Planowanie działań w Szkole/Przedszkolu Promującym Zdrowie
Planowanie to kluczowy etap, który odróżnia systemowe podejście Szkoły i Przedszkola Promującego Zdrowie od przypadkowych akcji. Proces ten musi opierać się na wnioskach z diagnozy i angażować całą społeczność placówki.
Etapy planowania:
-
Punkt wyjścia – diagnoza: Każdy plan jest odpowiedzią na problemy i potrzeby zidentyfikowane podczas diagnozy. Jej efektem jest lista problemów do rozwiązania.
-
Faza wstępna: Zanim powstanie szczegółowy plan, zespół koordynujący, na podstawie listy problemów, wybiera problem priorytetowy. Następnie analizuje jego przyczyny i poszukuje rozwiązań, które staną się podstawą dla zadań w planie.
-
Budowanie planu: Plan musi być konkretny, szczegółowy i zawierać elementy umożliwiające ewaluację. Zgodnie ze strategią „małych kroków”, należy wybrać jeden, maksymalnie dwa cele na dany okres.
-
Zaangażowanie społeczności: W planowaniu powinni uczestniczyć przedstawiciele wszystkich grup: nauczycieli, pracowników, uczniów i rodziców.
Tworzenie planu - części składowe
Plan tworzymy na 3 lata.
PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE: Wzór planu 3-letniego
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE: Wzór planu 3-letniego
Część I: Metryczka
Część II: Uzasadnienie planu
-
Opis problemu priorytetowego (Krótko opisać problem, podając dane z diagnozy, np. „Wyniki ankiet wykazały, że 45% uczniów odczuwa wysoki poziom stresu…”).
-
Główne przyczyny problemu (Wypunktować przyczyny, np. „Duża liczba sprawdzianów„, „Brak umiejętności radzenia sobie z emocjami”).
-
Główne rozwiązania (Wskazać kierunki działań, np. „Organizacja warsztatów dla uczniów”, „Stworzenie strefy ciszy”).
Część III: Cel na 3 lata
-
Cel główny (Opisać nadrzędny cel na 3 lata, np. „Stworzenie w szkole środowiska wspierającego zdrowie psychiczne…”).
-
Kryteria sukcesu
Część IV: Plan działań wraz z zaplanowaną ewaluacją
PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE: Harmonogram roczny
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE: Harmonogram roczny
Zadanie |
Wskaźnik sukcesu (Co uznamy za sukces?) |
Sposób realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Potrzebne zasoby |
Sposób ewaluacji (Jak to sprawdzimy?) |
---|---|---|---|---|---|---|
(np. Cykl warsztatów dla uczniów „Stres pod kontrolą”) |
(np. Uczestnictwo min. 80% uczniów klas VII. Wzrost wiedzy o 30% w ankiecie pre/post.) |
(np. Zajęcia z pedagogiem, 1h/miesiąc w każdej klasie.) |
(np. X 2025-V 2026) |
(np. Pedagog szkolny, wychowawcy) |
(np. Sala, materiały) |
(np. Listy obecności, ankiety pre/post) |
(np. Szkolenie dla Rady Pedagogicznej „Jak wspierać ucznia w stresie?”) |
(np. Uczestnictwo min. 90% nauczycieli.) |
(np. 3-godzinny warsztat z trenerem zewnętrznym.) |
(np. XI 2025) |
(np. Dyrektor, koordynator SzPZ) |
(np. Fundusze na trenera) |
(np. Lista obecności, ankieta poszkoleniowa) |
PORADNIKI
-
Przedszkole promujące zdrowie. Poradnik dla przedszkoli i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia. https://ore.edu.pl/2017/11/przedszkole-promujace-zdrowie-poradnik-dla-przedszkoli-i-osob-wspierajacych-ich-dzialania-w-zakresie-promocji-zdrowia/
-
Szkoła promująca zdrowie. Podręcznik dla szkół i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia. https://ore.edu.pl/wp-content/uploads/2019/12/szkola-promujaca-zdrowie_poradnik.pdf
-
Szkoła specjalna promująca zdrowie. Podręcznik dla szkół specjalnych kształcących dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia. https://ore.edu.pl/2020/08/podrecznik-szkola-specjalna-promujaca-zdrowie/
Na pytania i wątpliwości odpowiedzi udzielają:
Małgorzata Pawłowska |
Anna Smolar |
← 2. Wybierz obszar do wzmacniania | 4. Zrealizuj plan → |