
Uczenie się przez całe życie jako kompetencja przyszłości – konferencja wojewódzka
Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu organizuje w dniach 19-20 marca br. konferencję wojewódzką „Uczenie się przez całe życie jako kompetencja przyszłości”.
Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Konferencja objęta jest honorowym patronatem Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty.
Celem konferencji jest upowszechnienie doniesień badawczych i raportów o kompetencjach przyszłości oraz popularyzacja różnych sposobów uczenia się i nauczania.
ZAPISY ZAMKNIĘTE
Kiedy: dzień I – 12.15-17.50;
dzień II – 9.00-12.05
Gdzie: Pałac Romantyczny w Turznie
PROGRAM:
Dzień I – 19.03.2025 roku (czwartek)
12.15-13.00 | Rejestracja uczestników.
13.00-13.35 | Powitanie. Wprowadzenie do konferencji – Sławomir Żebrowski, dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu
13.35-14.00 | Integralna praktyka całożyciowa nauczyciela/lidera edukacji – prof. dr hab. Beata Przyborowska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
14.00-14.25 | Kompetencje 4K w perspektywie całożyciowej – Marek Grzywna, trener biznesu i edukacji
14.25-14.40 | Przerwa kawowa
14.40-15.00 | Konstruktywizm w szkole – moda, nowa religia czy tylko/aż interesująca perspektywa dydaktyczna? – dr hab. Bogusława Dorota Gołębniak, prof. Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW
15.00-15.20 | Mów do siebie dobrze, bo słucha Cię ktoś bardzo ważny. Dlaczego komunikacja intrapersonalna jest taka ważna – Marta Młyńska, trenerka, coachka, edukatorka
15.20-15.40 | Perspektywy edukacji pozaformalnej – fakty i mity – Emilia Andrzejczak, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog w Warszawie
15.40-16.00 | Edukacja transgeneracyjna (międzypokoleniowa) – Przemysław Staroń, psycholog, Nauczyciel Roku 2018
16.00-16.15 | Przerwa na kawę
16.15-16.35 | Generator i narzędzia SI – Maciej Roth, ekspert w zakresie technologii edukacyjnych AR/VR
16.35-16.55 | Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach: moc motywujących pytań – Sylwia Światłowska, Centrum Rozwoju Talentów w Gdańsku
16.55-17.15 | Indywidualne podejście do talentu – jak wspierać uzdolnionych uczniów w rozwoju – Patrycja Pietrzak, Węgrowski Dom Kultury
17.15-17.35 | Gamifikacja (grywalizacja) w edukacji – dr Wojciech Glac, prof. Uniwersytetu Gdańskiego
17.35-17.50 | Podsumowanie pierwszego dnia obrad – Sławomir Żebrowski, dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu
18.00-19.00 | Obiadokolacja
Dzień II – 20.03.2025 roku (czwartek)
9.00-10.00 | Rozwijanie krytycznego myślenia uczniów (wykład) – Paweł Penszko, Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie
Rozwijanie krytycznego myślenia uczniów (warsztaty) – dr hab. Krzysztof Biedrzycki, prof. UJ, Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie
10.00-10.10 | Przerwa na kawę
10.10-11.45 | Sesje warsztatowe
- Korepetycje z rezyliencji – Maja Korońska, nauczycielka i coachka
- Roboty edukacyjne Ozobot Bit+, Genibot, Indi w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – Robert Hejnicki, nauczyciel i edukator
- Efektywne uczenie się i notowanie – Alicja Radecka, nauczycielka
- Gry edukacyjne – Karolina Bagniewska, nauczycielka
10.45-11.00 | Przerwa na kawę
11.00-11.45 | Sesje warsztatowe
- Korepetycje z rezyliencji – Maja Korońska, nauczycielka i coachka
- Roboty edukacyjne Ozobot Bit+, Genibot, Indi w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – Robert Hejnicki, nauczyciel i edukator
- Efektywne uczenie się i notowanie – Alicja Radecka, nauczycielka
- Gry edukacyjne – Karolina Bagniewska, nauczycielka
11.55-12.05 | Podsumowanie konferencji – Sławomir Żebrowski, dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu
12.15-13.00 | Obiad
PRELEGENCI:
Emilia Andrzejczak – jest menadżerką, ekspertką edukacji pozaformalnej i trenerką, z wykształcenia i zamiłowania socjolożką.
