Akredytacja Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty decyzja nr (WEPSiP.546.2.2025.AW)
kpcen facebook kpcen youtube kpcen instagram KPCEN linkedin
kpcen bip
3. Zaplanuj działania

 

Planowanie działań w Szkole/Przedszkolu Promującym Zdrowie

Planowanie to kluczowy etap, który odróżnia systemowe podejście Szkoły i Przedszkola Promującego Zdrowie od przypadkowych akcji. Proces ten musi opierać się na wnioskach z diagnozy i angażować całą społeczność placówki.

Etapy planowania:

  1. Punkt wyjścia – diagnoza: Każdy plan jest odpowiedzią na problemy i potrzeby zidentyfikowane podczas diagnozy. Jej efektem jest lista problemów do rozwiązania.

  2. Faza wstępna: Zanim powstanie szczegółowy plan, zespół koordynujący, na podstawie listy problemów, wybiera problem priorytetowy. Następnie analizuje jego przyczyny i poszukuje rozwiązań, które staną się podstawą dla zadań w planie.

  3. Budowanie planu: Plan musi być konkretny, szczegółowy i zawierać elementy umożliwiające ewaluację. Zgodnie ze strategią „małych kroków”, należy wybrać jeden, maksymalnie dwa cele na dany okres.

  4. Zaangażowanie społeczności: W planowaniu powinni uczestniczyć przedstawiciele wszystkich grup: nauczycieli, pracowników, uczniów i rodziców. 


Tworzenie planu - części składowe

Plan tworzymy na 3 lata. 

PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE: Wzór planu 3-letniego

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE: Wzór planu 3-letniego

Część I: Metryczka

Część II: Uzasadnienie planu

  • Opis problemu priorytetowego (Krótko opisać problem, podając dane z diagnozy, np. „Wyniki ankiet wykazały, że 45% uczniów odczuwa wysoki poziom stresu…”).

  • Główne przyczyny problemu (Wypunktować przyczyny, np. „Duża liczba sprawdzianów„, „Brak umiejętności radzenia sobie z emocjami”).

  • Główne rozwiązania (Wskazać kierunki działań, np. „Organizacja warsztatów dla uczniów”, „Stworzenie strefy ciszy”).

Część III: Cel na 3 lata

  • Cel główny (Opisać nadrzędny cel na 3 lata, np. „Stworzenie w szkole środowiska wspierającego zdrowie psychiczne…”).

  • Kryteria sukcesu

Część IV: Plan działań wraz z zaplanowaną ewaluacją

PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE: Harmonogram roczny

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE: Harmonogram roczny

Zadanie

Wskaźnik sukcesu (Co uznamy za sukces?)

Sposób realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

Potrzebne zasoby

Sposób ewaluacji (Jak to sprawdzimy?)

(np. Cykl warsztatów dla uczniów „Stres pod kontrolą”)

(np. Uczestnictwo min. 80% uczniów klas VII. Wzrost wiedzy o 30% w ankiecie pre/post.)

(np. Zajęcia z pedagogiem, 1h/miesiąc w każdej klasie.)

(np. X 2025-V 2026)

(np. Pedagog szkolny, wychowawcy)

(np. Sala, materiały)

(np. Listy obecności, ankiety pre/post)

(np. Szkolenie dla Rady Pedagogicznej „Jak wspierać ucznia w stresie?”)

(np. Uczestnictwo min. 90% nauczycieli.)

(np. 3-godzinny warsztat z trenerem zewnętrznym.)

(np. XI 2025)

(np. Dyrektor, koordynator SzPZ)

(np. Fundusze na trenera)

(np. Lista obecności, ankieta poszkoleniowa)

 


PORADNIKI


Na pytania i wątpliwości odpowiedzi udzielają:

Małgorzata Pawłowska
Wojewódzki Koordynator Kujawsko-Pomorskiej Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie 
tel.: 881 93 42 56
e-mail: Malgorzata.Pawlowska@kpcen-torun.edu.pl

Anna Smolar
Regionalny Koordynator Kujawsko-Pomorskiej Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie
tel.: 881 93 34 12
e-mail: Anna.Smolar@kpcen-torun.edu.pl

 

← 2. Wybierz obszar do wzmacniania 4. Zrealizuj plan →
Autor:
Data dodania: 25.08.2025