Akredytacja Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr (WEPSiP.546.6.2020.KM)
kpcen facebook kpcen youtube kpcen instagram KPCEN linkedin
kpcen bip

Kujawsko-Pomorski Festiwal Projektów Edukacyjnych - wyniki XV edycji dla nauczycieli

15.04.2025

Uroczystość ogłoszenia laureatów XV edycji Kujawsko-Pomorskiego Festiwalu Projektów Edukacyjnych odbyła się 15 kwietnia 2025 r. w KPCEN w Toruniu. W tym roku konkurs skierowaliśmy do nauczycieli.

Głównym organizatorem Kujawsko-Pomorskiego Festiwalu Projektów Edukacyjnych XV edycji - dla nauczycieli jest Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, a współorganizatorami Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku i Bydgoszczy.
Wydarzenie zostało objęte Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Honorowym Patronatem Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty. 

Dlaczego metoda projektu jest tak ważna? Odpowiedź jest prostsza, niż mogłoby się wydawać – bo całe nasze życie to właśnie jeden wielki projekt, złożony z wielu mniejszych: pełen pytań, prób, odkryć i twórczych rozwiązań.

Prace (wpłynęło 15 projektów) oceniała kapituła konkursowa: Iwona Rostankowska i Wiesława Kitajgrodzka (KPCEN w Bydgoszczy), Dorota Łańcucka i Tamara Kozikowska (KPCEN we Włocławku), Małgorzata Trzeciak i Anna Molenda (KPCEN w Toruniu).

Galę Festiwalu zaszczycili obecnością zaproszeni goście: Elżbieta Piniewska (przewodnicząca Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego), Beata Sikorska (kujawsko-pomorska wicekurator oświaty), Marek Wojtkowski (członek Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego), Marta Humienna (prezes oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Toruniu), Jerzy Wiśniewski (przewodniczący Komisji Międzyzakładowej Pracowników Oświaty i Wychowania w Toruniu NSZZ "Solidarność"), Anna Fijałkowska (Urząd Marszałkowski), dr Marek Rubnikowicz (Kujawsko-Pomorskie Centrum Dziedzictwa), a także członkinie kapituły konkursowej: Dorota Łańcucka i Tamara Kozikowska (KPCEN we Włocławku) oraz Wiesława Kitajgrodzka i Iwona Rostankowska (KPCEN w Bydgoszczy). Wszystkich zebranych przywitał dyrektor KPCEN w Toruniu Sławomir Żebrowski.

Nagrody ufundowali: Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, Lipnowskie Towarzystwo Kulturalne im. Poli Negri, Kujawsko-Pomorskie Centrum Dziedzictwa w Toruniu, Kujawsko-Pomorskie Centra Edukacji Nauczycieli w Toruniu i Bydgoszczy.

Laureaci:

 

 

I miejsce 
Aneta Korpalska
Ulotne chwile Ognika
Liceum Jagiellońskie, Katolickie Liceum Akademickie w Toruniu

 

 

 

 

 

II miejsce
Elżbieta Żeglarska
kARTony, czyli wielka historia w małym wydaniu
Szkoła Podstawowa im. Zawiszy Czarnego z Garbowa w Warszewicach

 

 

 

 

 

III miejsce 
Bogumiła Lubiszewska i Dominika Warska
Podróż w czasie
Zespół Szkół Mechanicznych Elektrycznych i Elektronicznych w Toruniu

 

 

 

 

 

Wyróżnienie
Marta Owczarek-Boraczyńska
Pola Negri – gwiazda  z Lipna
Szkoła Podstawowa w Strzygach

 

 

 

 

 

Wyróżnienie
Agata Ziółkowska
Tajemnice Ireny Sczanieckiej – wywiad z bohaterką codzienności przy wykorzystaniu AI
Szkoła Podstawowa im. ks. Leona Poeplau w Kończewicach

 

 

 

 

 

O projektach opowiedziała Anna Molenda, konsultantka ds. języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych, która poprowadziła uroczystość:

Zebraliśmy się dziś niczym kronikarze przeszłości, aby opowiedzieć historię – nie jedną, lecz wiele. Historię splecioną z pasji, zaangażowania i edukacyjnej odwagi. Nasza podróż to nie sucha relacja z działań – to niekiedy wzruszająca ballada o miejscach, ludziach i ideach. Oto zaczynamy…

W zacisznych murach Szkoły Podstawowej im. ks. Leona Poeplau w Kończewicach Agata Ziółkowska tchnęła cyfrowe życie w postać wielkiej duchem kobiety – Ireny Sczanieckiej. „Tajemnice Ireny Sczanieckiej – wywiad z bohaterką codzienności przy wykorzystaniu AI” to projekt, w którym przeszłość spotkała się z przyszłością, a sztuczna inteligencja wyciągnęła dłoń ku pamięci niezapomnianych aktywności jednej z najważniejszych aktywistek naszego regionu.