Od ponad 20 lat prowadzi szkolenia i warsztaty, specjalizując się w kompetencjach miękkich, zarządzaniu oraz udzielaniu informacji zwrotnej. Tworzyła Program Trenerów Wewnętrznych i wiele programów i materiałów szkoleniowych w statystyce publicznej. Uzyskała brązowy poziom Programu Certyfikacyjnego Kirkpatricka® w zakresie ewaluacji szkoleń. Ukończyła studia podyplomowe z zarządzania projektami i posiada certyfikaty PMI oraz Prince2. Obecnie, we współpracy z NASK, współtworzy innowacyjny projekt mający na celu wsparcie dzieci w rozwijaniu umiejętności z zakresu nowych technologii oraz przełamywanie stereotypów związanych z budowaniem ścieżek kariery. Pasjonuje ją edukacja medialna, statystyczna oraz rozwój kompetencji przyszłości. Współtworzyła wiele ogólnopolskich działań edukacyjnych, w tym Olimpiadę Statystyczną oraz Europejski Konkurs Statystyczny, konkurs na najlepsze prace magisterskie i doktorskie. Tworzyła gry online dla dzieci i młodzieży oraz ofertę edukacyjną dla pasjonatów statystyki. Jest ekspertką w obszarze komunikacji i promocji, doświadczenie zdobyła w projektach krajowych (spisy powszechne) i międzynarodowych. Współautorka podręcznika UNECE na temat angażowania interesariuszy i komunikacji strategicznej.
Regularnie uczestniczy w konferencjach i spotkaniach branżowych. W swojej pracy podejmuje decyzje oparte na faktach i zawsze dąży do weryfikacji danych. Wierzy w siłę uczenia się przez całe życie.
Perspektywy edukacji pozaformalnej, fakty i mity
Edukacja pozaformalna, jakkolwiek jej nie definiujemy, zyskuje na znaczeniu w kontekście dynamicznych zmian na rynku pracy i technologii. Oferuje elastyczne i dostępne możliwości nauki i podnoszenia kompetencji dla osób w każdym wieku, na różnych etapach życia i w każdym zakresie oraz czasie. Jaka czeka nas przyszłość? Czy zastąpi klasycznie prowadzoną edukację? A może to klasycznie pojęte kształcenie zbliży się do edukacji pozaformalnej czerpiąc z niej to co najlepsze? Czy edukacja pozaformalna jest wartościowa oraz kto i jak z niej korzysta? Gdzie szukać tych najbardziej wartościowych możliwości? Na te i inne pytania spróbuję odpowiedzieć podczas swojego wystąpienia.
***
Karolina Bagniewska – nauczycielka języka polskiego z powołania (a także oligofrenopedagog, bibliotekarz, nauczyciel specjalista w dziedzinie pracy z uczniami z autyzmem) z 20-letnim doświadczeniem, mama dwójki nastolatków. Wielbicielka wszelkich gier planszowych, karcianych, po prostu „analogowych”. Zwolenniczka tezy, że gra się dla zabawy, a nie po to, żeby wygrać i gry bez negatywnej interakcji. Uczy w Zespole Szkół, CKU w Gronowie i zaraża swoją pasją młodzież i współpracowników.
Gry edukacyjne
Celem moich warsztatów jest pokazanie gier planszowych i karcianych z nieco innej perspektywy. Pokażę, w jak niestandardowy sposób można je wykorzystać w klasie i poza nią. Jak skutecznie pobudzić młodzież do działania i wprowadzić elementy zabawy do nauki.
