Planowanie działań w Szkole/Przedszkolu Promującym Zdrowie
Planowanie to kluczowy etap, który odróżnia systemowe podejście Szkoły i Przedszkola Promującego Zdrowie od przypadkowych akcji. Proces ten musi opierać się na wnioskach z diagnozy i angażować całą społeczność placówki.
Etapy planowania:
- 
	Punkt wyjścia – diagnoza: Każdy plan jest odpowiedzią na problemy i potrzeby zidentyfikowane podczas diagnozy. Jej efektem jest lista problemów do rozwiązania. 
- 
	Faza wstępna: Zanim powstanie szczegółowy plan, zespół koordynujący, na podstawie listy problemów, wybiera problem priorytetowy. Następnie analizuje jego przyczyny i poszukuje rozwiązań, które staną się podstawą dla zadań w planie. 
- 
	Budowanie planu: Plan musi być konkretny, szczegółowy i zawierać elementy umożliwiające ewaluację. Zgodnie ze strategią „małych kroków”, należy wybrać jeden, maksymalnie dwa cele na dany okres. 
- 
	Zaangażowanie społeczności: W planowaniu powinni uczestniczyć przedstawiciele wszystkich grup: nauczycieli, pracowników, uczniów i rodziców. 
Tworzenie planu - części składowe
Plan tworzymy na 3 lata.
PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE: Wzór planu 3-letniego
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE: Wzór planu 3-letniego
Część I: Metryczka
Część II: Uzasadnienie planu
- 
	Opis problemu priorytetowego (Krótko opisać problem, podając dane z diagnozy, np. „Wyniki ankiet wykazały, że 45% uczniów odczuwa wysoki poziom stresu…”). 
- 
	Główne przyczyny problemu (Wypunktować przyczyny, np. „Duża liczba sprawdzianów„, „Brak umiejętności radzenia sobie z emocjami”). 
- 
	Główne rozwiązania (Wskazać kierunki działań, np. „Organizacja warsztatów dla uczniów”, „Stworzenie strefy ciszy”). 
Część III: Cel na 3 lata
- 
	Cel główny (Opisać nadrzędny cel na 3 lata, np. „Stworzenie w szkole środowiska wspierającego zdrowie psychiczne…”). 
- 
	Kryteria sukcesu 
Część IV: Plan działań wraz z zaplanowaną ewaluacją
PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE: Harmonogram roczny
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE: Harmonogram roczny
| Zadanie | Wskaźnik sukcesu (Co uznamy za sukces?) | Sposób realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | Potrzebne zasoby | Sposób ewaluacji (Jak to sprawdzimy?) | 
|---|---|---|---|---|---|---|
| (np. Cykl warsztatów dla uczniów „Stres pod kontrolą”) | (np. Uczestnictwo min. 80% uczniów klas VII. Wzrost wiedzy o 30% w ankiecie pre/post.) | (np. Zajęcia z pedagogiem, 1h/miesiąc w każdej klasie.) | (np. X 2025-V 2026) | (np. Pedagog szkolny, wychowawcy) | (np. Sala, materiały) | (np. Listy obecności, ankiety pre/post) | 
| (np. Szkolenie dla Rady Pedagogicznej „Jak wspierać ucznia w stresie?”) | (np. Uczestnictwo min. 90% nauczycieli.) | (np. 3-godzinny warsztat z trenerem zewnętrznym.) | (np. XI 2025) | (np. Dyrektor, koordynator SzPZ) | (np. Fundusze na trenera) | (np. Lista obecności, ankieta poszkoleniowa) | 
PORADNIKI
- 
	Przedszkole promujące zdrowie. Poradnik dla przedszkoli i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia. https://ore.edu.pl/2017/11/przedszkole-promujace-zdrowie-poradnik-dla-przedszkoli-i-osob-wspierajacych-ich-dzialania-w-zakresie-promocji-zdrowia/ 
- 
	Szkoła promująca zdrowie. Podręcznik dla szkół i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia. https://ore.edu.pl/wp-content/uploads/2019/12/szkola-promujaca-zdrowie_poradnik.pdf 
- 
	Szkoła specjalna promująca zdrowie. Podręcznik dla szkół specjalnych kształcących dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia. https://ore.edu.pl/2020/08/podrecznik-szkola-specjalna-promujaca-zdrowie/ 
Na pytania i wątpliwości odpowiedzi udzielają:
| Małgorzata Pawłowska | 
| Anna Smolar | 
| ← 2. Wybierz obszar do wzmacniania | 4. Zrealizuj plan → | 