 

W blasku srebrnego ekranu i czarno-białych marzeń, Pola Negri – gwiazda z Lipna – powróciła na chwilę z mgieł zapomnienia. Jej historia, opowiedziana przez Martę Owczarek-Boraczyńską i uczniów ze Szkoły Podstawowej w Strzygach, staje się czymś więcej niż tylko wspomnieniem. To manifest możliwości – dowód na to, że nawet z najmniejszej miejscowości można sięgnąć gwiazd. Pola Negri nie tylko podbiła Hollywood – ona udowodniła, że marzenia mają skrzydła – tak silne, by przekraczać najodleglejsze granice. A dziś jej opowieść mówi do młodych: nie bójcie się marzyć, bo sukces nie pyta, skąd jesteś, tylko dokąd zmierzasz.

 

Z kolei w sercu Brodnicy, gdzie natura próbuje przebić się przez betonowe płuca miasta, Paweł Cieczko zasiał nadzieję w postaci projektu „Brodnica Beehouses – oaza dla miejskich zapylaczy”. Bo przecież bez pszczół i innych pożytecznych zapylaczy świat byłby milczący jak pusta klasa. To one – niepozorne, skrzydlate istoty – są cichymi architektami życia. Tam, gdzie brzęczy pszczoła, tam bije puls planety. Dzięki takim projektom uczymy się, że troska o najmniejsze stworzenie to troska o cały ekosystem – i o nas samych.

 

Wędrując dalej, docieramy tam, gdzie mury pamiętają echa stóp rycerzy. „Zamki wokół nas” – projekt Magdaleny Kosk i Doroty Januczek ze Szkoły Podstawowej im. Wojska Polskiego w Pluskowęsach – udowodnił, że przeszłość wciąż stoi tuż obok, gotowa przemówić do uważnych uczniów.

 

W Toruniu, gdzie historia pachnie piernikiem i opowieściami, Aneta Korpalska z Katolickiego Liceum Akademickiego wprowadziła nas w liryczny świat pod tytułem „Ulotne chwile Ognika” – projekt, który zatrzymał czas na kartkach wspomnień. Ale to nie tylko wspomnienia – to prawdziwa sceniczna poezja. Uczniowie, niczym zawodowi aktorzy, z niezwykłym kunsztem wcielili się w postacie utkane z pamięci i czułości. Ich interpretacje poruszały serca, a oryginalność wyboru tematu pokazała, że to, co pozornie zwyczajne, może stać się materiałem na wielką sztukę. Bo przecież to właśnie ulotne chwile są najtrwalsze, gdy zostaną dobrze opowiedziane.

 

Gdy mowa o opowieściach – nikt nie opowiada ich lepiej niż teatr. A gdy teatr mieści się w pudełku, wtedy powstaje magia – „Legendarny Toruń w kamishibai”, projekt Karoliny Florianowicz i Karoliny Szostak-Lubomskiej ze Szkoły Podstawowej nr 35 im. Polskich Olimpijczyków w Toruniu – to spektakl wyobraźni, który nie potrzebuje kurtyny. Toruń – miasto Mikołaja Kopernika, gotyckich murów i piernikowego zapachu – to niewyczerpane źródło opowieści. I właśnie technika kamishibai – tradycyjnego japońskiego teatru ilustracji – okazała się do tego idealna. W kamishibai słowo spotyka się z obrazem, a historia snuje się nie na ekranie, lecz na kartach wsuwanych do drewnianej skrzyneczki. To teatr intymny, ciepły, wymagający skupienia, a zarazem otwierający drzwi do świata wyobraźni jak żaden inny. Dzięki temu uczniowie stali się narratorami legend – z dumą, pasją i dziecięcą świeżością, przypominając, że Toruń to miasto, które zawsze ma coś do opowiedzenia.

Na polach ziemi chełmińskiej rozbrzmiało echo dawnych zawodów – „Młodzi Koziarze ziemi chełmińskiej”, dzięki Magdalenie Augustyn-Kalinowskiej i Kindze Szarafińskiej z Małych Łunaw, przywrócili do życia ginące tradycje z szacunkiem godnym etnografa.

 

 

Potem… wznieśliśmy oczy ku niebu. „Ale kosmos!” – wykrzyknęły Honorata Herman-Meller i Magdalena Szostak ze Szkoły Podstawowej nr 27 im. Elżbiety Zawackiej w Toruniu – i zabrała nas w podróż, gdzie każda gwiazda była pytaniem, a każda odpowiedź – nowym odkryciem.

 

 

Z kolei Aleksandra Mandosik z Łążyna II udowodniła, że nawet mała gmina może skrywać wielkie sekrety. „Gmina Obrowo pełna tajemnic – legendy, które wciąż żyją” – to projekt, w którym wieczorne opowieści przy kominku znów ożyły w uczniowskich oczach.

 

Nieco dalej, w sercu Włocławka, dwie nauczycielki – Anita Perlikowska i Lidia Zbroszczyk – wymyśliły grę, która zamieniła miasto w planszę przygód. „Gra terenowa WŁOCLOVEK” była nie tylko edukacyjna – była sercem, które biło rytmem miasta. Sam tytuł projektu to mała językowa perełka – „Włocławek” zyskał tu nowe brzmienie: pełne czułości i przywiązania. WŁOCLOVEK – bo przecież w tym mieście też kwitnie miłość: do miejsca, do ludzi, do historii .Ta gra była jak list miłosny do rodzinnego miasta, w którym każdy zakręt uliczki i każda tablica informacyjna stawały się okazją do zakochania się w Włocławku – na nowo.