Przekonam, że zasady są po to, żeby je łamać. Pokażę jak grać, żeby zawsze wygrać, jak grać, żeby „wilk (nauczyciel) był syty i owca (uczeń) cała” 😉
***
dr hab. Krzysztof Biedrzycki, prof. UJ – doktor habilitowany nauk humanistycznych, profesor w Katedrze Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz w Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym w Warszawie. Badacz edukacji, teoretyk procesu dydaktycznego oraz twórca narzędzi dydaktycznych do nauczania języka polskiego w szkole, historyk literatury, krytyk literacki i filmowy. Współtworzył i realizował liczne badania dotyczące dydaktyki języka polskiego. Współautor kilkunastu raportów z badań, w tym z międzynarodowych badań edukacyjnych PISA, a także monografii Błąd w dydaktyce. Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne. Na podstawie rozwiązań zadań z badania PISA. Od 2017 roku członek kolegium redakcyjnego pisma „Polonistyka. Innowacje”. W działalności akademickiej skupia się na współczesnej poezji polskiej oraz teorii i praktyce interpretacyjnej literatury różnych epok oraz filmu. Autor trzech monografii (Świat poezji Stanisława Barańczaka, Małgorzata Musierowicz i Borejkowie, Poezja i pamięć), zbioru esejów Wariacje metafizyczne, ponad 100 artykułów naukowych. Współautor dwóch serii podręczników do nauczania języka polskiego dla szkół ponadpodstawowych, zaangażowany w prace nad podstawami programowymi z zakresu języka polskiego w roku 2008. Ekspert Centralnej Komisji Egzaminacyjnej od 2009. Wykładał na uniwersytetach w USA i Francji.
Rozwijanie krytycznego myślenia uczniów
Sesja bazuje na niedawno prowadzonych w IBE PIB pracach dotyczących umiejętności krytycznego myślenia. Po omówieniu kwestii definicyjnych – czym jest, a czym nie jest krytyczne myślenie – podsumowane zostaną płynące z badań naukowych wnioski, jak można je skutecznie rozwijać wśród uczniów. W dalszej części omówione zostaną na przykładowych zadaniach sposoby rozwijania umiejętności krytycznego myślenia w trakcie pracy na lekcji.
***
Wojciech Glac – jest neurobiologiem, nauczycielem akademickim, pasjonatem uczenia i zapalonym popularyzatorem nauki. W pracy nauczyciela projektuje procesy uczenia się, opierając się na wiedzy z zakresu neuronauk i aktywnych metodach uczenia, w tym gamifikacji. Jest ekspertem w Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu Uniwersytetu Gdańskiego. Każdego roku prowadzi kilkadziesiąt wykładów popularnonaukowych o tematyce neurobiologicznej, od 15 lat organizuje Dni Mózgu w Trójmieście i jest laureatem nagrody Popularyzator Nauki w kategorii naukowiec w prestiżowym konkursie serwisu Nauka w Polsce PAP oraz MNiSW.
Gamifikacja (grywalizacja) w edukacji
Projektowanie zgrywalizowanego procesu edukacyjnego opiera się na dobraniu odpowiednich elementów gry do procesu uczenia, tak aby z perspektywy ucznia uczenie nabrało większych walorów i stało się swoistą wciągającą przygodą, a on sam głównym jej bohaterem. Zastosowanie grywalizacji (gamifikacji) w edukacji nie tylko wzbudza i utrzymuje wysoki poziom motywacji do uczenia się, ale samo w sobie jest również źródłem pozytywnych emocji, które sprzyjają budowaniu wśród uczniów pozytywnego stosunku do uczenia, przedmiotu, a także nauczyciela. A motywacja oraz emocje są procesami, które są niezbędne do prawidłowego i efektywnego funkcjonowania wszystkich procesów poznawczych, w tym uwagi i pamięci. Podczas wykładu na przykładach różnych form i konstrukcji grywalizacji, a także przykładów wykorzystanych w nich elementów gry, zaprezentowana zostanie różnorodność zastosowań gamifikacji oraz płynących z nich korzyści, a także praktyczne wskazówki dotyczące zasad konstruowania skutecznej grywalizacji.
