2. Wybierz obszar do wzmacniania
3. Zaplanuj działania
4. Zrealizuj plan
Autoewaluacja w Szkole i Przedszkolu Promującym Zdrowie
Autoewaluacja to proces systematycznego badania i oceny własnych działań, który jest kluczowy dla rozwoju placówki promującej zdrowie. Jest to forma „badania w działaniu”, w której społeczność szkolna sama staje się badaczem i organizatorem zmian.
Kiedy przeprowadza się autoewaluację?
-
Jako diagnozę stanu wyjściowego na początku drogi do tworzenia Szkoły lub Przedszkola Promującego Zdrowie.
-
Na koniec rocznego cyklu działań, aby ocenić osiągnięte wyniki i zaplanować kolejne kroki.
-
Jako kompleksową ocenę w momencie ubiegania się o Wojewódzki lub Krajowy Certyfikat Szkoły/Przedszkola Promującego Zdrowie.
W jaki sposób i przez kogo jest prowadzona?
-
Autoewaluacja jest prowadzona przez społeczność placówki dla niej samej (może być częścią planu nadzoru placówki).
-
Proces jest inicjowany i koordynowany przez szkolnego/przedszkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia oraz zespół promocji zdrowia.
-
Aby uniknąć nadmiernego obciążenia, zadania rozdziela się na mniejsze grupy zadaniowe, które oceniają poszczególne standardy.
-
Niezbędne jest zapewnienie pełnej anonimowości osobom biorącym udział w badaniach (np. ankietach).
Do czego potrzebne są wyniki autoewaluacji?
-
Do oceny postępów – pozwalają sprawdzić, w jakim stopniu placówka osiąga cele i standardy Szkoły/Przedszkola Promującego Zdrowie.
-
Do planowania dalszych działań – wyniki stanowią podstawę do refleksji, identyfikacji problemów priorytetowych i tworzenia skutecznych planów na przyszłość.
-
Do uzyskania certyfikatu – przeprowadzenie autoewaluacji i przedstawienie jej wyników jest warunkiem ubiegania się o Krajowy Certyfikat Szkoła/Przedszkole Promujące Zdrowie.
Jakie narzędzia są wykorzystywane?
Narzędzia do autoewaluacji w Przedszkolu Promującym Zdrowie
- PORADNIK Przedszkole Promujące Zdrowie. Poradnik dla przedszkoli i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia. https://ore.edu.pl/2017/11/przedszkole-promujace-zdrowie-poradnik-dla-przedszkoli-i-osob-wspierajacych-ich-dzialania-w-zakresie-promocji-zdrowia/
- Kwestionariusze ankiet
- Arkusze zbiorcze i wzór raportu końcowego z autoewaluacji
- Matryca do kodowania wyników ankiet Przedszkola Promującego Zdrowie
Uwaga: maksymalna liczba ankiet, które można wpisać do arkusza, wynosi dla każdej z grup badanych 100 (słownie: sto).
Narzędzia do autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie
- PORADNIK Szkoła Promująca Zdrowie. Podręcznik dla szkół i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia. https://ore.edu.pl/wp-content/uploads/2019/12/szkola-promujaca-zdrowie_poradnik.pdf
- Kwestionariusze ankiet
- Arkusze zbiorcze i wzór raportu końcowego z autoewaluacji
- Matryca do kodowania wyników ankiet Szkoły Promującej Zdrowie
Uwaga: maksymalna liczba ankiet, które można wpisać do arkusza, wynosi dla każdej z grup badanych 100 (słownie: sto).
Narzędzia do autoewaluacji w Szkole Specjalnej Promującej Zdrowie
- PORADNIK Szkoła Specjalna Promująca Zdrowie. Podręcznik dla szkół specjalnych kształcących dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia. https://ore.edu.pl/2020/08/podrecznik-szkola-specjalna-promujaca-zdrowie/
- Kwestionariusze ankiet do ewaluacji
- Arkusze zbiorcze i wzór raportu końcowego z autoewaluacji
- Matryca do kodowania wyników ankiet Szkoły Specjalnej Promującej Zdrowie
Uwaga: maksymalna liczba ankiet, które można wpisać do arkusza, wynosi dla każdej z grup badanych 100 (słownie: sto).
Na pytania i wątpliwości odpowiedzi udzielają:
Małgorzata Pawłowska |
Anna Smolar |
← 4. Zrealizuj plan | 6. Uzyskaj certyfikat → |