Uczenie się przez dociekanie – IBSE & IBL w praktyce
Jak pracować metodami IBSE (Inquiry Based Science Education) i IBL (Inquiry Based Learning)? Chcąc pokazać nauczycielom przykłady takich działań, zorganizowaliśmy 20 lutego 2020 r. konferencję Uczenie się przez dociekanie, czyli o nowoczesnych metodach nauczania, która odbyła się w auli Centrum Dialogu w Toruniu i spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony nauczycieli. Już w pierwszych dwóch dniach rekrutacji wszystkie miejsca zostały zajęte. Ostatecznie w wydarzeniu wzięło udział 110 nauczycieli z całego województwa.
Konferencję przygotował zespół nauczycieli i specjalistów: Barbara Iwanowska, Krzysztof Rochowicz i Małgorzata Trzeciak – kierownik formy. Naszym celem było wskazanie nauczycielom, że uczenie się przez dociekanie to nauka oparta na zadawaniu pytań i dociekaniu – to podejście do nauczania i uczenia się, które umieszcza uczniów w centrum doświadczeń edukacyjnych. Nauczyciele natomiast tworzą środowisko, w którym pomysły młodych ludzi są rozwijane i traktowane z szacunkiem. Taki sposób pracy generuje hałasy, może nawet w pojęciu tradycyjnych nauczycieli rozgardiasz na lekcji, ale okazuje się (zwłaszcza w przedmiotach przyrodniczych) znacznie skuteczniejsze od nauczania, które wiąże się tylko z przekazywaniem wiedzy.
Wydarzenie było podzielone na dwie części. W pierwszej wykłady wygłosili prof. dr hab. Stanisław Dylak (pracownik naukowy Zakładu Pedeutologii UAM, pedagog, dydaktyk i pedeutolog) – Uczenie się przez dociekanie, budowanie wiedzy przez ucznia, Dawid Łasiński (nauczyciel chemii, prowadzi na YouTube kanał Pan Belfer) – Moc kreatywności, czyli o tym, co nam jeszcze zostało i Łukasz Sporny (chemik, dyrektor Centrum Chemii w Małej Skali) – Doświadczaj i odkrywaj, czyli IBSE w praktyce. Druga część konferencji – warsztatowa – poprowadzona została przez Centrum Chemii w Małej Skali – Planeta natury – metoda IBSE oraz Dawida Łasińskiego – Studio foto-video w kieszeni – poznaj moc kreatywności ukrytą w Twoim smartfonie.
Konferencja uzyskała bardzo dobrą ocenę u nauczycieli. 100% odbiorców oceniło ją bardzo dobrze, a wśród komentarzy odnaleźliśmy takie stwierdzenia: „wszystko było bardzo ciekawe, nie umiem wybrać naj…”, „genialni prowadzący, mimo że to nie moje przedmioty, bawiłam się świetnie”, „konferencja super!!!”. Cieszy również cały szereg pozytywnych komentarzy na Facebooku. Najwięcej ciepłych słów otrzymał wykład prof. Dylaka, ale i pozostałym prowadzącym uczestnicy nie szczędzili pochwał za innowacyjność w podejściu do metodyki nauczania.
Mamy nadzieję, że nauczyciele wynieśli z konferencji poczucie, że uczenie metodami dociekania naukowego to jest przyszłość edukacji. Zachęceni pozytywnym odbiorem i widząc konieczność oswojenia nauczycieli z nowoczesnymi metodami nauczania, planujemy w maju drugą część konferencji, na którą już dziś serdecznie zapraszamy.