***
dr hab. Bogusława Dorota Gołębniak, prof. uczeln., Uniwersytet Dolnośląski DSW – pedagożka; doktorat i habilitacja w UAM. Od 2000 roku związana z Uniwersytetem Dolnośląskim we Wrocławiu. Prowadzi studia i badania w obszarze nauki o nauczaniu i nauczycielach. W badaniach przyjmuje podejścia jakościowe. Promuje edukacyjne badania w działaniu prowadzone ze studentami i nauczycielami. W jej publikacyjnym dorobku znajdują się m.in. takie monografie jak: Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność; Edukacja poprzez język, czyli o całościowym uczeniu się; Uczenie metodą projektu; Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane; Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia, praktyka, przestrzeń rozwoju; Ku inkluzji społeczno-kulturowej w szkole. Od pedagogiki klasy do pedagogiki włączającej; Ekspansja uczenia się? Co z nauczaniem? Ku społeczno-kulturowym podejściom do edukacji nauczycieli.
Konstruktywizm w działaniu nauczycieli. Moda, nowa religia czy tylko/aż interesująca perspektywa dydaktyczna?
W wystąpieniu stawiam pytanie o status konstruktywizmu w szkole, w realnej praktyce edukacyjnej. Zastanawiam się, czy mamy do czynienia z pewną modą, nową religią, czy też z interesującą perspektywą w dydaktyce szkolnej. Nawiązując do dwóch wybranych tez prezentowanych w autorskim rozdziale Nauczyciele. Sposoby bycia w świecie nauczania, monografii wydanej w 2024 roku pod redakcją Doroty Klus Stańskiej (Dydaktyka i jej paradygmaty. Różnorodne światy szkoły), zapraszam do dyskusji istoty i określenia takich warunków brzegowych tego podejścia do nauczania, aby wyjść aplikację odgórnych zaleceń.
***
Marek Grzywna – finalista Global Teacher Prize 2025. Trener, coach AI, dyrektor szkoły. Właściciel firmy edukacyjnej, prezes Fundacji STEALAB. Ekspert edukacyjny z zakresu sztucznej inteligencji, metodyki nauczania, nowych technologii. Prowadzący kanał na YouTube oraz profile w mediach społecznościowych pod nazwą Markowa_Edukacja. Z wykształcenia biolog i informatyk. W 2019 roku ukończył kurs coachów sztucznej inteligencji Intel AI4Youth. Jest zwycięzcą etapu globalnego konkursu dla kreatorów sztucznej inteligencji AI Impact Shaper. Ambasador międzynarodowych firm i instytucji, tj. Intel czy Dell Technologies. Jest wykładowcą akademickim. Regularnie występuje jako prelegent, panelista i prowadzący wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji. Jest zdobywcą nagród edukacyjnych i biznesowych: zwycięzca etapu globalnego AI Impact Shapers 2021, zwycięzca Global Principal Award 2022 dla najlepszych dyrektorów na świecie, zwycięzca Global Edu Leader 202 oraz wyróżnionym (ex aequo 2 msc) w konkursie Nauczyciel Roku 2022.
Kompetencje 4K w perspektywie całożyciowej
Współczesna edukacja wymaga przygotowania uczniów do dynamicznie zmieniającego się świata, w którym kluczowe stają się kompetencje 4K: krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja. W swoim wystąpieniu przedstawię, jak te umiejętności kształtują rozwój jednostki w perspektywie całożyciowej – od edukacji szkolnej po aktywność zawodową i społeczną w dorosłym życiu. Omówię także sposoby ich rozwijania w szkole oraz wyzwania, jakie stoją przed nauczycielami i systemem edukacji. Podkreślę znaczenie świadomego kształtowania kompetencji 4K, które pozwalają na skuteczne funkcjonowanie w społeczeństwie opartym na wiedzy.
***
Robert Hejnicki – dyplomowany nauczyciel informatyki i techniki, edukator i trener ICT. Jest autorem wielu szkoleń doskonalących kompetencje cyfrowe nauczycieli przedszkoli, szkół, pracowników placówek oświatowych i kulturalnych oraz ich prowadzącym. Jego pasją jest edukacja i doskonalenie, zarówno tych najmłodszych, jak i najstarszych uczestników szkoleń. Miłośnik robotyki, kodowania i programowania, rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, sztucznej inteligencji, technologii druku 3D oraz szeroko pojętych nowatorskich rozwiązań cyfrowych. Jest również członkiem Polskiego Towarzystwa Informatycznego oraz egzaminatorem ICDL. Za swoje zaangażowanie, szczególne osiągnięcia i pracę na rzecz edukacji otrzymał dwukrotnie Nagrodę Dyrektora Szkoły, dwukrotnie Dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy oraz Nagrodę Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty i Nagrodę Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Roboty edukacyjne Ozobot Bit+, Genibot, Indi w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Robotyka w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zastosowaniem robotów edukacyjnych Ozobot Bit+, Genibot i Indi. Podczas warsztatów poznasz zasady działania, możliwości i zastosowanie robotów w różnych aktywnościach z narzędziami: wirtualne puzzle i symulator robota Ozobot, drewniane puzzle, puzzle AR, gra edukacyjna Code the globe, maty do kodowania.
