek trzy kluczowe pytania: o to, czy jesteśmy wolni i odpowiedzialni w przestrzeni online i co to oznacza oraz czym jest odpowiedzialność moralna. Na spotkaniu poruszono kwestie zjawisk FOMO i JOMO oraz jak „wirtualność” wpływa na młodych ludzi. Uczestnicy, którzy włączali się też do dialogu na czacie, rozmawiali o wartościach oraz sednie „niezalogowania”, a przede wszystkim o konieczności podejmowania tych kwestii w rozmowach z młodymi ludźmi.

 

 

 

Ostatnie spotkanie poprowadziła Jolanta Serocka-Kondej, konsultantka ds. informacji i promocji, która omawiała kwestię Zarządzania sytuacją kryzysową w szkole w kontekście bezpieczeństwa w sieci


Prelegentka zaczęła swoje wystąpienie od przywołania prawdziwej, dość nieodległej w czasie sytuacji i w tym kontekście rozmawiała o przyczynach kryzysu, jego przejawach i prawidłowej komunikacji. Dowodziła, że nie tracąc z oczu człowieka można, a nawet trzeba, przejść do zarządzania kryzysową sytuacją. Przedstawiła także 7 potencjalnych sytuacji kryzysowych szkole z perspektywy wizerunku marki w kontekście bezpieczeństwa w sieci, pokazując zarówno zagrożenia, jak i działania, które można podjąć. Także w czasie tego spotkania uczestnicy wymieniali się spostrzeżeniami na czacie. 

 

 

W wydarzeniu wzięło udział ponad 180 osób, co dowodzi, jak ważny jest to temat i jak dużą potrzebę mają nauczyciele, by go zgłębiać i się w tej kwestii dokształcać. Dziękujemy wszystkim za obecność i aktywność i zapraszamy na kolejne wydarzenia edukacyjne przygotowywane przez KPCEN. 
 

Ostatnie aktualności
Dzień Bezpiecznego Internetu - relacja z wydarzenia
27.02.2025 czytaj...
Podpisanie porozumienia o współpracy z Wydziałem Nauk Historycznych UMK
26.02.2025 czytaj...
XIV Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników
24.02.2025 czytaj...
Poznanie matematyczne – mózgowe podłoże, diagnoza, terapia, edukacja
22.02.2025 czytaj...
Wsparcie edukacji matematycznej z użyciem narzędzia AI zeszyt.online
18.02.2025 czytaj...