 

A w Brodnicy – znów Brodnica! – wędrowaliśmy z odkrywcami „EDUTROP-u”, gry edukacyjnej stworzonej przez Magdalenę Pestkę-Pachnik i Marzenę Pucek z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1. Ich wyprawa była niczym Indiana Jones z tornistrem – pełna zagadek, emocji i dziecięcej ekscytacji. Ale to nie była tylko gra – to była lekcja zakorzenienia. Najmłodsi poszukiwacze przygód odkrywali historię, kulturę i wartości swojego regionu. Dzięki EDUTROP-owi uczniowie zrozumieli, że każda ulica może opowiadać historię, a każdy kamień może być świadkiem czasu – wystarczy tylko dobrze się przyjrzeć.

 

Są też historie, które mieszczą się… w kartonie. Ale nie byle jakim! „kARTony, czyli wielka historia w małym wydaniu” autorstwa Elżbiety Żeglarskiej z Warszewic pokazały, że nawet pudełko może być wehikułem czasu.

 

 

Choć Bydgoszcz to potężne miasto – stolica województwa i miejsce o bogatej historii – to dr Eliza Tarary z Niemcza udowodniła, że „BYDZIA fajna jest!” – z humorem, dystansem i ogromem lokalnego serca. Projekt przybrał formę gry edukacyjnej. Dzięki tej inicjatywie uczniowie mogli spojrzeć na Bydgoszcz nie jak na punkt na mapie, ale jak na żywą opowieść, pełną znaczeń i emocji. „BYDZIA” – bo tak pieszczotliwie nazywa ją wielu mieszkańców – okazała się nie tylko fajna, ale i fascynująca.

 

Na królewskim szlaku, w Janowie, Angelika Szczechowicz tchnęła życie w postać „Królewny Anny” – projekt, który nie tylko przybliżał postać Anny Wazówny, ale również uczył szacunku do kobiet tworzących historię. Kulminacyjnym momentem była rozmowa z dr Alicją Saar-Kozłowską z UMK w Toruniu – wybitną badaczką życia królewny, autorką książki „Infantka Szwecji i Polski Anna Wazówna 1568–1625. Legenda i rzeczywistość”. Wywiad odkrywał przed uczniami fascynujące fakty z życia Wazówny: jej działalność, śmierć, miejsce pochówku oraz zachowane pamiątki, które przypominają, że historia to nie tylko daty – to ludzie, ich wybory i pamięć, którą warto pielęgnować.

A na koniec... jakżeby inaczej – czas. Bo wszystko, co dziś opowiedziane, to „Podróż w czasie”. Tę podróż zafundowały nam Dominika Warska i Bogumiła Lubiszewska z Zespołu Szkół Mechanicznych, Elektrycznych i Elektronicznych w Toruniu – bo czas to nie tylko fizyka, to wspomnienie, marzenie, nadzieja. Uczniowie wyruszyli w niezwykłą wyprawę nie przez wieki, lecz przez rodzinne historie – rozmawiając z babciami i dziadkami, pytali ich, co by zmienili w przeszłości, gdyby dostali taką szansę. To były wzruszające rozmowy, pełne refleksji, uśmiechów i cichego wzruszenia – rozmowy, które udowodniły, że czas najlepiej mierzy się sercem.

 

Drodzy Państwo, to nie tylko podsumowanie projektów. To mozaika. Kronika. Opowieść o tym, jak szkoła może być przestrzenią zachwytu, odkrywania, wspólnoty. Dziękuję wszystkim nauczycielom – Mistrzom i Przewodnikom – oraz ich uczniom, dzięki którym ta opowieść mogła powstać.

A teraz niech biją brawa! Dla Was, dla historii, które stworzyliście.

 

Relacje medialne z wydarzenia:

Polskie Radio PiK - "Ulotne chwile Ognika". Młodzież Liceum Jagiellońskiego w Toruniu kręci filmy

TVP 3 Bydgoszcz - Pomagają odkrywać uczniom Kujawy i Pomorze. Nauczyciele i ich projekty nagrodzone!

Link do zwycięskiego projektu na Youtube - Ulotne chwile Ognika

 

Ostatnie aktualności
I Kujawsko-Pomorskie Ekoforum dla Nauczycieli „Budujemy przyszłość, chronimy klimat!”
05.05.2025 czytaj...
Szkolimy się dla Was
06.05.2025 czytaj...
Gala Konkursu na działania edukacyjne „Wokół historii regionu"
02.05.2025 czytaj...
Edukacja na miarę XXI wieku ze Zintegrowaną Platformą Edukacyjną - relacja
30.04.2025 czytaj...
Dzień Książki i Praw Autorskich - relacja
15.04.2025 czytaj...