***
Maja Korońska – nauczycielka języka angielskiego, etyki i kreatywności, oligofrenopedagożka, trenerka biznesu i kompetencji miękkich, coach ICF, certyfikowana trenerka TUS. Poza szkołą pracuje jako manager ds. reklamy i promocji Festiwalu Wisły, tłumaczka, szkoleniowiec.
Korepetycje z rezyliencji
To warsztat, który wyposaży Cię w apteczkę „pierwszej pomocy" w przypadku silnego stresu, dostarczy Ci narzędzi do zadbania o sprężystość psychiczną. W atmosferze bezpieczeństwa, będziesz mógł odpowiedzieć sobie na pytania, w jaki sposób reagujesz na pojawiające się wyzwania i kryzysy, rozpoznać wzorce myślowe i przekonania, które Ci nie służą. Przećwiczysz techniki oddechowe regulujące napięcie systemu nerwowego oraz medytację uważności.
***
Marta Młyńska – germanistka, trenerka, szkoleniowczyni, coachka, metodyczka, eduentuzjastka, edukatorka, pasjonatka ludzi i rozwoju osobistego, nauczycielka dyplomowana, wykładowczyni, finalistka konkursu Nauczyciel Pomorza 2018, Członkini Kolegium Ekspertów Instytutu Strategie 2050, nagrała podcasty na aplikację Diet & Training by Ann Anny Lewandowskiej, laureatka konkursów o zasięgu ogólnopolskim, m.in. „Deutsch hat Klasse” i „Schule im Wandel”, stypendystka Goethe Institut w Warszawie, egzaminatorka maturalna, autorka wielu publikacji z obszaru oświaty i edukacji, tworzy materiały dydaktyczne i autorskie kursy, organizuje i prowadzi szkolenia, webinary oraz konferencje, przemawia na eventach edukacyjnych, wspomaga szkoły w rozwoju, współpracuje z instytucjami oświatowymi i biznesem, wspomaga szkoły w rozwoju, ambasadorka programów Be. Eco i Be. Net, programów Fundacji Digital University: Be. Eco i Be. Net.
Mów do siebie dobrze, bo słucha Cię ktoś bardzo ważny. Dlaczego komunikacja intrapersonalna jest taka ważna
Przypomnij sobie, jak mówisz do siebie, gdy nie czujesz satysfakcji z efektów swojej pracy, gdy Twoje wysiłki nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, a frustracja rośnie? A może wysyłasz wtedy do siebie złośliwe, krytyczne komentarze? Ile razy czułaś i czułeś, że nie jesteś wystarczająco dobra i dobry, choć wkładasz całe serce w to, co robisz? A co by było, gdybyśmy zaczęli mówić do siebie z większą troską, życzliwością i serdecznością zamiast z lekceważeniem, wstrętem czy pogardą? Zapominamy, że im częściej obdarzamy siebie surową krytyką, tym głośniej odbija się ona w naszej głowie, coraz bardziej niszcząc poczucie naszej własnej wartości oraz destrukcyjnie wpływając na nasze relacje z innymi ludźmi. Podczas wystąpienia uświadomisz sobie, jak zmienić te niesprzyjające wewnętrzne dialogi i zacząć traktować się lepiej, a dzięki temu i innych, oraz poczuć w swoim życiu więcej satysfakcji i zadowolenia.
***
Paweł Penszko – ekspert kluczowy ds. badań i analiz w Instytucie Badań Edukacyjnych - Państwowym Instytucie Badawczym. Absolwent Instytutu Socjologii i Instytutu Slawistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2006 roku realizuje badania społeczne w obszarze edukacji i rynku pracy. Wieloletni pracownik Instytutu Badań Edukacyjnych, w którym jest obecnie odpowiedzialny za prowadzenie analiz i podsumowywanie wyników międzynarodowych badań naukowych na potrzeby polityki i praktyki edukacyjnej. Współautor opracowania Krytyczne myślenie, ocena wiarygodności informacji. Wnioski z międzynarodowych badań edukacyjnych i przeglądu literatury.
Rozwijanie krytycznego myślenia uczniów
Sesja bazuje na niedawno prowadzonych w IBE PIB pracach dotyczących umiejętności krytycznego myślenia. Po omówieniu kwestii definicyjnych – czym jest, a czym nie jest krytyczne myślenie – podsumowane zostaną płynące z badań naukowych wnioski, jak można je skutecznie rozwijać wśród uczniów. W dalszej części omówione zostaną na przykładowych zadaniach sposoby rozwijania umiejętności krytycznego myślenia w trakcie pracy na lekcji.
***
Patrycja Pietrzak – 24-letnia tancerka, choreograf i instruktorka tańca jazzowego z 12-letnim doświadczeniem scenicznym i turniejowym. Specjalizuje się w stylach jazz i modern, a swoje umiejętności doskonaliła m.in. podczas prestiżowego, pięciotygodniowego programu Summer Intensive w słynnej szkole Alvin Ailey w Nowym Jorku.
Jest aktualną Mistrzynią Polski, Europy i Świata w federacji PZST i WDSF . Od 5 lat prowadzi zespół Avocado Węgrów, który pod jej kierownictwem wielokrotnie zdobywał Mistrzostwo Polski, Europy i Świata, a w marcu 2025 roku sięgnął po potrójne Mistrzostwo Polski.
Solistki, które prowadzi, są również w czołówce najlepszych w Polsce.
Na co dzień jest kierownikiem zespołu liczącego ponad 170 tancerzy. Jako choreograf i instruktor dba nie tylko o rozwój artystyczny swoich podopiecznych, ale także o budowanie w grupie poczucia wspólnoty, wzajemnego wsparcia i przyjaźni. Jej celem jest stworzenie dla dzieci miejsca, w którym mogą rozwijać swoją pasję do tańca, uczyć się nowych umiejętności, a także nawiązywać relacje i dobrze się bawić.
Tworzy również autorskie spektakle taneczne dla dzieci, takie jak "Dziewczynka z zapałkami" czy "Królowa Śniegu", w których łączy taniec z opowieściami pełnymi emocji i wartości.
Indywidualne podejście do talentu – jak wspierać uzdolnionych uczniów w rozwoju
W wystąpieniu poruszę temat wyzwań, przed którymi stoją uczniowie łączący intensywne treningi, udział w zawodach oraz twórczość artystyczną, taką jak praca nad spektaklami czy próby związane z przygotowaniami do wystąpień. Wiele dzieci, osiągających sukcesy na poziomie Mistrzostw Polski, Europy i Świata, a także biorących udział w profesjonalnych projektach artystycznych, zmaga się z brakiem zrozumienia i wsparcia ze strony nauczycieli. Często gorsze oceny wynikają z braku czasu na naukę po powrocie z zawodów czy prób, a nie z braku zaangażowania. Podzielę się własnymi doświadczeniami, które pokazują, jak ważne jest indywidualne podejście do uczniów z pasją. Zwrócę uwagę na konieczność dostrzegania w nich potencjału i wspierania ich rozwoju, co może przyczynić się do ich sukcesów na wielkich scenach, a szkoła stanie się częścią ich drogi do realizacji marzeń.
***
prof. dr hab. Beata Przyborowska – jest profesorką nauk społecznych specjalizującą się w naukach o edukacji. Pełniła funkcję Kierowniczki Zakładu Pedagogiki Szkolnej IP UMK. Przez dwie kadencje była Prodziekanką Wydziału Nauk Pedagogicznych ds. kształcenia nauczycieli i studiów podyplomowych. Przez trzy kadencje pełniła funkcję Prorektorki ds. Kształcenia, później ds. Studenckich UMK w Toruniu. Między innymi brała udział w pracach Rady Szkolnictwa Wyższego nad standardami kształcenia nauczycieli w Polsce. Jest członkinią Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk (2024-2027) oraz Polskiego Towarzystwa Naukowego.
Pracuje w Instytucie Nauk Pedagogicznych na Wydziale Filozofii i Nauk Społecznych UMK w Toruniu.
Specjalizuje się w naukach o edukacji, szczególnie w pedagogice ogólnej i innowacyjności, prowadząc badania dotyczące m.in. dobrostanu liderów edukacji, innowacyjności nauczycieli i placówek edukacyjnych. Jest autorką ponad 140 publikacji naukowych.
Jej pasją jest aktywność fizyczna i literatura. Jest instruktorką hatha joga, prowadzi ją dla przyjaciół. Jej pasją jest jogging, rower w górach i po nizinach i narty biegowe.
Integralna praktyka całożyciowa nauczyciela/lidera edukacji
Obecnie mamy do czynienia z bezprecedensową sytuacją określaną syndemią – synergią różnych epidemii (zagrożeń biologicznych, zaburzeń psychicznych, toczącą się wojną, niepewną sytuacją geopolityczną). Znaleźliśmy się w sytuacji ekstremalnej – granicznej, która pomimo negatywnych doświadczeń może nieść również szansę sięgania do swoich ukrytych mocy i zasobów. Wystąpienie przedstawia koncepcję Integralnej Praktyki Życiowej (Integral Life Practice) – kompleksowego podejście do samorozwoju w cyklu życia. Oferuje nauczycielom i liderom edukacji wyjątkowo adaptacyjne podejście do konstruowania zrównoważonego i zbalansowanego życia prywatnego i zawodowego, które jest odpowiednie dla każdego człowieka w trudnym i pełnym napięć życiu.
***
Alicja Radecka – nauczycielka języka angielskiego i doradztwa zawodowego, trenerka efektywnych metod nauki; pasjonatka rozwoju osobistego i nieustannego odkrywania, jak uczynić naukę bardziej angażującą i skuteczną, miłośniczka książek i aktywnego stylu życia.
Efektywne uczenie się i notowanie
Odkryj strategie, które naprawdę działają! Czy Twoi uczniowie zapominają materiał tuż po sprawdzianie? A może sam/a chcesz uczyć się szybciej i skuteczniej? Na szkoleniu poznasz sprawdzone metody nauki, dowiesz się, jak notować mądrze, by lepiej zapamiętywać i szybko wracać do kluczowych informacji. Zastosujesz techniki od razu – szkolenie łączy teorię z praktyką, dzięki czemu natychmiast wdrożysz nowe strategie w codziennej pracy dydaktycznej.
***
Maciej Roth – partner biznesowy w Centrum Rozwoju Edukacji A-Z, ekspert w dziedzinie edukacyjnych technologii, dystrybutor innowacyjnych rozwiązań dla szkół, w tym aplikacji edukacyjnych oraz technologii zSpace w Polsce. Specjalizuje się we wdrażaniu narzędzi VR/AR, AI oraz druku 3D w procesie nauczania. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i edukatorów, pomagając im efektywnie korzystać z nowoczesnych technologii w codziennej pracy.
Uczenie się przez całe życie jako kompetencja przyszłości
Współczesna edukacja stoi przed wyzwaniem integracji nowych technologii, takich jak druk 3D, VR/AR oraz sztuczna inteligencja, w codzienną pracę nauczycieli. Wystąpienie skupi się na roli lifelong learning jako kluczowej kompetencji przyszłości oraz na tym, jak nowoczesne narzędzia mogą wspierać edukatorów w ich codziennych obowiązkach. Omówione zostaną praktyczne przykłady wdrożeń, w tym rozwiązania oparte na AI, jak Sciobot.pl (automatyczne generowanie scenariuszy lekcji) oraz Datorium.ai (analityka edukacyjna). Nauczyciele nie muszą znać wszystkich technologii, ale powinni wiedzieć, jak z nich korzystać, aby skutecznie angażować uczniów i rozwijać ich umiejętności na miarę XXI wieku.
***
Przemysław Staroń – psycholog, wykładowca, trener i edukator, autor bestsellerowej serii Szkoła bohaterek i bohaterów. Nagrodzony przez Komisję Europejską twórca Zakonu Feniksa, tutor ponad 50 olimpijczyków z filozofii. Nauczyciel Roku 2018, finalista Global Teacher Prize 2020, Digital Shaper 2020, Członek Kolegium Ekspertów Instytutu Strategie 2050. Twórca #utrzy, wyróżniony w konkursie im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” i konkursie o Nagrodę im. Janusza Korczaka, nagrodzony LGBT+ Diamond 2019 Polish Business Award, zasiada w Radzie Eksperckiej infuture.institute Natalii Hatalskiej oraz w Radzie Mentorskiej Funduszu Stypendialnego Fundacji Rafała Brzoski, ambasador Fundacji Kosmos dla Dziewczynek, programów Fundacji Digital University: Be. Eco i Be. Net.
Edukacja transgeneracyjna (międzypokoleniowa)
Edukacja transgeneracyjna to most łączący pokolenia – przestrzeń, w której młodsze uczą się od starszych, a starsze od młodszych. W tym wystąpieniu pokażę Ci, jak edukacja może stać się przestrzenią wzajemnej wymiany, wsparcia i inspiracji. Wyobraź sobie świat, w którym młodsze pokolenia zyskują mądrość od starszych, a starsze uczą się nowych narzędzi i świeżych perspektyw. Co się stanie, gdy połączymy te światy i zrozumiemy, że każda generacja ma coś cennego do zaoferowania? To wystąpienie pomoże Ci zobaczyć, jak edukacja międzypokoleniowa wzmacnia więzi, buduje szacunek i daje szansę na większe zrozumienie. Odkryj, jak wspólne uczenie się zmienia życie – Twoje, Twoich uczennic i uczniów, Twojej społeczności.
***
Sylwia Światłowska – psycholog, trener i doradca zawodowy w Centrum Rozwoju Talentów. Na co dzień pracuje zarówno z młodzieżą, jak i osobami dorosłymi, prowadząc konsultacje indywidualne i warsztaty. Ukończyła I i II stopień szkolenia Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach. W pracy z drugim człowiekiem koncentruje się na pomocy w odnalezieniu mocnych stron, predyspozycji i talentów.
Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach: moc motywujących pytań
Podczas wystąpienia przybliżę ideę Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach i pokażę, jak w praktyce, koncentrując się na tym, co działa, można zwiększyć swoją motywację. Dowiemy się, jak codzienna refleksja pomaga nauczycielom i uczniom dostrzegać drobne sukcesy, budować pozytywne relacje i wzmacniać chęć do nauki oraz nauczania. W trakcie spotkania zaprezentuję praktyczne pytania, które pomagają zmieniać perspektywę, oraz inspirujące przykłady ich zastosowania. Zapraszam do odkrycia, jak niewielkie zmiany w sposobie myślenia mogą prowadzić do wielkich efektów w edukacji!
***
Sławomir Żebrowski – dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, konsultant ds. doskonalenia kadry kierowniczej oświaty, wykładowca na studiach podyplomowych i kursach kwalifikacyjnych. Nauczyciel fizyki, informatycznych przedmiotów zawodowych i matematyki, trener wspomagania oświaty i biznesu, autor publikacji i propagator nowatorskich rozwiązań w zarządzaniu i edukacji. Specjalizuje się w prawie oświatowym, zarządzaniu w edukacji, naukach przyrodniczych i technologiach informacyjno-komunikacyjnych.
***
Zespół organizatorów:
● Sławomir Żebrowski – dyrektor KPCEN, konsultant ds. doskonalenia kadry kierowniczej
tel. kom. 881-93-00-83 e-mail: Slawomir.Zebrowski@kpcen-torun.edu.pl
● Dorota Andrzejewska – konsultantka ds. doradztwa zawodowego i kształcenia zawodowego
tel. kom. 881-93-31-90 e-mail: Dorota.Andrzejewska@kpcen-torun.edu.pl
● Aleksandra Kondrat – konsultantka ds. edukacji klasycznej
tel. kom. 881-93-33-67 e-mail: Aleksandra.Kondrat@kpcen-torun.edu.pl